Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
På exempelvis Rinkaby finns diverse rördelar för lödning och de är utformade på lite olika sätt. Vissa har utv/utv ände, dvs de ska stickas på röret, medans andra kan ha inv ände de ska väl då alltså stickas i röret antar jag.
När använder man den ena eller den andra???
När använder man den ena eller den andra???
Inga delar ska stickas inuti röret. De utan fläns har samma ytterdiameter som ett rör. Rördelarna kan du alltså pussla ihop som du vill. När det står "Böj 90grader in-ut" menar de inte vart man ska stoppa röret, de menar vart lödytan hamnar. Ett "in" är alltså med fläns. Ett "ut" har samma ytterdiameter som rören. Där kopplar du på ex. en till böj med fläns om du vill.
Ibland behöver man ha flera böjar efter varandra. Vore ju drygt om man var tvungen att stoppa emellan en massa rörstumpar överallt bara för att få ihop det.
Vad ska du göra ?
Ibland behöver man ha flera böjar efter varandra. Vore ju drygt om man var tvungen att stoppa emellan en massa rörstumpar överallt bara för att få ihop det.
Vad ska du göra ?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Jaha, det var ju enklare än så som jag rörde ihop det.
Jag ska dra vatten i garaget till utkastare och annat.
Jag ska dra vatten i garaget till utkastare och annat.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Fläns? Rörmokeri-världens fläns kan se ut såhär:steffeb skrev:Inga delar ska stickas inuti röret. De utan fläns har samma ytterdiameter som ett rör. Rördelarna kan du alltså pussla ihop som du vill. När det står "Böj 90grader in-ut" menar de inte vart man ska stoppa röret, de menar vart lödytan hamnar. Ett "in" är alltså med fläns. Ett "ut" har samma ytterdiameter som rören. Där kopplar du på ex. en till böj med fläns om du vill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En böj som är in/ut har väl ingen fläns, ett förtydligande bara för att inte skapa förvirring, utan en in/ut böj har en muff-ände och en nippel-ände. Nippel-änden passar som sagt i en muff-ände...
Logga in
Skapa konto
All kondes-isolering bör utföras med rörskål och diffusionstape, typ isover, för bästa resultat, då är klämringskopplingar inga som helst problem!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Tackar!krilleman_215 skrev:Fläns? Rörmokeri-världens fläns kan se ut såhär:
[bild]
En böj som är in/ut har väl ingen fläns, ett förtydligande bara för att inte skapa förvirring, utan en in/ut böj har en muff-ände och en nippel-ände. Nippel-änden passar som sagt i en muff-ände...
[bild]
All kondes-isolering bör utföras med rörskål och diffusionstape, typ isover, för bästa resultat, då är klämringskopplingar inga som helst problem!
[bild]
Klicka här för att svara