34 261 läst ·
3 svar
34k läst
3 svar
förbrukning golvvärme,
Hej,
Ska ha golvvärme i mitt hal, badrum och kök. Total 30 m2. Comfortvärme till klinkers därför att jag har vattenburen element också.
Är det någon som vet hur mycket man skulle förbruka om man kör el-slingor, jämfört med vattenburen värma från ett Fjärrvärmesystem?
Jag hittade på google att el-värma kan dra 100 w per m2, 250 kwh per m2 per år.
Ska ha golvvärme i mitt hal, badrum och kök. Total 30 m2. Comfortvärme till klinkers därför att jag har vattenburen element också.
Är det någon som vet hur mycket man skulle förbruka om man kör el-slingor, jämfört med vattenburen värma från ett Fjärrvärmesystem?
Jag hittade på google att el-värma kan dra 100 w per m2, 250 kwh per m2 per år.
För komfortvärme kan du gå ner till 80 W/kvm. 30 kvm blir 2400 W och beroende på hur väl isolerat golvet är neråt så blir driftskostnaden (om man räknar 1 kr/kWh och 10-16 driftstimmar per dygn på vintern) mellan ca 24 och ca 38 kronor per dygn.
Jag skulle valt vattenburen golvvärme när uppvärmningen ändå finns, helt klart!
Jag skulle valt vattenburen golvvärme när uppvärmningen ändå finns, helt klart!
Ingen som vet hur vattenburen golvvärme jämförs med el vad gäller förbrukning?
Om man bara tänker kWh:
El-slingor, 80 W/m2
30 m2
100 W/m2 ger 250 kWh per år, 80 W/m2 drar kanske 200 kWh/år
Dagens pris el 75 öre/kWh
30 x 0,75 x 200 = 4500 kr/år
Vattenburen på fjärrvärme
1 kWh kostar 77,3 öre
30 x 0,773 x 200 = 4640 kr/år
Då skulle det inte skilja någonting.
Tror ni att VB golvvärme värmer upp golvet mer effektivt än el-slingor?
Är vattenburen GV kanske bara ekonomiskt om man har en värmepump eller annat biligt värmesystem?
Ska man ha golvvärma på under sommarn, då är det nog bäst, med el-slingor eller hur? Då kan husets värmesystem vara avstängd.
Jobbigt det här
Om man bara tänker kWh:
El-slingor, 80 W/m2
30 m2
100 W/m2 ger 250 kWh per år, 80 W/m2 drar kanske 200 kWh/år
Dagens pris el 75 öre/kWh
30 x 0,75 x 200 = 4500 kr/år
Vattenburen på fjärrvärme
1 kWh kostar 77,3 öre
30 x 0,773 x 200 = 4640 kr/år
Då skulle det inte skilja någonting.
Tror ni att VB golvvärme värmer upp golvet mer effektivt än el-slingor?
Är vattenburen GV kanske bara ekonomiskt om man har en värmepump eller annat biligt värmesystem?
Ska man ha golvvärma på under sommarn, då är det nog bäst, med el-slingor eller hur? Då kan husets värmesystem vara avstängd.
Jobbigt det här
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är väl ingen skillnad på vatten kWh och El kWh. Vad kostar en el kWh och vad kostar en fjärrvärme kWh. Med samma temperatur på golvet kommer det att dra exakt lika mycket energi. Elvärme har lägre bygghöjd, behöver ingen cirkulationspump. Vattenburet har större flexibilitet.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara