FredrikR FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Blev påmind förra veckan att jag hade en vinst från säsongens HittaUt att hämta ut i grannkommunen och närmare bestämt i den lilla byn St Skedvi som är belägen mellan Borlänge och Säter i ostlig riktning.
Utlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌

Rekommenderas om ni har vägarna förbi.

[bild]
Skedvi är lika gott som Vika original?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Blev påmind förra veckan att jag hade en vinst från säsongens HittaUt att hämta ut i grannkommunen och närmare bestämt i den lilla byn St Skedvi som är belägen mellan Borlänge och Säter i ostlig riktning.
Utlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌

Rekommenderas om ni har vägarna förbi.

[bild]
Grattis! Vilken mumsig vinst/julklapp. Jag handlar alltid med lite bröd hem från Skedvi när tillfälle ges. 🥨
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kane skrev:
Skedvi är lika gott som Vika original?
Det ska vara samma, utan att ha belägg för det.
Samma bageri och ugnar, gissar receptet är väldigt lika originalet. 🙂
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Yeeeeeesss
Blev påmind förra veckan att jag hade en vinst från säsongens HittaUt att hämta ut i grannkommunen och närmare bestämt i den lilla byn St Skedvi som är belägen mellan Borlänge och Säter i ostlig riktning.
Utlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌

Rekommenderas om ni har vägarna förbi.

[bild]
Började äta Vikaknäcket på 90-talet men på senare år har Fäbodknäcke tagit över pga. dess hårdare gräddningsgrad

Förpackning av Leksands Fäbodknäcke surdegsknäcke med dekorativt mönster och text om mustigt knäckebröd bakat på surdeg, malt och linfrö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det ska vara samma, utan att ha belägg för det.
Samma bageri och ugnar, gissar receptet är väldigt lika originalet. 🙂
Då skall vi se om det finns i butikerna och testa!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Började äta Vikaknäcket på 90-talet men på senare år har Fäbodknäcke tagit över pga. dess hårdare gräddningsgrad

[bild]
Gör sej bäst med falukorv till.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Började äta Vikaknäcket på 90-talet men på senare år har Fäbodknäcke tagit över pga. dess hårdare gräddningsgrad

[bild]
Testa Skedvibrödet om du har chansen.
Läs mer om det här:
https://skedvibrod.se/knackebrodsbageriet/produkter/
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det ska vara samma, utan att ha belägg för det.
Samma bageri och ugnar, gissar receptet är väldigt lika originalet. 🙂
Köpte Skedvi nu, bildbevis nedan.😉
Gott! Tack för tipset.
Men eftersom det är 12-13 år sen man åt originalet så minns jag inte riktigt om det är identiskt.
Förpackning av Skedvi bröd på en tidning med rubriken Dagens Nyheter, liggandes på en röd- och vitrutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
bildbevis nedan
Nuförtiden kan det vara AI...😱 Kan vi vara säkra? 😂 Kostar en DN 49:-???? Fel tråd men GAAAAHHHH!!!
 
  • Wow
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nuförtiden kan det vara AI...😱 Kan vi vara säkra? 😂 Kostar en DN 49:-???? Fel tråd men GAAAAHHHH!!!
Nä, man kan aldrig vara säker!
45 kronor står det väl? Mellan 349 och 699 kr/mån, hemkörd 7 dagar i veckan, kostar prenumerationen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
..sUtlämningsstället var inget mindre än Skedvi bröd, alltså bageriet där Skedvi knäcket bakas, och det här brödet är det som tidigare gick under namnet Vika bröd som många av er säkert ätit.
Dagens Vika bröd bakas av Leksandsbröd några mil norrut, helt ok men inte lika gott som originalet. 👌

Rekommenderas om ni har vägarna förbi.
”Skäväbrödet” är i absolut toppklass med identiskt recept från tiden som ”Vikabröd”. Leksandsbröd rev ju ugnarna och upplagsmaskinen efter att de hade köpt varumärket. Två lokala eldsjälar startade ett Kickstarter-projekt för att få ihop till grundbulten för ett nytt bageri. Jag var med och sponsrade. Muraren som rev ugnarna blev också den som byggde upp den med samma sten samma gamla ugnarna igen. Ödets ironi och sparsamheten dygd.

Jag pluggade i Borlänge ’88-’90 och då var nödprovianten en låda bitbröd Vikabröd. När det mjuknade lade man det i ugnen en stund, så var det som nytt igen efter att de har svalnat. Alternativt 52 sekunder i brödrosten. 😄
Numera alltid en låda Skedvi bitbrödi matkällaren. På julbordet är det dock prima ”gulingar”. 🎄

Skedvi Bröd rekommenderas i alla lägen. Ta gärna en kort omväg till Oppigårds bryggeri också om man är i trakterna. Fina luncher på båda ställena.

Skedvi bröd med skivad korv, en flaska och glas Oppigårds öl på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
45 kronor står det väl?
Skulle bara testa om alla var med. Eller så har jag svårt med läskunnigheten... 😳😳😳
 
  • Wow
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”Skäväbrödet” är i absolut toppklass med identiskt recept från tiden som ”Vikabröd”. Leksandsbröd rev ju ugnarna och upplagsmaskinen efter att de hade köpt varumärket. Två lokala eldsjälar startade ett Kickstarter-projekt för att få ihop till grundbulten för ett nytt bageri. Jag var med och sponsrade. Muraren som rev ugnarna blev också den som byggde upp den med samma sten samma gamla ugnarna igen. Ödets ironi och sparsamheten dygd.

Jag pluggade i Borlänge ’88-’90 och då var nödprovianten en låda bitbröd Vikabröd. När det mjuknade lade man det i ugnen en stund, så var det som nytt igen efter att de har svalnat. Alternativt 52 sekunder i brödrosten. 😄
Numera alltid en låda Skedvi bitbrödi matkällaren. På julbordet är det dock prima ”gulingar”. 🎄

Skedvi Bröd rekommenderas i alla lägen. Ta gärna en kort omväg till Oppigårds bryggeri också om man är i trakterna. Fina luncher på båda ställena.

[bild]
Kul att höra och pluspoäng för uttalet av Skävä. 😍
Är det så pass att du säger Romme med o och uttalar byn Spraxkya strax hitom Romme Alpin för Spracha också? 🙂

God Jul Johan, och självklart alla ni andra! 🎄🎅🎁
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Köpte Skedvi nu, bildbevis nedan.😉
Gott! Tack för tipset.
Men eftersom det är 12-13 år sen man åt originalet så minns jag inte riktigt om det är identiskt.
[bild]
Yeees!
papperstidningen finns fortfarande
 
  • Haha
Kane
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Testa Skedvibrödet om du har chansen.
Läs mer om det här:
[länk]
Vi inte bara testar - vi köper lådor, med c:a 4,5 kg i, ganska ofta. 10:e lådan är gratis och det utnyttjar vi ibland. Finns ju inget godare att lägga fint pålägg på. Bäst är smör, smörstekta kantareller och nyrökt abborre ! Gärna tillsammans med en kall öl.
 
Redigerat:
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.