Kan ni komma med lite tips på vad jag kan göra med utkanten av min tomt som är extremt blöt. Vattnet verkar komma från dike längs med huvudvägen. På somrarna torkar det mesta upp men det håller sig ändå lerigt.
Ska vi platera växter? Fylla ut så gått det går? Gräva ur och göra en naturlig dam/sjö?

uploadfromtaptalk1393067459815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1393067476984.jpg
Skapa konto
uploadfromtaptalk1393067488881.jpg
Skapa konto

När det blir så där blött är det väl ett dike/trumma som är igensatt. Bara att leta på och rensa.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Peter_1 skrev:
När det blir så där blött är det väl ett dike/trumma som är igensatt. Bara att leta på och rensa.
Eller så finns det inget dike / trumma som avvattnar området....

Hur ser marken ut runtomkring, dränera bort vattnet nån annanstans eller är din tomt lägsta punkt?

John Karlsson skrev:
Hur ser marken ut runtomkring, dränera bort vattnet nån annanstans eller är din tomt lägsta punkt?
Min tomt är den lägsta närmast vägen sedan följer det 3 hus till som har liknande problem. Men jag tror att mitt hus och grannes lider mest av det.

Gräv ur och gör en damm. Funkar inte det kanske ni kan dika ur? Var kommer vattnet ifrån underifrån eller uppifrån?

Oj det va lite fuktigt ;) Skulle man inte kunna köra en jordfräs när det börjar torka upp och blanda i massa sand. Då borde det bli bra dränerat. En björk kanske inte är ett alternativ.

Det går ett dike i skogen ca 20m från min tomt. Den går hela vägen bort till vägen där den ansluter med vägdiket. Jag tror att vägdiket har dåligt självfall och vattnet dras till min tomt.
Har ritat en bild i mobilen så kanske ni förstår lite bättre.
Bilderna jag tog är från den inringade delen. uploadfromtaptalk1393084258038.jpg
Skapa konto

Man kanske kan bygga en fördämmning vid vägen :)

Jag var inne på hur det skulle gå om man grävde ur på en yta av kanske 20kvm. Om det skulle hålla sig fräsch eller om det börjar lukta ruttet.

Kan man bara stoppa vattenflödet från vägen till dig, så borde man kunna torka upp området genom att planerat en björk i utkanten (suger som tusan)

Det är alltid lättare att jobba med naturen. Gör en naturlig damm. Då kan ni plantera lite ovanliga och häftiga fuktälskande växter, t ex näckros och strandliljor *. Gör ni dammen lite djupare kan ni plantera in kräftor också.

Grodor uppskattar fukt, och grodor äter insekter. Även fåglar uppskattar vatten, och att livnära sig på insekter såsom t ex bladlöss.

(* Det var kanske inte de mest ovanliga och häftiga exemplen, men det får duga. De är i alla fall vackra, och fuktälskande.)

Har det alltid varit så eller är det ett nytt fenomen? Vems är vägen och vem äger marken för det är markägarens skyldighet att vatten inte åsamkar skada hos annan. Markägare och väghållaren kan därför vara dom som skall se till att vattnet försvinner.

En damm ger lätt upphov till mycket mygg så tänk på det så att ni inte skapar jobbig situation.

oceanis skrev:
En damm ger lätt upphov till mycket mygg så tänk på det så att ni inte skapar jobbig situation.
Men har man en vattenspegel hela sommaren så kommer även dykarbaggar och andra rovinsekter som älskar mygglarver..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.