171 064 läst ·
1 703 svar
171k läst
1,7k svar
YEEEEEEESSSS!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Ser man på.. Vika var jag på ibland som liten knodd, eftersom farsan tillverkade bagerimaskiner och de hade hans kavlingsmaskiner där, om jag inte minns fel..FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Blev påmind förra veckan att jag hade en vinst från säsongens HittaUt att hämta ut i grannkommunen och närmare bestämt i den lilla byn St Skedvi som är belägen mellan Borlänge och Säter i ostlig riktning.
Utlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌
Rekommenderas om ni har vägarna förbi.
[bild]
Undrar om de (maskinerna) överlevde "Kickstartern" ..🤔
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Så är det. ”Sprascha”,” Säätä”,” Köppebä”. Man lärde sig snabbt. ”Henna bo jagå”. ”Jobba på brukä eller värkä”. Har fortfarande starka band till kullor och masar som inte släpper sitt ursprung.FredrikR skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Jo, jag vet. Marknaden för tidningspapper dog. När jag pluggade (grafisk ingenjör) var vi på Kvarnsveden när de satte hastighetsrekord på PM10 med 112 km/h. 97% vatten in i ena ändan, 6m bred pappersrulle ut i andra ändan. I motorvägsfart.FredrikR skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Bjuder på två klassiker från "faschans" skivsamling;Johan Gunverth skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gav sonen en led-slinga i julklapp. Missade att det jag beställde inte innehöll transformator.
Men.
I kabellåda nummer två låg en passande gammal 12V/2A med exakt rätt kontakt.
Mitt flera decennier långa sparande betalade sig.
Hustrun noggrant underrättad om dagens framgång.
Men.
I kabellåda nummer två låg en passande gammal 12V/2A med exakt rätt kontakt.
Mitt flera decennier långa sparande betalade sig.
Hustrun noggrant underrättad om dagens framgång.
Bäst att påminna henne varje gång ni tillsammans ser slinga lysa!redarn skrev: