131 979 läst ·
1 179 svar
132k läst
1,2k svar
YEEEEEEESSSS!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 928 inlägg
Så är det förstås inte, kort används även i den fysiska världen. Men för upprepade köp och transaktioner över ett visst belopp krävs minst pin-kod.P Paulina123 skrev:
På nätet däremot tror jag det är ytterst ovanligt att det går att handla med bara kortuppgifterna på kortet (inklusive cvv-kod). Det gick inte sällan för några år sedan.
Sen har förstås @Alfredo rätt; det är dumt att inte spärra kort man inte vet var de är. Å andra sidan: ju mer man klarar sig utan det fysiska kortet, desto mindre kan kortutgivarna förlita sig på säkerhet baserad på att man har koll på det.
Fast jag skulle bli förvånad om inte samtliga kortutgivare har avtalsformuleringar i stil med att kortet ska ses som en värdehandling och spärras omedelbart om det kommer bort. Och bryter man mot avtalet sätter man sig i en dålig sits helt i onödan.Nötegårdsgubben skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 707 inlägg
Fick två betongrör stulna precis utanför tomten. Misstänkte lokala förmågor och skramlade högt och tydligt på lokala kanaler om tilltaget. En natt i veckan fick någon dåligt samvete och återbördade stöldgodset. Läs: insåg att alla grannar och/eller respektive snart skulle få reda på allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du hunnit få upp nån kamera så du kunde se vem det var?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 707 inlägg
För ett antal år sen tappade en kollega plånboken bredvid bilen på jobbets personalparkering. 5 minuter senare ringde en person som jobbade på ett annat företag i huset och berättade att han hittat plånboken, de träffades och plånboken lämnades tillbaks minuten senare. Då visade det sig att upphittaren "för att vara snäll" hade ringt och spärrat betalkorten innan han ringde ägaren. Vi försökte under en lång stund komma fram till en rimlig anledning till att vederbörande gjort på det sättet, men enda slutsatsen vi kom fram till var att han var en idiot.Alfredo skrev:
Jag hittade ett Nordea betalkort i en kortläsare där jag skulle tanka. Ringde Nordea som spärrade kortet och skickade 2 biobiljetter som tack. Han kanske bara ville ha biobiljetteruseless skrev:
För ett antal år sen tappade en kollega plånboken bredvid bilen på jobbets personalparkering. 5 minuter senare ringde en person som jobbade på ett annat företag i huset och berättade att han hittat plånboken, de träffades och plånboken lämnades tillbaks minuten senare. Då visade det sig att upphittaren "för att vara snäll" hade ringt och spärrat betalkorten innan han ringde ägaren. Vi försökte under en lång stund komma fram till en rimlig anledning till att vederbörande gjort på det sättet, men enda slutsatsen vi kom fram till var att han var en idiot.
Har hänt mig också. Sent på kvällen hittar jag kort i en parkeringsautomat. Osvenskt namn - surfar fram telefonnummer och ringer. Överlycklig kille kommer och hämtar kortet med stooor chokladask. Dagen efter kom stoor blomsterbukett.P peter_73 skrev:
Så det var inte ett fall av "det där är så tungt så det kommer ingenstans"?P Paulina123 skrev:
Har du upplag på egen eller annans fastighet?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 707 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 707 inlägg