Hejsan. Jag har ett golvvärmesystem från Wirsbo som är installerat i början på 90- talet. Vi renoverar badrummet och jag vill byta termostaten till en lite modernare. Finns det verkligen inte en modernare variant som passar än denna?

https://golvvarmebutiken.se/vattenb...er/uponor-spi-termostat-24v-trad?v=86-5398297

De som sitter där nu ser ut såhär: Gammal Wirsbo-termostat på väggen, beige med vridknapp och symboler för olika temperaturinställningar, del av golvvärmesystem från 90-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid slingorna ser det ut såhär:
Bild av golvvärmesystem från Wirsbo med Uponor-ventiler och kopplingsplint. Blå Uponor-ventilreglage syns mot blå vägg.
Skapa konto

Någon som vet om det finns annan variant som passar som är snyggare/modernare likt:
Modern termostat med digital temperaturdisplay och två knappar för att justera värmen. Märkt med en LK-logotyp.
Skapa konto

Den saknar gradering. Annars tillför en "modern" inget annat än utseende om den gamla fungerar.
Den med display kanske behöver spänningsmatas.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Den saknar gradering. Annars tillför en "modern" inget annat än utseende om den gamla fungerar.
Den med display kanske behöver spänningsmatas.
Det är just utseendet jag är ute efter. Det känns trist att renovera badrummet för ett par hundra tusen med modernt utseende och sedan sätta in en termostat som ser ut att komma från 90-talet. Vad betyder det att den måste spänningmatas?

Demmpa Demmpa skrev:
Den du visar som exempel i sista bilden finns i 24VAC-variant (med/utan extern givare),
[länk]
Jag är ledsen men jag förstår inte vad skillnaden är🫣

Den nya termostaten som Demmpa länkar till bör fungera. Den har samma inkoppling som din bef. (jmf schema och inkoppling) och matas med 24 V växelspänning samt styr ställdonen via en elektronisk komponent (Triac).

Schematisk ritning av inkoppling för LK Rumstermostat S2, 24V växelspänning, visar kablar och komponenter inklusive triac och ställdon.
Skapa konto

E EliasLindgren skrev:
Jag är ledsen men jag förstår inte vad skillnaden är🫣
Jämför kopplingsschemena.

Kopplingsschema för termostat, visar elektriska anslutningar och komponentplacering, inzoomat från teknisk manual för en reglerenhet.
Skapa konto

Från din länk.

Elektriska kopplingsscheman för inkoppling av LK Rumstermostat S2, 24V, inklusive alternativ för extern givare.
Skapa konto

Från min länk.

Demmpa Demmpa skrev:
Jämför kopplingsschemena.

[bild]
Från din länk.

[bild]
Från min länk.
Jag är sjukt dålig vad gäller el men de ser lika ut. Eller har jag fel? Kan jag använda den nedre tror ni?

Den rumsgivare som du har idag har tre trådar kopplad till sig, 24VAC (L & N) plint 2 & 4 samt signal/"tändtråd" plint 1 till ställdonet. Under förutsättning att kopplingsschemat stämmer, oftast finns det ett kopplingsschema på insidan av locket till rumstermostaten.

Den jag länkar till behöver också bara dessa tre trådar, faktiskt samma plintnummer.

Skillnaden på de två kopplingsschemorna till nya termostaten beror på om det ska vara intern eller extern tempgivare, extern givare är oftast en golvgivare.
Vilken du väljer beror på hur din nuvarande är.

Demmpa Demmpa skrev:
Den rumsgivare som du har idag har tre trådar kopplad till sig, 24VAC (L & N) plint 2 & 4 samt signal/"tändtråd" plint 1 till ställdonet. Under förutsättning att kopplingsschemat stämmer, oftast finns det ett kopplingsschema på insidan av locket till rumstermostaten.

Den jag länkar till behöver också bara dessa tre trådar, faktiskt samma plintnummer.

Skillnaden på de två kopplingsschemorna till nya termostaten beror på om det ska vara intern eller extern tempgivare, extern givare är oftast en golvgivare.
Vilken du väljer beror på hur din nuvarande är.
Extern eller intern vet jag inte vad du menar med. Den ska styra vattenburen golvvärme och sitter ca 160cm upp på en vägg.

Om jag förstått det rätt har olika system olika inställningar för om de ska vara öppna eller stängda vid frånkoppling.

Är detta inget problem då LK och Uponor verkar hantera detta på olika sätt?

E EliasLindgren skrev:
Extern eller intern vet jag inte vad du menar med. Den ska styra vattenburen golvvärme och sitter ca 160cm upp på en vägg.

Om jag förstått det rätt har olika system olika inställningar för om de ska vara öppna eller stängda vid frånkoppling.

Är detta inget problem då LK och Uponor verkar hantera detta på olika sätt?
Eftersom Wirsbo/Uponor använder ställdon NC (strömlöst stängd) och LK använder ställdon NO (strömlöst öppen) så ska du köpa dessa
Rsk 2434398
LK S2 (nc) som funkar till Wirsbo.

https://golvvarmebutiken.se/vattenb...o96DTqmLsWmUtjsZkzcdSvc3psjST3OBKJ01xDk-HY57o

• Gilla
RogerB68
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Eftersom Wirsbo/Uponor använder ställdon NC (strömlöst stängd) och LK använder ställdon NO (strömlöst öppen) så ska du köpa dessa
Rsk 2434398
LK S2 (nc) som funkar till Wirsbo.

[länk]
"Det kostar att vara fin". En mekanisk termostat gör samma jobb till lägre kostnad. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.