Hej.

Håller på och byter panel och har nu kommit till fönsterfoder.
Ska man använda planhyvlat och i såfall vilken sida bör man ha utåt? Den hyvlade eller den råa?

Fönstren är 1300*1300 och funderar på 21*118 foder eller blir det för brett?

Tacksam för svar innan det börjar regna =O)

Rikard

Du kan ha vilken sida du vill utåt. Det beror på vilken färg du har, övrig stil på huset etc.
Samma sak med bredden, det beror på huset i övrigt och vad du tycker är snyggt.

Ok, tänkte mer om nån av sidorna är bättre att måla på för hållbarhetens skull
Ska måla med Alcro bestå

Den grova (finsågade) ytan skall vara utåt och färgen fäster bäst på den ytan.

Lånar tråden lite.

Efter att man målat fodret, ska man ha mjukfog eller silicon i hörnan?

Gör man rätt skall det inte behövas någon fog...Absolut inte silicon. Den är ej övermåliningsbar.
Vilken hörna menar du ??

Mellan fönstret och fodret.

Om du nu inte har lyckats med att få fönstret i liv med väggen så att fodret inte ligger an mot fönstret hade jag använt latexfog som jag sedan målat över (Obs måste målas över).

Ok. Tack!

Tack för svaret, vad gäller underbleck skall man bocka eller räcker det att lägga dom under smyg och foder och sen täta?

Det skall och måste vara uppvik på underbleck. Det skall dessutom göras på rätt sätt...
Det finns trådar här på forumet där detta diksuterats. Sök och finn :-)

Ok, jag har vikt ett bleck och det var inte så knöligt, visst ska det vikas och sättas efter att smyg och foder är på plats?

• Gilla
reik
  • Laddar…
Jag sätter smyg och bleck innan jag lyfter in fönstret och blecket viker jag upp på utsidan smygbrädan och spikar fast. Lämnar en spalt mellan bleck och smygbrädan på 1-1,5 cm

Protte

Man kan göra på olika sätt, gör man som du beskrev är det större risk för läckage eftersom det blir en glipa mellan smyg och uppviket.
Denna glipa skall tätas med mjukfog om man gör på detta sättet.
Jag själv sätter smygen efter jag monterat blecket, blecket gör jag lika långt sopm fönstret är brett.
Smygen sågas i den vinkeln blecket faller så att de linjerar med varandra. lämna en 15mm mellan bleck och smyg.
När man sedan sätter foderna måste man göra ett jack i dessa för blecket.
Denna metod tar längre tid men blir snyggare och tätare enligt min mening.

Du har med all säkerhet rätt i att det blir tätast så, men det är nog ej genomförbart då mina foder skall gå ned en bit under fönstret så det får bli den mindre täta varianten iallafall:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.