I xubuntu terminalens menyfält finns längst till höger "hjälp/om". Där man då får fram följande license.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och min fundering är om textdokumentet som ligger under LICENS knappen,
är det ett dokument som kan redigeras,
(och var kan jag då hitta det) eller ligger det inbakat i programmet.

Hade varit guld värt att kunna spara diverse terminalkomandon där
 
Är det inte bättre att skriva ner dina anteckningar i en fil du själv skapat och vet var du har?
 
Om du menar den blåa texten så är det en länk till en sida.
Du kan alltid skriv början på kommandot och trycka på tab tangenten så ger det dig alternativ på kommandon som börjar på de bostäver du angivigt.
if och tab ger ifconfig, ifup, ifown m.m.
 
phl skrev:
Är det inte bättre att skriva ner dina anteckningar i en fil du själv skapat och vet var du har?
det blev en variant av det, håller nu på att fixa till en lösning med "pop-up fönster",
där man tidigare har skrivit ner de kommandon man har svårt att komma ihåg,
dessa tar man sedan fram på ett eget bestämt kommando ex hlp,

andy78 skrev:
Du kan alltid skriv början på kommandot och trycka på tab tangenten så ger det dig alternativ på kommandon som börjar på de bostäver du angivigt.
det tipset kände jag inte till blir att lägga till samllingen
 
Tab-completion otroligt bra och väldigt bra när man vet hela kommandot men det är långt då skriver man en 4-5 bokstäver och tabbar resten.

man är också bra för att se instruktionerna.
Tex "man ifconfig"
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Tab-completion otroligt bra och väldigt bra när man vet hela kommandot men det är långt då skriver man en 4-5 bokstäver och tabbar resten.

man är också bra för att se instruktionerna.
Tex "man ifconfig"
Vi som är så gamla att vi kört utan kan inte för vårt liv förstå hur vi klarade oss utan "tab completion". Visst, det är främst för filnamn det är oumbärligt, men ibland så kan det slinka med ett kommando också.

När jag "labbar/forskar" så har jag en emacs-session öppen där jag kan göra cut-n-paste på intressanta kommandon jag använt samt enkelt skriva förklarande kommentarer emellan. Använd en editor som inte gör automatisk radbrytning så är det enklare att pasta tillbaka i en terminal när det behövs.

Terminalen i Plan 9s fönstersystem (8 1/2) hade ett enkelt ';' som prompt. Detta för att man då enkelt kunde klippa hela raden och pasta tillbaka den i en annan terminal utan att behöva krångla med en prompt som din shell blir ledsen över när den försöker tolka den som kommando. Så det är ett tips för den som vill ligga i framkanten. Jag har inte orkat att gå så långt, utan använder den prompt som kommer med systemet och väljer bort den om jag behöver klistra in ett kommandon igen från en text-fil. (Det är inte så ofta jag gör det).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.