Bänk av Träbänk av asp med en metallvattenkanna ovanpå, placerad i ett rum med tegelvägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
asp som jag vill ytbehandla på något sätt. Bets eller olja och lack kanske? Vill at den ska gå att använda både ute och inne. Har flera som är obehandlade eller bara oljade men är sugen på att ge den här lite färg! Förslag?

Välkommen till forumet!
Vanligt te borde ge en lagom färg.

• Gilla
Mackelbot
  • Laddar…
Det var en för mej helt ny tanke :)

Jag tänker sånna pallar var vanliga för ett par hundra år sen och då var det nog mest växtfärger som stod till buds för de flesta av allmogen, rött te, lök kaffe, rödbeta, eklöv och granbarr borde oxå fungera om du vill experimentera.

F fribygg skrev:
Jag tänker sånna pallar var vanliga för ett par hundra år sen och då var det nog mest växtfärger som stod till buds för de flesta av allmogen, rött te, lök kaffe, rödbeta, eklöv och granbarr borde oxå fungera om du vill experimentera.
Ja, det är intressant! Ser en risk att sådan infärgning färgar av sig dock, och inte är stabil mot väta. Funderar också över att använda något som i viss mån skyddar träet mot åldrande.

Jag gissar att de inte ytbehandlades om de inte fick ett lager tjära när något annat tjärades. Tjära var dyrt så om man hade lite över/smutsiga penslar gick man troligen runt i prioritetingsordning.

• Gilla
Mackelbot
  • Laddar…
Vad är benen gjorda av?

Z z_bumbi skrev:
Jag gissar att de inte ytbehandlades om de inte fick ett lager tjära när något annat tjärades. Tjära var dyrt så om man hade lite över/smutsiga penslar gick man troligen runt i prioritetingsordning.
Så var det nog! Här (Strömsö) blandas den gamla tekniken med ny: https://yle.fi/a/7-899563 Ganska snyggt tycker jag! Men vill nog inte ha täckande färg.

F fribygg skrev:
Vad är benen gjorda av?
Sälg

Mackelbot Mackelbot skrev:
Sälg
Jag tror du får välja nått röttåligare (som en) om du ska ha bänken utomhus..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror du får välja nått röttåligare (som en) om du ska ha bänken utomhus..
Ja, inser det inte är idealiskt. Får väl byta ben vartefter de tar slut. Den här har stått ute två år och är stabil. Duttat tjära på ändräet. Sliten träbänk med fyra ben på gräsmatta, lätt täckt av snö. Bänken är stabil, har stått ute i två år och ändträet är behandlat med tjära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mjölkfärg och sen linolja på?
Blir inte super för att hålla utomhus men snyggt :)

• Gilla
Mackelbot
  • Laddar…
Mackelbot Mackelbot skrev:
Ja, inser det inte är idealiskt. Får väl byta ben vartefter de tar slut. Den här har stått ute två år och är stabil. Duttat tjära på ändräet.[bild]
Min mor har en liknande i oljad ek som nu stått ute på betongplattor i åtminstone 20 år

• Gilla
Mackelbot
  • Laddar…
Albark i lut som får dra ett tag och sedan fixera med kokt linolja ovanpå.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Albark i lut som får dra ett tag och sedan fixera med kokt linolja ovanpå.
Tack, kollar på det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.