I xubuntu terminalens menyfält finns längst till höger "hjälp/om". Där man då får fram följande
Och min fundering är om textdokumentet som ligger under LICENS knappen,
är det ett dokument som kan redigeras,
(och var kan jag då hitta det) eller ligger det inbakat i programmet.
Hade varit guld värt att kunna spara diverse terminalkomandon där
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och min fundering är om textdokumentet som ligger under LICENS knappen,
är det ett dokument som kan redigeras,
(och var kan jag då hitta det) eller ligger det inbakat i programmet.
Hade varit guld värt att kunna spara diverse terminalkomandon där
Om du menar den blåa texten så är det en länk till en sida.
Du kan alltid skriv början på kommandot och trycka på tab tangenten så ger det dig alternativ på kommandon som börjar på de bostäver du angivigt.
if och tab ger ifconfig, ifup, ifown m.m.
Du kan alltid skriv början på kommandot och trycka på tab tangenten så ger det dig alternativ på kommandon som börjar på de bostäver du angivigt.
if och tab ger ifconfig, ifup, ifown m.m.
det blev en variant av det, håller nu på att fixa till en lösning med "pop-up fönster",phl skrev:
där man tidigare har skrivit ner de kommandon man har svårt att komma ihåg,
dessa tar man sedan fram på ett eget bestämt kommando ex hlp,
det tipset kände jag inte till blir att lägga till samllingenandy78 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Vi som är så gamla att vi kört utan kan inte för vårt liv förstå hur vi klarade oss utan "tab completion". Visst, det är främst för filnamn det är oumbärligt, men ibland så kan det slinka med ett kommando också.Andy78 skrev:
När jag "labbar/forskar" så har jag en emacs-session öppen där jag kan göra cut-n-paste på intressanta kommandon jag använt samt enkelt skriva förklarande kommentarer emellan. Använd en editor som inte gör automatisk radbrytning så är det enklare att pasta tillbaka i en terminal när det behövs.
Terminalen i Plan 9s fönstersystem (8 1/2) hade ett enkelt ';' som prompt. Detta för att man då enkelt kunde klippa hela raden och pasta tillbaka den i en annan terminal utan att behöva krångla med en prompt som din shell blir ledsen över när den försöker tolka den som kommando. Så det är ett tips för den som vill ligga i framkanten. Jag har inte orkat att gå så långt, utan använder den prompt som kommer med systemet och väljer bort den om jag behöver klistra in ett kommandon igen från en text-fil. (Det är inte så ofta jag gör det).
Klicka här för att svara