P Paulina123 skrev:
Nu förtiden tror jag man behöver godkänna alla kortbetalningar med mobilt bankid.
Så är det förstås inte, kort används även i den fysiska världen. Men för upprepade köp och transaktioner över ett visst belopp krävs minst pin-kod.

På nätet däremot tror jag det är ytterst ovanligt att det går att handla med bara kortuppgifterna på kortet (inklusive cvv-kod). Det gick inte sällan för några år sedan.

Sen har förstås @Alfredo rätt; det är dumt att inte spärra kort man inte vet var de är. Å andra sidan: ju mer man klarar sig utan det fysiska kortet, desto mindre kan kortutgivarna förlita sig på säkerhet baserad på att man har koll på det.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
desto mindre kan kortutgivarna förlita sig på säkerhet baserad på att man har koll på det.
Fast jag skulle bli förvånad om inte samtliga kortutgivare har avtalsformuleringar i stil med att kortet ska ses som en värdehandling och spärras omedelbart om det kommer bort. Och bryter man mot avtalet sätter man sig i en dålig sits helt i onödan.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fick två betongrör stulna precis utanför tomten. Misstänkte lokala förmågor och skramlade högt och tydligt på lokala kanaler om tilltaget. En natt i veckan fick någon dåligt samvete och återbördade stöldgodset. Läs: insåg att alla grannar och/eller respektive snart skulle få reda på allt.

Två betongrör på en gräsmatta med skog i bakgrunden och ett par brunnslock bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
cpalm och 19 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fick två betongrör stulna precis utanför tomten. Misstänkte lokala förmågor och skramlade högt och tydligt på lokala kanaler om tilltaget. En natt i veckan fick någon dåligt samvete och återbördade stöldgodset. Läs: insåg att alla grannar och/eller respektive snart skulle få reda på allt.

[bild]
Hade du hunnit få upp nån kamera så du kunde se vem det var?

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hade du hunnit få upp nån kamera så du kunde se vem det var?
Utanför tomten på allmän mark så det hade inte varit populärt. Jag hade ställt in mig på att de var borta för gott.

Alfredo Alfredo skrev:
Med risk att förstöra glädjen undrar jag över varför du inte spärrat kort som varit försvunna i tre veckor?
För ett antal år sen tappade en kollega plånboken bredvid bilen på jobbets personalparkering. 5 minuter senare ringde en person som jobbade på ett annat företag i huset och berättade att han hittat plånboken, de träffades och plånboken lämnades tillbaks minuten senare. Då visade det sig att upphittaren "för att vara snäll" hade ringt och spärrat betalkorten innan han ringde ägaren. Vi försökte under en lång stund komma fram till en rimlig anledning till att vederbörande gjort på det sättet, men enda slutsatsen vi kom fram till var att han var en idiot.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
men enda slutsatsen vi kom fram till var att han var en idiot
Han kanske inte litade på sig själv. 🤔 Fast idiot verkar troligare.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För ett antal år sen tappade en kollega plånboken bredvid bilen på jobbets personalparkering. 5 minuter senare ringde en person som jobbade på ett annat företag i huset och berättade att han hittat plånboken, de träffades och plånboken lämnades tillbaks minuten senare. Då visade det sig att upphittaren "för att vara snäll" hade ringt och spärrat betalkorten innan han ringde ägaren. Vi försökte under en lång stund komma fram till en rimlig anledning till att vederbörande gjort på det sättet, men enda slutsatsen vi kom fram till var att han var en idiot.
Jag hittade ett Nordea betalkort i en kortläsare där jag skulle tanka. Ringde Nordea som spärrade kortet och skickade 2 biobiljetter som tack. Han kanske bara ville ha biobiljetter :-)

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P peter_73 skrev:
Jag hittade ett Nordea betalkort i en kortläsare där jag skulle tanka. Ringde Nordea som spärrade kortet och skickade 2 biobiljetter som tack. Han kanske bara ville ha biobiljetter :)
Har hänt mig också. Sent på kvällen hittar jag kort i en parkeringsautomat. Osvenskt namn - surfar fram telefonnummer och ringer. Överlycklig kille kommer och hämtar kortet med stooor chokladask. Dagen efter kom stoor blomsterbukett.

• Gilla
  • Älska
Victor.M och 5 till
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Nu förtiden tror jag man behöver godkänna alla kortbetalningar med mobilt bankid.
Inte överallt.

P Paulina123 skrev:
Ja men tydligen måste jag ha kört runt som en riktig tant - sakta och säkert 😂

Plånboken är en sån här korthållare av metall, vet inte om det kan ha varit någon magnetisk effekt eller något? Jag är TOKNÖJD, trodde aldrig att jag skulle hitta den 😂😂
Så det var inte ett fall av "det där är så tungt så det kommer ingenstans"? :)

[bild]
Har du upplag på egen eller annans fastighet?

F fribygg skrev:
Har du upplag på egen eller annans fastighet?
Inget upplag, men på kommunens mark. Skall installeras som kabelbrunn för el och fiber vad det lider.

Inget upplag, men på kommunens mark. Skall installeras som kabelbrunn för el och fiber vad det lider.
Har du lov att förvara grejor där eller chansade du bara?

F fribygg skrev:
Har du lov att förvara grejor där eller chansade du bara?
Har markkorridor för både avlopp och el där. Brunnen skall fixa till efter en slarvig entreprenör som inte kunde läsa innantill på arbetsordern.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.