Fick brev från Villaägarna som ville värva mig som medlem. Argumentet var jag skulle behöva deras hjälp eftersom vi som har enskilda avlopp kan komma att drabbas obligatorisk avloppsdeklaration och straffskatt......

Min fråga till forumet: Vet ni om det finns substans bakom detta förslag? Eller är det bara skrämsel? OM ett sådant förslag går igenom så skulle det vara en totalomvändning i avloppsfrågan, där trenden snarare gått från storskaliga till små enskilda lösningar på landsbygden.

Själv lät jag nyligen göra en infiltrationsanläggning vid stugan och kommunen var då tydlig med att de inte tänkte erbjuda landsbygden anslutning till kommunala avloppet. Kommunen förespråkade småskaliga enskilda (eller kooperativa) lösningar. Dessa ansågs mera miljövänliga än storskalig avloppshantering.

harry73
Jag gillar inte Villaägarnas utskick. De känns väldig politisk, och jag utgår ifrån att villaägarna finns i alla sorter och färger.

Jag tror definitivt att man i framtiden får högre krav på enskilda avlopp. Och en straffskatt på olämpliga anläggningar är ju bättre än att kräva att man bygger om till senaste standard.

Själv kommer jag att slippa problemet eftersom kommunen har angett att de kommer att bygga vatten och avlopp till oss inom några år

Eftersom det inte tycks finnas någon upphetsad debatt kring detta på forumet, så utgår jag från att detta var skrämselpropaganda från Villaägarnas sida. Trist att dom kör den stilen. Får inte precis lust att gå med i deras förening....

Undermåliga avlopp bör ju naturligtvis bytas ut, men det finns ju många enskilda avlopp som uppfyller dagens miljökrav så det vore ju väldigt dumt att hacka på dom.........

Jag brukar få brev från Villaägarna där de försöker skrämma en till medlemskap genom att skriva om gatukostnadsersättning. Förvisso en intressant fråga, men jag gillar inte tonen i deras brev.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
O
Börjar dom få svårt att värva medlemmar? Eftersom de kör skrämseltaktiken? Kanske dags att byta reklambyrå för villa ägarna... Jag är inte heller så förtjust i säljtaktiken, antingen är du med oss eller så är du emot oss...
Det låter nästan lite Hells Angels varning....

Det finns ett förslag från en utredning som föreslår att en speciell skatt skall införas för enskilda avlopp. Nivån föreslås ligga på ca 4000/år. Man vill ta in drygt 30 miljarder över en period av år.

Förslaget togs fram för ett par år sedan, jag vet inte vad status är nu. Men om vi antar att det ligger för beredning hos något departement, så kan det kanske bli en proposition inom rimlig framtid.

OM det är så att Villaägarna lobbar emot förslaget, och kanske vill skapa debatt om det så är väl det lovvärt (om man nu inte gillar att enskilda avlopp skall beskattas).

Så skrämselpropaganda tycker jag inte man skall kalla det, såvida inte förslaget redan är avskrivet. Det är ju inte alla utredningsförslag som möter gillande av politikerna. Ett bra sätt att få politikerna att ogilla förslaget är att skapa debatt innan politikerna börjar låsa sig för förslaget.

Redigerat:
När vi var på ett möte med kommunen för information om den planerade utbyggnaden av VA i vårt område var det en av våra grannar som berättade om detta brevet. Tjänstemännen på kommunen menade på att såvitt de visste så hade förslaget inte kommit vidare och trodde inte det skulle bli verklighet än på länge.

Men nu blev jag nyfiken igen, så jag har mailat ett par handläggare på HaV (Havs- och Vattenmyndigheten) om vad status är på detta just nu. Enligt deras sida så har det inte hänt något sedan april 2014...

Jag postar svaret här när jag får det.

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Här hemma är det jäkligt märkligt med avlopp.
För många år sedan, typ på 70-talet, skulle det dras kommunalt vatten och avlopp. Anslutningsavgifter betalades för både vatten och avlopp, men det blev bara vatten. Alltså har kommunen tagit betalt för att ansluta min och andra fastigheter till kommunalt avlopp, men aldrig utfört detta.
En granne har ett ganska regelvidrigt avlopp och kommunen är på honom och gnäller då och då. Han viftar då med bekräftelsen på att hans far (dåvarande fastighetsägare) betalt för att få kommunalt avlopp och hävdar att det är kommunens problem. Då blir det tyst några år tills någon ny chef tillträder, sedan är det samma visa igen.

Vi gjorde nytt avlopp för några år sedan. Jag kontaktade kommunen och frågade vad som gällde och hur det skulle dokumenteras. Fick bara svävande undanglidande svar. Typ, det var ingen idé att skicka in något - det skulle säkert bara komma bort.
Jag fotodokumenterade allt ändå och mer eller mindre tvingade ut en inspektör från kommunen. Han ställde sig på kanten till gropen, tittade ointresserat och sa "det där är nog bra".

mexitegel skrev:
Jag postar svaret här när jag får det.
Båda utredarna är på tjänsteresa tills den 14/3 så innan dessa lär vi inte få svar i vart fall

Fick svar idag, inte vet jag om jag blev så mycket klokare för det; :x

"Regeringen arbetar nu med att bereda den rapport om små avlopp som Hav överlämnade till regeringen 2013. Hav deltar i arbetet genom expertstöd till regeringen och vi har samtidigt sett ett behov av att delvis revidera våra förslag till regeringen."

Det tolkar jag som att frågan definitivt inte är begravd. Men regeringens arbete kan utmynna i att förslaget om straffavgifter för enskilt avlopp kan genomföras eller ej.

Så villaägarförbundet sysslar knappast med någon skrämselpropaganda i den här frågan. Ju tidigare det går att få in argument och ev. folklig medventenhet om vad som (kanske) är på gång, desto större är chansen att frågan begravs innan det blir ett reglerätt förslag på politisk nivå.

Nu är det ju iofs fullt tänkbart att förslaget skrotas även utan påverkan från villaägarförbundet.

harry73
Så det är bara en straffskatt om man behöver åtgärda sit avlopp. Efter åtgärderna får man skattebefrielse. Det kan jag leva med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.