returen returen skrev:
heja grön el precis som processindustrin vill ha det
Yeeess för vattenkraften och kärnkraft som ger el de andra 743 timmarna i december..

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Även vinden förtjänar en eloge.

• Haha
returen
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Även vinden förtjänar en eloge.
Vad ger den en sån här dag?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Energi

• Haha
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad ger den en sån här dag?
Tabell över förbruknings- och vindprognoser för perioden 15-21 december med vindprognoser i MW och max lastprognoser i MW per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
returen
  • Laddar…
K Kane skrev:
[bild]
just nu ger vk 4400MW 21% av vad den skulle gett

K Kane skrev:
[bild]
Om jag förstår det rätt beräknas vindkraften alltså ge ca hälften av vad den gav i går trots att energibehovet är ungefär detsamma i dag (eller något större)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
just nu ger vk 4400MW 21% av vad den skulle gett
?

Om jag förstår dig rätt gav alltså vindkraften dubbelt så mycket i går mot idag.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Energi
Onekligen sparar vindkraften mycket brännolja även en sån dag då den bara ger 3000MW.

YEEESSS! för att vi har vattenkraft som går lätt att reglera då sol och vind inte ger vad som planerat.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag förstår det rätt beräknas vindkraften alltså ge ca hälften av vad den gav i går trots att energibehovet är ungefär detsamma i dag (eller något större)
inte riktigt så illa men ca 30% mindre i alla fall

F fribygg skrev:
Onekligen sparar vindkraften mycket brännolja även en sån dag då den bara ger 3000MW.

YEEESSS! för att vi har vattenkraft som går lätt att reglera då sol och vind inte ger vad som planerat.
övriga kraftslag inkl brännolja är idag 0,0%
men vattenkraft en har öppnat lite till

K Kane skrev:
?
matteproblem?

returen returen skrev:
övriga kraftslag inkl brännolja är idag 0,0%
men vattenkraft en har öppnat lite till
Till elproduktionen är det ju glädjande att brännoljan inte behöver användas men då timpriset på el är över kronan lönar sej väl uppvärmning med villaolja jämfört med direktel?

F fribygg skrev:
Till elproduktionen är det ju glädjande att brännoljan inte behöver användas men då timpriset på el är över kronan lönar sej väl uppvärmning med villaolja jämfört med direktel?
min bedömning med jag kör bara på olja, kommer funka tills MP är i regeringställning igen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.