3 485 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Geringssåg
Jag ska köpa en manuell geringssåg och tänkte köpa en Nobex Champion 180 eftersom den är dyr 
Gör jag fel eller är den bäst.
Jag ska såga ett par aluminiumskenor och lite kabelkanaler i nästa vecka och sedan blir det trä för det mesta.
Någon som avråder?
Har hittat den hos Slöjddetaljer för 1120:-
/Springare
Gör jag fel eller är den bäst.
Jag ska såga ett par aluminiumskenor och lite kabelkanaler i nästa vecka och sedan blir det trä för det mesta.
Någon som avråder?
Har hittat den hos Slöjddetaljer för 1120:-
/Springare
Faktum är att jag aldrig haft behov av en sådan eftersom jag alltid har med mig PS174'an. Slöjddetaljer är inte kända för att ha låga priser på verktyg.
/Kent
/Kent
Ja, dagligen. Har även hänt att jag kört tunnare stålprofiler med den men det rekommenderar jag dock inte.
Med en fintandad klinga och med negativ tandvinkel är det inga problem i alu och plast om man tar det lugnt.
/Kent
Med en fintandad klinga och med negativ tandvinkel är det inga problem i alu och plast om man tar det lugnt.
/Kent
Personligen tror jag det kan bli rätt jobbigt att köra av delar av millimetrar från en aluprofil med en Nobex, däremot är det en baggis med Elu'n.
Däremot är Nobexen bra på högre lister men sådana lägger man å andra sidan ner på Elu'n så hittills har jag aldrig saknat en Nobex.
En ny klinga till din kap/ger kostar kring en 500-600:-, DW's är inte så dumma.
/Kent
Däremot är Nobexen bra på högre lister men sådana lägger man å andra sidan ner på Elu'n så hittills har jag aldrig saknat en Nobex.
En ny klinga till din kap/ger kostar kring en 500-600:-, DW's är inte så dumma.
/Kent
Kan man verkligen såga kabelkanaler i plast eller golv och takskenor (i aluminium) till garderobskjutdörrar med en kap/gir??
Hur blir snittet i aluminiunet?
Hur ska man mata klingan?
Jag kan inte ändra varvtalet på min såg spelar det någon roll (kan man det på någon kap/gir)?
Är det bättre att köpa en aluklinga till min TS 55:a som man kan ändra varvtalet på?
Hur blir snittet i aluminiunet?
Hur ska man mata klingan?
Jag kan inte ändra varvtalet på min såg spelar det någon roll (kan man det på någon kap/gir)?
Är det bättre att köpa en aluklinga till min TS 55:a som man kan ändra varvtalet på?
Som sagt, jag gör detta dagligen med min gamla PS174'a och andra sågar, PS174'an har inte heller variabelt varvtal (finns modeller som har variabelt).
Med de klingor som jag nämnt ovan är detta inget problem, men se till att de har negativ tandvinkel. Snittet blir perfekt i aluminium med en bra klinga.
Plasten är lite svårare, jag matar oerhört lugnt där eftersom jag har fått rejäla smällar då kabelkanaler spruckit, de flexar ju lite då man kommit igenom och trycker man då på för mycket så smäller bitar av och det känns i fingrarna. Tar man det lugnt så är det inga problem.
Jag hade inte använt en TS-55'a till detta eftersom aluspånor hamnar överallt, är väl lite synd att utsätta TS-55'an för det?
Använd förresten skyddsglasögon, de är ett absolut måste eftersom aluspånor är svårt att avlägsna. Hörselskydd är också att rekommendera, ljudet är rätt skärande.
/Kent
Med de klingor som jag nämnt ovan är detta inget problem, men se till att de har negativ tandvinkel. Snittet blir perfekt i aluminium med en bra klinga.
Plasten är lite svårare, jag matar oerhört lugnt där eftersom jag har fått rejäla smällar då kabelkanaler spruckit, de flexar ju lite då man kommit igenom och trycker man då på för mycket så smäller bitar av och det känns i fingrarna. Tar man det lugnt så är det inga problem.
Jag hade inte använt en TS-55'a till detta eftersom aluspånor hamnar överallt, är väl lite synd att utsätta TS-55'an för det?
Använd förresten skyddsglasögon, de är ett absolut måste eftersom aluspånor är svårt att avlägsna. Hörselskydd är också att rekommendera, ljudet är rätt skärande.
/Kent
Produkter som diskuteras: "Hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Håller helt med dig angående Nobexen. Var ett fan förr...lätta att ta med, fint snitt osv. Men så är de väldigt störiga om man bara behöver ta av väldigt, väldigt lite på något (och av någon anledning så behöver jag ofta det...snickarboden skrev:Personligen tror jag det kan bli rätt jobbigt att köra av delar av millimetrar från en aluprofil med en Nobex, däremot är det en baggis med Elu'n.
Däremot är Nobexen bra på högre lister men sådana lägger man å andra sidan ner på Elu'n så hittills har jag aldrig saknat en Nobex.
En ny klinga till din kap/ger kostar kring en 500-600:-, DW's är inte så dumma.
/Kent
Jag har sågat alugolvlister med min dewalt 707, blev otroligt fina snitt. Matade väldigt föriktigt då jag var rädd att det skulle hugga, men det var inga problem (med försiktigt matning då alltså...)Springare skrev:Kan man verkligen såga kabelkanaler i plast eller golv och takskenor (i aluminium) till garderobskjutdörrar med en kap/gir??
Hur blir snittet i aluminiunet?
Hur ska man mata klingan?
Jag kan inte ändra varvtalet på min såg spelar det någon roll (kan man det på någon kap/gir)?
Är det bättre att köpa en aluklinga till min TS 55:a som man kan ändra varvtalet på?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
