A
Någon som sitter på instruktioner för hur ytterdörrar ska sättas enligt AMA? Ska stå lite utsatt, vill det ska bli 100 % rätt och riktigt.

I källarplan på en liten klack tror jag, nuvarande dörrlösning ser för mina obildade ögon helt pårökt ut, utan tröskel under dörrbladet men med någon lustig påbyggd historia.

• Sliten dörrkarm utan tröskel med sprucken färg och trasig betong vid källaringång. Sparsamt grönt gräs syns i hörnet av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Har inte sett en AMA montering men du bör få upp dörrkarmen ifrån golvet så mycket det går samt skydda tröskeln om den är av trä undertill..
Sedan när det är monterat så är ett hålkärl av mjukfog lämpligt mot tröskeln på utsidan samt en skyddsplåt som skydd..
Samt viktigt vid val av dörr att välja en som tål lite mer alltså inte köpa den billigaste..

A
Rejäl skrev:
Har inte sett en AMA montering men du bör få upp dörrkarmen ifrån golvet så mycket det går samt skydda tröskeln om den är av trä undertill..
Sedan när det är monterat så är ett hålkärl av mjukfog lämpligt mot tröskeln på utsidan samt en skyddsplåt som skydd..
Samt viktigt vid val av dörr att välja en som tål lite mer alltså inte köpa den billigaste..
Ok, ska ta och läsa på noga hos några leverantörer. Din approach låter rimligt annars tycker jag.

Kan jag överarbeta på något sätt? Sätta dörren i en plåtbalja eller något. Vad vet jag. Finns viss röta när jag stack med kniven i karmen till nuvarande dörr.

Nya dörren jag kollat på är av massiv furu, HDF-fusk göra sig icke beavär. Tröskel i ask eller ek.

A
Den ofrivillige klåparen skrev:
Ok, ska ta och läsa på noga hos några leverantörer. Din approach låter rimligt annars tycker jag.

Kan jag överarbeta på något sätt? Sätta dörren i en plåtbalja eller något. Vad vet jag. Finns viss röta när jag stack med kniven i karmen till nuvarande dörr.

Nya dörren jag kollat på är av massiv furu, HDF-fusk göra sig icke beavär. Tröskel i ask eller ek.
En plåtbalja tror jag inte på den kommer att samla fukt och din tröskel ruttnar fortare..

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
A
Rejäl skrev:
En plåtbalja tror jag inte på den kommer att samla fukt och din tröskel ruttnar fortare..
Det tror jag med. 😂 Idiotisk idé!

• Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
A
Hej hopp, fullt ös på jobbet så inte hunnit läsa monteringsanvisningar men en tanke som slog mig är plåt... igen.

Är det en bra idé att lägga plåt under dörren, upp över "klacken"? Behöver gjuta eller lägga sten precis utanför så behöver ta bort lite material så kan gå ner en bit med plåten. Eller är det bättre att lägga syllpapp kanske?

A
Svenskt trä är min favorit på nätet, övertydlig beskrivning fanns där.

https://www.byggbeskrivningar.se/renovering/montera-dorr/

Jag gör enligt ovan, upp med dörren en bit, en hålkäl av tec7 eller någon äcklig PU-fog, ett tröskelbleck och en långburk när det är klart.

Men först ska jag beställa dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.