171 358 läst ·
1 704 svar
171k läst
1,7k svar
YEEEEEEESSSS!
Skedvi är lika gott som Vika original?FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Blev påmind förra veckan att jag hade en vinst från säsongens HittaUt att hämta ut i grannkommunen och närmare bestämt i den lilla byn St Skedvi som är belägen mellan Borlänge och Säter i ostlig riktning.
Utlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌
Rekommenderas om ni har vägarna förbi.
[bild]
Grattis! Vilken mumsig vinst/julklapp. Jag handlar alltid med lite bröd hem från Skedvi när tillfälle ges. 🥨FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Blev påmind förra veckan att jag hade en vinst från säsongens HittaUt att hämta ut i grannkommunen och närmare bestämt i den lilla byn St Skedvi som är belägen mellan Borlänge och Säter i ostlig riktning.
Utlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌
Rekommenderas om ni har vägarna förbi.
[bild]
Började äta Vikaknäcket på 90-talet men på senare år har Fäbodknäcke tagit över pga. dess hårdare gräddningsgradFredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Blev påmind förra veckan att jag hade en vinst från säsongens HittaUt att hämta ut i grannkommunen och närmare bestämt i den lilla byn St Skedvi som är belägen mellan Borlänge och Säter i ostlig riktning.
Utlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌
Rekommenderas om ni har vägarna förbi.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa Skedvibrödet om du har chansen.Tokslut skrev:
Läs mer om det här:
https://skedvibrod.se/knackebrodsbageriet/produkter/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
”Skäväbrödet” är i absolut toppklass med identiskt recept från tiden som ”Vikabröd”. Leksandsbröd rev ju ugnarna och upplagsmaskinen efter att de hade köpt varumärket. Två lokala eldsjälar startade ett Kickstarter-projekt för att få ihop till grundbulten för ett nytt bageri. Jag var med och sponsrade. Muraren som rev ugnarna blev också den som byggde upp den med samma sten samma gamla ugnarna igen. Ödets ironi och sparsamheten dygd.FredrikR skrev:
..sUtlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌
Rekommenderas om ni har vägarna förbi.
Jag pluggade i Borlänge ’88-’90 och då var nödprovianten en låda bitbröd Vikabröd. När det mjuknade lade man det i ugnen en stund, så var det som nytt igen efter att de har svalnat. Alternativt 52 sekunder i brödrosten. 😄
Numera alltid en låda Skedvi bitbrödi matkällaren. På julbordet är det dock prima ”gulingar”. 🎄
Skedvi Bröd rekommenderas i alla lägen. Ta gärna en kort omväg till Oppigårds bryggeri också om man är i trakterna. Fina luncher på båda ställena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att höra och pluspoäng för uttalet av Skävä. 😍Johan Gunverth skrev:
”Skäväbrödet” är i absolut toppklass med identiskt recept från tiden som ”Vikabröd”. Leksandsbröd rev ju ugnarna och upplagsmaskinen efter att de hade köpt varumärket. Två lokala eldsjälar startade ett Kickstarter-projekt för att få ihop till grundbulten för ett nytt bageri. Jag var med och sponsrade. Muraren som rev ugnarna blev också den som byggde upp den med samma sten samma gamla ugnarna igen. Ödets ironi och sparsamheten dygd.
Jag pluggade i Borlänge ’88-’90 och då var nödprovianten en låda bitbröd Vikabröd. När det mjuknade lade man det i ugnen en stund, så var det som nytt igen efter att de har svalnat. Alternativt 52 sekunder i brödrosten. 😄
Numera alltid en låda Skedvi bitbrödi matkällaren. På julbordet är det dock prima ”gulingar”. 🎄
Skedvi Bröd rekommenderas i alla lägen. Ta gärna en kort omväg till Oppigårds bryggeri också om man är i trakterna. Fina luncher på båda ställena.
[bild]
Är det så pass att du säger Romme med o och uttalar byn Spraxkya strax hitom Romme Alpin för Spracha också? 🙂
God Jul Johan, och självklart alla ni andra! 🎄🎅🎁
Vi inte bara testar - vi köper lådor, med c:a 4,5 kg i, ganska ofta. 10:e lådan är gratis och det utnyttjar vi ibland. Finns ju inget godare att lägga fint pålägg på. Bäst är smör, smörstekta kantareller och nyrökt abborre ! Gärna tillsammans med en kall öl.FredrikR skrev:
Redigerat:

