Jag har ett mycket märkligt problem med mitt Yale Doorman V2N lås. Fastän det är låst så går det ofta att öppna. Det här händer oavsett om man låser via Verisure, på yttre knapparna eller med vredet på insidan. Tyvärr tog det ett tag innan vi insåg att det går att öppna dörren fast det egentligen är låst, vilket betyder att vi sovit med olåst källardörr ett antal nätter.
Det är som om mekanismen som normalt frilägger det yttre handtaget nu greppar mekanismen för att dra in låskolven fastän det är låst. Se bifogad video för hur det beter sig.
Låset är ca 3 år gammalt och har fungerat bra tills nu.
Jag måste säga att det här är en enorm miss i låskonstruktionen. Jag kan absolut förstå att ett lås kan sluta fungera, men att det går att öppna fast det är låst är mycket obehagligt. Lite svårt att förstå hur låset blivit godkänt av försäkringsbranschen.
Det är även dåligt att ett lås för 5000 kr slutar fungera efter cirka 3 år. Det blir ganska dyrt om man ska köpa ett nytt lås var tredje år för 5000 kr.
Hur som helst, är det någon annan som har det här problemet? Eller någon som kanske har en lösning?
Det är som om mekanismen som normalt frilägger det yttre handtaget nu greppar mekanismen för att dra in låskolven fastän det är låst. Se bifogad video för hur det beter sig.
Låset är ca 3 år gammalt och har fungerat bra tills nu.
Jag måste säga att det här är en enorm miss i låskonstruktionen. Jag kan absolut förstå att ett lås kan sluta fungera, men att det går att öppna fast det är låst är mycket obehagligt. Lite svårt att förstå hur låset blivit godkänt av försäkringsbranschen.
Det är även dåligt att ett lås för 5000 kr slutar fungera efter cirka 3 år. Det blir ganska dyrt om man ska köpa ett nytt lås var tredje år för 5000 kr.
Hur som helst, är det någon annan som har det här problemet? Eller någon som kanske har en lösning?
Det är tyvärr inte det, man kan testa låset genom att trycka in den övre sensorn, vilket simulerar att dörren är stängd, men det blir samma felaktiga beteende.L Lutte skrev:
Jag har öppnat låset och pillat lite, men det var inte helt lätt att förstå vad som fallerar. Dock gissar jag att plastarmen som frilägger yttre handtaget blir utslitet med tiden. Har beställt ett nytt låshus nu. Får se om det blir ett olåst hus igen om ca 3 år........
Hej! Löste ett nytt låshus problemet? Tar inte yale ansvar för en sådan konstruktionsmiss?
Mvh,
Henrik
Mvh,
Henrik
Jag har inte hunnit montera in det nya låshuset ännu, men det borde funka då. Satte tillfälligt in ett vanligt manuellt lås vilket känns betydligt tryggare.H Henke_isso skrev:
Nej, Yale/ASSA, tar inget som helst ansvar för detta fastän jag varit i kontakt med dem flera gånger.
Ja helt rätt och ta det säkra före det osäkra genom att byta låset!
Tråkigt att så dyra produkter håller så undermålig kvalitet. Känns som man får ta detta den andra vägen dvs genom försäkringsbolagen. Så att försäkringsbolagen underkänner låset. Även larmföretagen borde ifrågasätta sitt samarbete med yale när låsfunktionen är så opålitlig.
återkoppa gärna när du bytt låshuset!
Mvh
Tråkigt att så dyra produkter håller så undermålig kvalitet. Känns som man får ta detta den andra vägen dvs genom försäkringsbolagen. Så att försäkringsbolagen underkänner låset. Även larmföretagen borde ifrågasätta sitt samarbete med yale när låsfunktionen är så opålitlig.
återkoppa gärna när du bytt låshuset!
Mvh
Hej,
Har precis upptäckt samma sak. Man tror det är låst men rycker man lite extra ett par gånger i handtaget så öppnar det sig. Mycket olustigt och vet inte hur länge det varit så, låset är cirka 2 år gammalt. Någon som varit i kontakt med Yale på det senaste?
MVH
Har precis upptäckt samma sak. Man tror det är låst men rycker man lite extra ett par gånger i handtaget så öppnar det sig. Mycket olustigt och vet inte hur länge det varit så, låset är cirka 2 år gammalt. Någon som varit i kontakt med Yale på det senaste?
MVH
Har varit i kontakt med Yale som inte tar något som helst ansvar. Vilket i sig är ganska anmärkningsvärt med tanke på att de samarbetar med diverse säkerhetsbolag. De hänvisar till återförsäljaren. Som tur är fick jag pengarna tillbaka ifrån Bygghemma efter idogt arbete.