4 183 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Dimension på Kulvert
Ni som eldar vedpanna via kulvertledning in till kåken, vilken dimension har ni på den? Ser att en kulvert med innerrören 32 bara är ca 26 invändigt. 40 är ca 32-33 invändigt. Finns det någon nackdel förutom priset att välja 40? Kulvertens längd bör ju också vara avgörande.
Vilka finns det förutom wirsbo och Maxitherm?
mvh
Tvåvägskulverten blir ca 6m lång från det nya pannrummet, skall anslutas in på den gamla stammen.
De jag har pratat med säger att en med mediarören 2*32 skall räcka men rören är ju bara ca 26mm invändigt. Därför funderar jag på att ta en med mediarören 2*40 som har innerdiametern ca 32mm.
Kan väl inte vara någon nackdel?
Bara nyfiken på vad ni andra har för dimension på eran värmekulvert.
Tänkte först att det inte skulle behövas. Men du har rätt, det är nog lika bra att man förbereder vv-cirk.
Det nya pannrummet är också inne i huset men på motsatt sida. Kulverten kommer att grävas ner under torpargrunden i vardagsrummet.
Eftersom jag kommer att ha all ackvolym i det nya pannrummet ( ingen plats i det gamla) och kommer att ha några nya radiatorer rakt ovanför så är det väl bäst att shunta ner radiatorvattnet innan kulverten? Dvs tar bort den gamla shunten.
Tips o råd angående styrningen av det hela mottages med tacksamhet../Janne
Vänta nu - ursäkta jag har ej kläm på hur det ser ut - eldar du i vedpannan (utan ack) på ena sidan av huset och skall leda den värmen till ackarna/acken på andra sidan?
Om så, glöm plaströr pga tempkrav. Använd tex CuFlex eller vanliga Cu-rör och isolera själv
det behövs en bra bild/förklarign hur allt ser ut - kan lätt bli tok
Om så, glöm plaströr pga tempkrav. Använd tex CuFlex eller vanliga Cu-rör och isolera själv
det behövs en bra bild/förklarign hur allt ser ut - kan lätt bli tok
Pannrummet blir helt nytt ca 35m2, på motsatt sida men inne i kåken. Ny panna, en ack på 3000L och en ny skorsten.
Jag hade tänkt att koppla in mig på radiatorstammen i det gamla pannrummet. För att koppla in mig behöver jag dra de nya ledningarna förbi vardagsrummet och in på radiatorstammen. Eftersom jag har rivit upp golvet och bjälklaget i vardagsrummet så funderade jag på att lägga en kulvert i torpargrunden. En annan möjlighet är ju att dra kopparrör i själva bjälklaget jäms med åsarna.
oki
nu kan du ha plastkulvert för det är ju nershuntat vatten och du kan kanske tom lägga rören i golvet ( om det nu inte förståss blir tvärs golvreglarna)
kan du lägga i golv så kan du ta plastslang och tom isolera dem själv (tänk på att den skall kunna sträcka på sig)
nu kan du ha plastkulvert för det är ju nershuntat vatten och du kan kanske tom lägga rören i golvet ( om det nu inte förståss blir tvärs golvreglarna)
kan du lägga i golv så kan du ta plastslang och tom isolera dem själv (tänk på att den skall kunna sträcka på sig)
Klicka här för att svara