Hej

Ska gå från 28 mm kopparrör till 22 mm PEX och har inhandlat en klämringskoppling för 28 mm samt en 28-> 22 förminskning och en stödhylsa för PEX röret. Är det bara att skruva ihop??

Brukar det knaka till i förminskningar eller hur är det?

/fremag

• Gilla
Matte79
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad du har för en förminskning, men nej, det borde inte knaka.

Du borde ha två klämmkopplingar en för koppar en för pex. Problemet är väl att en koppling för 28mm rör har gängor 25R medans en koppling för 22mm rör ofta har 20R i andra änden. Fast det går väl att hitta bättre grejor antar jag.

Du borde tex ha en

va_1138.gif

i 28mm och en i 22mm båda 25R

samt en

1985209.jpg

mellan dessa. Plus rätt klämringar och stödhylsor.

Det går kanske att lösa på ett bättre sätt men jag hittar inte något på sigro eller rinkaby iaf.

Hmm inser att jag jag inte beskrev så bra. Prövar att ladda en bild i stället.

Hade fått för mig att det var något man drog sönder (därmed knaket) då förminskningar används.

• Koppling.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade du i den ordningen som det är på bilden??

stödhylsan skall väl ändå vara i röret!?

Oj då! Fel av mig. Ska naturligtvis vara i denna ordningen, eller hur??

Kunde ha blivit lite läckage :)

Fast jag var ju klok som frågade er på forumet :D

• Koppling_001.JPG
Fast det ser lite konstigt ut i mina amatörrörmokarögon.

Din vinklade rördel har en konad anliggningsyta mot halvkopplingen/stödhylsan. Din stödhylsa är rak. Jag skulle säga att dessa två inte riktigt är menade för varandra, men helt säker är jag inte. Stödhylsan borde också vara konisk.

Jag tar tillbaka.

Det är ju en sånhär du har:
PICT2923.JPG

Då är det ok. Vinkelkopplingen är plan i botten.

Dessutom knakar det nog i stödhylsan, vill minnas att någon sa att den deformerades.

Det är förminskningen som knakar till när den övre delen av förminsknigen lossar från den nedre delen.

Tillägg: Det är helt normalt att det knakar till

Utmärkt! Då har vi kommit fram till samma. Känns tryggare att börja såga i kopparrören...

De halvkopplingar som du föreslår Mathias är enklare att jobba med, men i detta fall när jag ska gå från koppar till PEX och sedan till koppar igen så verkade detta bäst (läs billigast :)

Jag kopplade en vanlig T koppling med 15 PEX rör och de var väldigt tröga att trycka slangen igenom. 22an verkar funka bättre.

Om jag får tummen ur till helgen så ska jag fixa det då och då blir det återrapportering här!

• Gilla
Matte79
  • Laddar…
Hej, Det ska "knaka till" när man drar en sån förminskningskona. Däremot säger vissa tillverkare att man endast ska använda dessa endast till metallrör, och ej till pex-rör.

lordi skrev:
Hej, Det ska "knaka till" när man drar en sån förminskningskona. Däremot säger vissa tillverkare att man endast ska använda dessa endast till metallrör, och ej till pex-rör.

Kopplingarna på bilden (iaf min bild) är Vatette och dom är ok till pex också.

Ok. Såg att det var Vatette. Säger de att det funkar så är det lugnt. Jag brukar använda VSH och de säger att deras inte bör användas till PEX.
Fast jag har provat ändå, och det gick bra :)

det känns när man dragit den tillräckligt. när du känner att det är trögt så är den dragen tillräckligt. /Robban

Nu är frågan kanske gammal, men jag har gjort nästan precis som du. Men jag gick från 22mm kopparrör till 15mm pex, med en förminskning. Jag tror dock jag hade nån speciell stödhylsa avsedd för pex.
Om man är "mjuk" på handen känner man att förminskningen delar sig, även om jag inte hörde att det knakar direkt.

Ja det stämmer att man har en särskild stödhylsa för pex röret. 15 mm pex har ju mindre innerdiameter än ett 22 mm pex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.