Har köpt ett begagnat bord med Perstorpsskiva av typen Virrvarr och undrar om det behöver behandlas på något sätt för att skydda det mot fläckar.

Ytan är bra, men lite sliten (fina repor och lite matt), så det hade även varit trevligt att piffa upp den lite.

Har läst om laminatpolish, är det något som skulle funka?
 
Jag fortsätter i den här gamla tråden.

Är det ingen som vet? Även jag har ett gammalt Virrvarrbord, med matt skiva samt så har lacken (?) på underredet lossnat till stor del. Hur ska man behandla bordet?
 
Jag testade laminatpolish från en köksaffär. Det blev blankt, luktade lite kemiskt, och efter 2 veckors testning av barnen såg bordsskivan ut som tidigare. Så jag gav upp :)
 
Lacken på underredet går att skrapa av och lägga på ny, om man vill. Vi har slipat av den delvis och oljat det som blivit exponerat. (Så kommer vi olja resten allteftersom det flagar av)
 
@Frustrator Tack för svar! Jag har inga barn, så laminatpolish kanske kunde funka för mig.
Vad använde du för olja till underredet?
 
Paraffinolja för det var det som fanns till hands när vi upptäckte det.. rimligtvis funkar den mesta möbeloljan bra
 
  • Gilla
kanelsvans
  • Laddar…
Vi har lackat ytan på vårt bord. Det fungerar bra för oss.
 
Byurn Byurn skrev:
Vi har lackat ytan på vårt bord. Det fungerar bra för oss.
Vad för lack använde du?
//kanelsvans, okunnig i byggandets värld..
 
Har inte exakt varumärke, men en enkomponentslack för möbler. Halvmatt och lösningsmedelsbaserad tror jag. Luktade starkt.
 
  • Gilla
kanelsvans
  • Laddar…
Tack båda för svar. Har flera någon erfarenhet/idéer får ni gärna svara!

MVH
 
Jag hade nog tagit en en annan väg med topp skivan då den är ett plast laminat. Iaf om du vill ha den blank och lättskött.

Åk till din lokal lack eller recond firma, ta med två små burkar.

Be att få köpa ett proffs polermedel så det räcker till den 1,5m2 sen lackförsegling.
Är de trevlig brukar man kunna få två skvättar och slippa köpa en hel falsk den tex 3m (dyrt)

Sen polera upp den med polermaskinen eller excenterslipen. Sen försegla ytan.

Efter det hade jag slippat ses restern och oljat.

Gjort så med lyckat resultat på båda laminerade och lackade design möbler.
Man får passa sig på stolar bara blir lite väl halt;)
 
  • Gilla
tegel1957
  • Laddar…
L
G glimglam skrev:
Har köpt ett begagnat bord med Perstorpsskiva av typen Virrvarr och undrar om det behöver behandlas på något sätt för att skydda det mot fläckar.

Ytan är bra, men lite sliten (fina repor och lite matt), så det hade även varit trevligt att piffa upp den lite.

Har läst om laminatpolish, är det något som skulle funka?
Testa Fulgentin! Tidsenligt och trevligt
http://www.fulgentin.se/

Hehe - såg just att tråden var gammal den med ...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.