Vi har en vattenutkastare på yttervägg som dumpar en massa vatten vid både påslag och avslag.
Man blir rejält blöt om benen och ytterväggen får sig en riktig dusch.
Några bekanta med samma utkastare FM Mattsson har samma problem.
Är det en lågbudget modell vi fått installerad i våra hus (Eksjöhus), eller nån annan smart lösning på det?
(Och JA, jag förstår att vattnet bör dumpas eftersom det inte ska stå något vatten i en frostsäker utkastare, men sätter att dumpa på är ju galet)
Man blir rejält blöt om benen och ytterväggen får sig en riktig dusch.
Några bekanta med samma utkastare FM Mattsson har samma problem.
Är det en lågbudget modell vi fått installerad i våra hus (Eksjöhus), eller nån annan smart lösning på det?
(Och JA, jag förstår att vattnet bör dumpas eftersom det inte ska stå något vatten i en frostsäker utkastare, men sätter att dumpa på är ju galet)
Hej!
Ja, det är normalt att den sprutar ut vatten på väggen när den stängs av. Det är för att släppa ut vattnet ur själva kranen så att den inte ska frysa sönder. Känns lite märkligt sommartid men det går ju inte att ändra per årstid...
Jag minns inte riktigt hur det fungerar men käglan sitter ju längst in "i huset" så att säga och då är det lite vatten som åker ut. Kommer det vatten även när man öppnar måste det vara något som inte tätar riktigt först men som sagt, jag minns inte hur det är konstruerat...kan vara så att en backventil i kranen inte tätar innan trycket kommit upp?
Ja, det är normalt att den sprutar ut vatten på väggen när den stängs av. Det är för att släppa ut vattnet ur själva kranen så att den inte ska frysa sönder. Känns lite märkligt sommartid men det går ju inte att ändra per årstid...
Jag minns inte riktigt hur det fungerar men käglan sitter ju längst in "i huset" så att säga och då är det lite vatten som åker ut. Kommer det vatten även när man öppnar måste det vara något som inte tätar riktigt först men som sagt, jag minns inte hur det är konstruerat...kan vara så att en backventil i kranen inte tätar innan trycket kommit upp?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Att den "dumpar" vatten beror även på att den tömmer den trycksatta slangen på övertryck.
Hej igen!
Så klart släpper den ut endel vatten ur den trycksatta slangen men primärt är det för att förhindra frysning av utkastaren.
Kom på en orsak till att den sprutar ut på väggen; kan det vara så att den blåa styrbrickan har något fel/saknas? En sådan skall finnas enligt: http://www.fmmattsson.se/produkter/ovrigt/4290_0050.html
En annan mer trolig anledning till att det kommer mycket vatten är om ni har en slangvinda eller helt enkelt mycket slang högre än utkastaren. Då rinner allt vatten som kan ut vid vattenutkastaren och är det en lång slang kan det bli en hel del vatten.
Men duschen när kranen öppnas kan jag inte komma på annat än att den inte tätar förrän trycket kommit upp.
Så klart släpper den ut endel vatten ur den trycksatta slangen men primärt är det för att förhindra frysning av utkastaren.
Kom på en orsak till att den sprutar ut på väggen; kan det vara så att den blåa styrbrickan har något fel/saknas? En sådan skall finnas enligt: http://www.fmmattsson.se/produkter/ovrigt/4290_0050.html
En annan mer trolig anledning till att det kommer mycket vatten är om ni har en slangvinda eller helt enkelt mycket slang högre än utkastaren. Då rinner allt vatten som kan ut vid vattenutkastaren och är det en lång slang kan det bli en hel del vatten.
Men duschen när kranen öppnas kan jag inte komma på annat än att den inte tätar förrän trycket kommit upp.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Det var därför jag skrev "även" i inlägget ovan.Crille68 skrev:
Håller i övrigt med om att vattnet vid påslag kan bero på att det tätar vid fullt tryck. Grannens FM-utkastare gör likadant. Min Vårgårda gör det inte..
Som jag har förstått det så ska vattenutkastet tömma sig själv, vilket gör att det ska "efterdroppa". Jag får en half kvadratmeter vägg dyngsur när jag vrider av vattnet.
Vad det gäller övertryck i slangen så borde det väl inte vara något tryck ifall man har vattenspridare inkopplad. Då är det ju "öppen slang" och borde då heller inte vara något speciellt tryck i slangen?!?
Har jag inte rätt?
/Johan, med samma problem som många andra
Vad det gäller övertryck i slangen så borde det väl inte vara något tryck ifall man har vattenspridare inkopplad. Då är det ju "öppen slang" och borde då heller inte vara något speciellt tryck i slangen?!?
Har jag inte rätt?
/Johan, med samma problem som många andra
Hej!
Inget vatten bör komma på väggen om man stänger kranen och slangen är lägre än vattenutkastaren. Ligger den i en backe eller så, dvs högre än vattenutkastaren, kommer allt vatten som är högre än utkastaren att rinna ut vid kranen.
Inget vatten bör komma på väggen om man stänger kranen och slangen är lägre än vattenutkastaren. Ligger den i en backe eller så, dvs högre än vattenutkastaren, kommer allt vatten som är högre än utkastaren att rinna ut vid kranen.
Det är ju bra, men då är hela idén med fryssäker kran borta....nyignesta skrev:
Tanken är ju att det skall fungera att ha den i levererat skick och att det skall fungera, men tack för en tänkbar lösning.
Kanske borde vi alla kontakta FM Mattsson och meddela vår missnöjdhet?
(Jag ska dra ett mail till dem, och publicerar svaret här sedan)
Underbart att de skriver så här i produktbeskrivningen:
"Överskotts-vattnet i utkaströret töms automatiskt när flödet stängs. En styr-bricka vid utloppet för-hindrar att dränerings-vattnet blöter ned hus-väggen. "
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Lite vatten på väggen skadar knappast. Hur gör ni när det regnar och blåser? Täcker huset med presenningar? 
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer