Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Festlund och 10 till
  • Laddar…
Jag skulle definitivt klassa det som tillhörande fastigheten. Vad säger mäklaren?

• Gilla
kjellinge och 87 till
  • Laddar…
Du kan ju fråga nuvarande ägare eller skatteverket om laddboxen är installerad med "grönt rotavdrag" isåfall tillhör laddaren fastigheten..

• Gilla
  • Haha
kjellinge och 117 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan ju fråga nuvarande ägare eller skatteverket om laddboxen är installerad med "grönt rotavdrag" isåfall tillhör laddaren fastigheten..
Det gör den nog oavsett grön rotavdrag.

Det är nog inte ni som är ovana vid fastighets köp, låter mer som att säljaren skulle behöva lite utbildning.

Om de ville ha med sig det så skulle det ha framförts i prospektet, eller senast vid kontraktskrivningen.

• Gilla
lasse 52 och 102 till
  • Laddar…
Ja, även om prejudikat inte finns uttryckligen för laddbox eller el-lås så tror jag inte är ens är en fråga att laddboxen som ju är en fast elinstallation eller ytterdörrens lås, oavsett el eller inte, alltid är fast egendom och att anse som byggnadstillbehör.
Ta det du med mäklaren så löser det sig garanterat med en gång.

• Gilla
elmontören och 53 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det gör den nog oavsett grön rotavdrag.
"nog"?
Har man installerat den med grönt rotavdrag är det ju helt givet att den tillhör fastigheten

• Gilla
Festlund och 12 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
M amolnar skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
Står det något i prospektet att lås och laddare ej ingår? Annars ska de ingå då båda är fast monterade. Är det ett Yale Doorman L3 ska ni även se till att få med den separata wifi-dosan.

Edit: Samt att de nollställer låset med deras nollställningskod.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 51 till
  • Laddar…
Självklar ska både laddare och lås ingå såvida inget annat står någonstans i prospekt/avtal. Dock kan jag tänka mig att en laddbox som bara är kopplad till 3-fas uttag och då inte är en fast installation kanske kan tvistas lite om.

• Gilla
Anna_H och 24 till
  • Laddar…
K
Ja, laddboxen sitter ju fast och det är ju inget att bråka om. Vill de ta dit en elektriker för att montera ner den kostar det väl nästan lika mycket.

Jag hade inte velat ha någon annans elektroniska lås, så där hade de gärna fått byta ut mot något nytt. Men som skrivits så är det inte speciellt nämnt att sakerna inte ingår ska de göra det!

• Gilla
  • Haha
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Ja, det var ju luddigt besked på TS fråga.

• Gilla
  • Haha
DataJonny och 6 till
  • Laddar…
Inget snack. Det tillhör fastigheten om inte annat har angivits i prospektet.

• Gilla
JohanMPH och 17 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ja, det var ju luddigt besked på TS fråga.
juridik är inte enkelt för om så voro hade hälften av sveriges jurister blivit överflödiga

• Gilla
Timmersaxen och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
"nog"?
Har man installerat den med grönt rotavdrag är det ju helt givet att den tillhör fastigheten
Tills den inte längre är monterad, då den övergår i fastighetsägarens ägo, eller?
För det kan väl inte vara olovligt att montera ner en laddare på sin egna fastighet och ge bort den om man säljer ladd-bilen exempelvis. Alldeles oavsett om den är installerad med grönt avdrag eller inte.

Inte för att det är relevant här utan mest för juridiken (som ju kan vara minst sagt märklig), de har sålt fastigheten med den installerad, då får de inte sedan ta bort den.

• Gilla
Jockebanan och 5 till
  • Laddar…
Brukar någon plocka ur sitt vanliga lås flytt ? Självklart INTE och därför ingår låset , vad ska ni annars låsa med ?
Jisses vilka typer det finns därute... fråga om dom ska ta med sig gräsmattan också

• Gilla
  • Haha
  • Wow
elmontören och 104 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.