Hej alla kunniga! Har nu googlat i flera dagar, men inte hittat någon lösning på vårt problem. Hoppas kunna få lite hjälp här!

Vi har installerat en Yale Doorman själva för några dagar sedan, i en gammal dörr från 80-talet. Fick anpassa dörren något, men det blev helt okej.

Allt gick bra tills vi försökte att låsa dörren första gången, då säger den bara ”Misslyckad låsmanöver” (på engelsa vad som låter som ”Motor jam”) och dörren går inte att låsa!

Vi har försökt med allt vi kan komma på.
-Justerat slutblecket. Där stänger den fint och haken slår upp.
-Justerat längden på medbringaren.
- Återstartat/återställt ggr flera.

Vad kan vara fel???

Oerhört tacksam för tips och glada tillrop, för börjar känna mig smått desperat nu.

avståndet mellan karmen & låset?... Kan också vara låsblecket, finns lite olika varianter beroende på om du tex har extra tätningslist som håller i mot dörren... testat att ha tryck mot dörren när du försöker låsa? funkar det då så vet du att det är låsblecket...

Ett problem som jag har, är att dörren buktar när den är solbelyst. Det krävs ett extra drag i handtaget för att det skall gå att låsa.

C CNystrom skrev:
avståndet mellan karmen & låset?... Kan också vara låsblecket, finns lite olika varianter beroende på om du tex har extra tätningslist som håller i mot dörren... testat att ha tryck mot dörren när du försöker låsa? funkar det då så vet du att det är låsblecket...
Tack för tips! Har testat och det hjälper tyvärr inte. Känns ju som att låsanordningen går in fint. Klickar till, haken slår ut och dörren går sen ej upp vid tryck på den. Avståndet mellan karm och dörr är ca 2 mm, så felet borde inte ligga där.

L Leif i Skåne skrev:
Ett problem som jag har, är att dörren buktar när den är solbelyst. Det krävs ett extra drag i handtaget för att det skall gå att låsa.
Tack för tips! Det känns inte riktigt som det är där felet ligger, men det är mycket möjligt att det ändå är så.

Så här säger appen vid försök att låsa. Hittade ett supportnummer att ringa, men meddelades att ”numret är inte i bruk”.

Tror ni det är någon idé att fortsätta justera slutbleck m.m. Eller borde jag ringa hit en låssmed?

• Felmeddelande i app för smart lås som säger "Låset har fastnat" och instruerar om möjlig blockering eller omkalibrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Szechuana skrev:
Så här säger appen vid försök att låsa. Hittade ett supportnummer att ringa, men meddelades att ”numret är inte i bruk”.

Tror ni det är någon idé att fortsätta justera slutbleck m.m. Eller borde jag ringa hit en låssmed?
ring supporten… det gjorde jag när jag köpte låset och var så jag fick reda på att det finns olika låsbläck…

har även hjälpt en kompis som fick problem nu när vintern kom & då var felet att det var för långt mellan karm & låset. Fixades lätt med att ställa karmskruvarna

Jag installerade precis mitt lås och fick samma problem. Problemet var att slutblecket för Yale inte hamnade på exakt rätt ställe utan kom ca 2 mm för lång in i förhållande till låskistan. Jag kunde inte stänga dörren tillräckligt mycket. Så jag flyttade helt enkelt ut låsblecket 2 mm och nu låser den som den ska. Alltså inte närmare dörren utan utåt om du förstår vad jag menar.

Blev lite rörig förklaring ...

Tack för tips och hjälp! Det får nog bli så att vi försöker justera lite till, ev byter slutbleck.

S Szechuana skrev:
Tack för tips och hjälp! Det får nog bli så att vi försöker justera lite till, ev byter slutbleck.

Hej,
Löste det sig? Hur? …vi har samma problem

• Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
S Szechuana skrev:
Hej alla kunniga! Har nu googlat i flera dagar, men inte hittat någon lösning på vårt problem. Hoppas kunna få lite hjälp här!

Vi har installerat en Yale Doorman själva för några dagar sedan, i en gammal dörr från 80-talet. Fick anpassa dörren något, men det blev helt okej.

Allt gick bra tills vi försökte att låsa dörren första gången, då säger den bara ”Misslyckad låsmanöver” (på engelsa vad som låter som ”Motor jam”) och dörren går inte att låsa!

Vi har försökt med allt vi kan komma på.
-Justerat slutblecket. Där stänger den fint och haken slår upp.
-Justerat längden på medbringaren.
- Återstartat/återställt ggr flera.

Vad kan vara fel???

Oerhört tacksam för tips och glada tillrop, för börjar känna mig smått desperat nu.
M MillaM skrev:
Hej,
M MillaM skrev:
Hej,

Hej!

Även jag har samma problem, dvs Misslyckad låsmanöver/”Motor jam” på helt nytt lås. Extra konstigt med tanke på att problemet kom först dag 2, första dagen efter installationen fungerade allt prima. Känns som om att det inte bara kan bero på att slutbläcket eller dylikt är feljusterat, för då borde det väl inte fungerat dag 1!!? Har även testat tagit loss slutbläcket helt för att testa den direkt mot låset i olika nivåer/ lägen men likväl alltid samma resultat dvs Motor jam… någon som har förslag på lösning?

M MillaM skrev:
Hej,
Exakt mitt problem! Någon som hittat lösning eller har alla reklamerat?

Jag körde 1487-2 blecket och då fick jag exakt samma problem som er. Funkade helt okej första dagen och sen konstant motorjam. Sedan gröpte jag ut hålet för blecket ytterligare och satte in 1487-1. Sedan jag gjorde detta så har det fungerat riktigt bra. Vet inte om ni har samma men kände att det är ett tips som fungerade för mig.

Kosyer Kosyer skrev:
Jag körde 1487-2 blecket och då fick jag exakt samma problem som er. Funkade helt okej första dagen och sen konstant motorjam. Sedan gröpte jag ut hålet för blecket ytterligare och satte in 1487-1. Sedan jag gjorde detta så har det fungerat riktigt bra. Vet inte om ni har samma men kände att det är ett tips som fungerade för mig.
Låter som att du hade ett anat problem. Jag får motor jam när jag har dörren öppen och trycker in sprinten…

R Robin Belanger skrev:
Låter som att du hade ett anat problem. Jag får motor jam när jag har dörren öppen och trycker in sprinten…
Hej! Har du lyckats lösa problemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.