1 654 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Ytligt nedgrävd kabel - problem?
Hej, upptäckte en grej som jag misstänker inte riktigt är som det ska och försöker bilda mig en uppfattning om vad jag ska vidta för åtgärder.
Hade en ledningsutsättare ute i ett annat ärende och fick hjälp med att lokalisera kabeln mellan mätarskåp och bostadshus. På en del an sträckan fick han indikation på att kabeln bara låg 10 cm under ytan och rekommenderade mig att verifiera om det verkligen stämmer. På andra delar indikerade han djup större än 100cm.
Glad i hågen första dagen på semestern började jag gräva försiktigt (vid sidan om) och mycket riktigt, kabeln ligger fritt i jorden endast 10cm från ytan. Inget rör eller varningsremsa.
Den ligger dessutom i ett område på tomten där både fiber, annan el, avlopp och dagavatten ligger så det har grävts där i många omgångar och kan komma att grävas igen, jag ska tex fixa nätverkskabel till garaget.
Borde jag åtgärda detta och vilken åtgärd isåfall?
Har bott 1 år i huset .
Hade en ledningsutsättare ute i ett annat ärende och fick hjälp med att lokalisera kabeln mellan mätarskåp och bostadshus. På en del an sträckan fick han indikation på att kabeln bara låg 10 cm under ytan och rekommenderade mig att verifiera om det verkligen stämmer. På andra delar indikerade han djup större än 100cm.
Glad i hågen första dagen på semestern började jag gräva försiktigt (vid sidan om) och mycket riktigt, kabeln ligger fritt i jorden endast 10cm från ytan. Inget rör eller varningsremsa.
Den ligger dessutom i ett område på tomten där både fiber, annan el, avlopp och dagavatten ligger så det har grävts där i många omgångar och kan komma att grävas igen, jag ska tex fixa nätverkskabel till garaget.
Borde jag åtgärda detta och vilken åtgärd isåfall?
Har bott 1 år i huset .
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det finns ingen strikt regel för vilket djup den skall ligga på inom en privat fastighet. Men den skall ligga "skyddad". Vilket kan vara tveksamt om den ligger så ytligt, och dessutom utan varningsband. Och sannolikt går det inte att få ner den djupare utan sprängning, eller riktigt stor grävare som kan få upp rejält stora stenar. Om den i övrigt grävts ned ordentligt, så lär det finnas goda skäl för den ytliga förläggningen.
Har grävare här nu för annat jobb, bara sand under grässvålen.H hempularen skrev:Det finns ingen strikt regel för vilket djup den skall ligga på inom en privat fastighet. Men den skall ligga "skyddad". Vilket kan vara tveksamt om den ligger så ytligt, och dessutom utan varningsband. Och sannolikt går det inte att få ner den djupare utan sprängning, eller riktigt stor grävare som kan få upp rejält stora stenar. Om den i övrigt grävts ned ordentligt, så lär det finnas goda skäl för den ytliga förläggningen.
Minst 0,35 m djup till ovansidan kabelröret/kabeln har Vattenfall bestämt att de ska vara på tomter i nätområden där de äger elnätet. Inget lagkrav.E erimos skrev:
Klicka här för att svara