Hejsan.
Vet någon hur man tätar, eller ersätter detta rör.
Förutsättningar: Längd 70M. Fallhöjd: 7M.
Vet någon hur man tätar, eller ersätter detta rör.
Förutsättningar: Längd 70M. Fallhöjd: 7M.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
det finns firmor som gör så kallad relining, dvs gjuter ett nytt lager på insidan av röret och tätar det på det sättet. Det brukar jag använda ibland, men i detta fall så ser det ut som du redan grävt fram hela rörlängden som har problem och då skulle jag skaffa nya rör i t.ex pp eller pvc.
Det finns på ahlsell 160X 7,7 PVC-TRYCKRÖR L=6M SMS1776 PN10,artnr: 2201457, detta rörsystem är godkänt för 10bars tryck så det skall klara 7meters tryckpelare. Kostar för mig 487kr/6m ink moms. Jag vet inte vad du har för diameter i dag, så det är svårt att säga om det är rätt.
Jag skulle, om jag vore du, definitivt byta röret mot ett nytt. Den kostnad man i regel undviker när man relinar är grävkostnaden och den ser det ju redan ut som du har haft. Ett nytt rör kan du förvänta dig mycket längre livslängd på en det gamla om du relinar det.
Om du har problem att få tag på rörledning till försvarbart pris, så skriv ett pm till mig så kan jag fixa det åt dig.
Det finns på ahlsell 160X 7,7 PVC-TRYCKRÖR L=6M SMS1776 PN10,artnr: 2201457, detta rörsystem är godkänt för 10bars tryck så det skall klara 7meters tryckpelare. Kostar för mig 487kr/6m ink moms. Jag vet inte vad du har för diameter i dag, så det är svårt att säga om det är rätt.
Jag skulle, om jag vore du, definitivt byta röret mot ett nytt. Den kostnad man i regel undviker när man relinar är grävkostnaden och den ser det ju redan ut som du har haft. Ett nytt rör kan du förvänta dig mycket längre livslängd på en det gamla om du relinar det.
Om du har problem att få tag på rörledning till försvarbart pris, så skriv ett pm till mig så kan jag fixa det åt dig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns/har funnits ett företag som gjort kraftverkstuber i trä, runtomspontat virke och rostfria band. blir ett jättelego.
Protte
Protte
Jag måste bara säga att jag håller tummarna att du hittar nått som funkar, det här ett av de häftigare projekten.
Lite bilder på damm och turbin? snälla?
Om det är så lågt tryck, skulle det funka med en vägtrumma? Kanske går höra med uponor m.fl.
Lite bilder på damm och turbin? snälla?
Om det är så lågt tryck, skulle det funka med en vägtrumma? Kanske går höra med uponor m.fl.
Jajjamensans. det är en vägtrumma jag sneglat på, men priset är i häftigaste laget.
Med sorg i hjärtat kungör jag härmed: Det är inte mitt kraftverk!!!!!! Jag är bara "trummansvarig".
Nästa gång jag är där, skall jag ta lite bilder.
Med sorg i hjärtat kungör jag härmed: Det är inte mitt kraftverk!!!!!! Jag är bara "trummansvarig".
Nästa gång jag är där, skall jag ta lite bilder.
Skulle man inte kunna göra en utvändig gjutning, att man gräver från ena sidan till mitten under, sedan dit med cement, sedan göra andra sidan likandant. Detta var bara en lite tanke som for genom mitt huvud nu när jag tittade på bilderna. Vet inte hur illa det är med rören men detta borde ju funka. Finns ju plats runt röret så det borde ju vara billigare än att gjuta på dem invändigt..
Rörskarvarna har redan vid ett tidigare skede tätats enl. saabdeas`förslag. Dock var betongskiktet ganska tunnt, ca. 7cm.
Den tätningsmetoden höll inte. Men om man gjuter en tjockare krage borde det gå bra.
Är det nödvändigt att armera?
Bilder kommer!!
Staffan
Den tätningsmetoden höll inte. Men om man gjuter en tjockare krage borde det gå bra.
Är det nödvändigt att armera?
Bilder kommer!!
Staffan
Den lycklige, men bekymmrade ägaren av kraftverket har hittat Ståltuber. dessa hade han tänkt att svetsa ihop, och ersätta de gamla betongrören med. Min tvekan jag har inför denna variant är rosten, men rören har 10mm. godstjocklek, vilket borde hålla ett tag = många år.
Kommentarer!
Trummansvarige: Staffan
Kommentarer!
Trummansvarige: Staffan
Grannen brukar propagera för Alfa plast, nån typ av färg för ladugårdar som Alfa Laval tillverkar.
Han säger att den är bra till allt, men det får man väl ta med ett kilo salt.
Jag har letat efter info förut men inte hittat något.
Säkert finns det bättre färger också. Det optimala vore att hitta en färg som inte kräver så mycket förbehandling.
Men sedan är det ju insidan också....
Han säger att den är bra till allt, men det får man väl ta med ett kilo salt.
Jag har letat efter info förut men inte hittat något.
Säkert finns det bättre färger också. Det optimala vore att hitta en färg som inte kräver så mycket förbehandling.
Men sedan är det ju insidan också....
Klicka här för att svara


