Bryter ut detta ur "Är Festool billigare att köpa i Bangkok eller Beijing än i Sverige?"då det kanske förtjänar en egen tråd....

Here we go:

Inser att jag måste slå ett slag för detta företags övriga produktlinje... (ja, jag vet ganska OT...)

Även om företaget har vissa inte så unika produkter som handöverfräsen ovan så finns det andra produkter som är mer unika...:D

431_2.gif
http://www.safuntool.com/gb/prodshow.asp?id=431

samt

346_2.gif

http://www.safuntool.com/gb/prodshow.asp?id=346

Det är inte så att de borde heta sawfuntool egentligen? :D

Fast om man kollar deras övriga produktlinje och kollar in vad dom skriver under företagsinformation så skulle jag nog säga att dom är en fabrik som faktiskt gör stora märkens maskiner enligt spec. Dom utger sig inte för att bara göra eget utan listar sig som "OEM" tillverkare. Ett par av deras fräsar är exakt likadan som Makita 3612 och med en finish som Makita skulle kunna godkänna. Och den där "Festool" OF1010 kopian, är det en kopia egentligen... ful färg iafa, liite för mycket grönt, hur vet vi att OF1010 från Wendlingen verkligen är tillverkad och ihopskruvad där? Verkligen!!

En hyvel eller två skulle kunna mistas för att vara en Makita med en mer personlig färg.

geschwint skrev:
Fast om man kollar deras övriga produktlinje och kollar in vad dom skriver under företagsinformation så skulle jag nog säga att dom är en fabrik som faktiskt gör stora märkens maskiner enligt spec. Dom utger sig inte för att bara göra eget utan listar sig som "OEM" tillverkare. Ett par av deras fräsar är exakt likadan som Makita 3612 och med en finish som Makita skulle kunna godkänna. Och den där "Festool" OF1010 kopian, är det en kopia egentligen... ful färg iafa, liite för mycket grönt, hur vet vi att OF1010 från Wendlingen verkligen är tillverkad och ihopskruvad där? Verkligen!!

En hyvel eller två skulle kunna mistas för att vara en Makita med en mer personlig färg.
Jag försökte faktiskt leta efter en online butik som sålde deras verktyg men kunde inte hitta ngn. Annar hade jag köpt överhandsfräsen bara för att testa :-) Men om ngn hittar en onlinebutik, posta länken här.

geschwint skrev:

Nja... i detta har jag inte grävt än...

... MEN jag skulle nog säga att deras OF1010 "lookalike" eventuellt är en photoshop-produkt.

Jämför
http://www.idealtools.com.au/files/BROCHURE_ROUTER_CUTTERS.pdf (sidan 13)
med den högra mittenbilden av
http://www.safuntool.com/gb/prodshow.asp?id=406

;)

Jag känner igen borrhammaren. Makita?
539_2.gif
hr4000c_l.jpg

Väldigt troligt..

Hmm, ja den bilden av Safun OF1010 ser ju väldigt plankad ut!
Dessutom har Safunen grönt främre handtag där och svart på den andra bilden...

Mr Handyman skrev:
Hmm, ja den bilden av Safun OF1010 ser ju väldigt plankad ut!
Dessutom har Safunen grönt främre handtag där och svart på den andra bilden...
Men köper dom in festool och målar om dom bara och har bra pris så varför inte slå till :)

frågan är väl vem som tillverkar åt vem
Det är ju ingen tvekan om att bilderna är identiska.
Hitta pris så kanske vi kan bli några som lägger en gemensam order.

När kommer de med sänksåg? Adda mig på inköpslistan då.

/Kent

Notera även att ratten för låsning av höj/sänk på 1010-kopian är grön på den uppenbart rippade och redigerade bilden från Festool-katalogen. Det är den endast på den bilden ;)

Hur nära får man plagiera något egentligen? Skulle inte tro att Festool gillar det här. Tror inte heller att Safun tillverkas i samma fabrik som Festool. Kan ha fel, det kanske kommer en svartgrön variant av tigersticksågen i en maxisystainer snart...

Fast då kommer vi tillbaka till en fråga jag ställde i början. Företaget utger sig för att tillverka på OEM, dvs om det på en Makita står Made in PRC så... Nu står det ju inte så på OF1010 kanske men *vet vi verkligen var de görs* :confused:

Nej, klart vi inte vet. Det blir ju bara mer eller mindre välgrundade gissningar. Däremot tror jag att Festool skulle förlora för mycket på att riskera såna saker, hoppas det också förresten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.