Hej!
jag ska snart ta mig an att slipa en furutrappa från 1940-talet och har googlat mig (nästan) tokig på vilken ytbehandling jag ska använda för att få "rätt" nyans. Jag skulle vilja få till ett resultat som liknar färgen på bilden och har tänkt använda Osmo hårdvaxolja med halkskydd, är det så enkelt att man kör utan pigment och trappen "mörknar" av oljans/sig själv?
jag ska snart ta mig an att slipa en furutrappa från 1940-talet och har googlat mig (nästan) tokig på vilken ytbehandling jag ska använda för att få "rätt" nyans. Jag skulle vilja få till ett resultat som liknar färgen på bilden och har tänkt använda Osmo hårdvaxolja med halkskydd, är det så enkelt att man kör utan pigment och trappen "mörknar" av oljans/sig själv?
Det finns pigmenterad oljor du kan använda för att få till rätt färg.
När jag slipar min trapp hemma så kommer jag använda mig av Saicos grundolja med pigment och sen top lacka för att få det mer slitage tåligt. Med anti halk iblandat också såklart
När jag slipar min trapp hemma så kommer jag använda mig av Saicos grundolja med pigment och sen top lacka för att få det mer slitage tåligt. Med anti halk iblandat också såklart
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 263 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 263 inlägg
Hur ser din trappa ut idag? Lackad, målad, täckt med matta?G JohanErik92 skrev:Hej!
Är det mycket kärnfuru blir den inte så där ljus.
Jag gjorde iordning trappan hemma hos mig som under linoleummattan var fernissade med pigmenterad fernissa. Använda skrapa, lackfräs och slipmaskiner för innan jag la på Osmo dekorvax ”mahogny”. Det blev väldigt likt den traditionella rödtonen som fernissade golv ofta hade.
På 1940-talet kanske man inte längre fernissade golven.
Du får kolla i färgaffärens provbitar efter en matchade färg och sen köpa en liten burk och prova på plats.
Räkna med ca 3-4 timmar per steg total nedlagd tid.
Jag lutar att blanda ihop en egen nyans med Hedins oljebets för att sedan avsluta med Osmo hårdvaxolja för trapp. Indikationen på tid var bra att veta! Så här ser trappan ut idag:S sinuslinus skrev:Hur ser din trappa ut idag? Lackad, målad, täckt med matta?
Är det mycket kärnfuru blir den inte så där ljus.
Jag gjorde iordning trappan hemma hos mig som under linoleummattan var fernissade med pigmenterad fernissa. Använda skrapa, lackfräs och slipmaskiner för innan jag la på Osmo dekorvax ”mahogny”. Det blev väldigt likt den traditionella rödtonen som fernissade golv ofta hade.
På 1940-talet kanske man inte längre fernissade golven.
Du får kolla i färgaffärens provbitar efter en matchade färg och sen köpa en liten burk och prova på plats.
Räkna med ca 3-4 timmar per steg total nedlagd tid.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 263 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 263 inlägg
Blanda inte olika tillverkare utan att göra prov först.G JohanErik92 skrev:
Har du rivit någon mattbit för att se hur stegen ser ut under? Kanske inte är så fina som du tror.
Har tidigare använt Hedins/Osmo tillsammans i projekt med gott resultat så ska nog gå bra.S sinuslinus skrev:
Får tillgång till huset på fredag så blir att undersöka i helgen!