Jag ska förbereda toaröret för ett p-lås, dvs rör genom väggen inte genom golvet.

Toaletten kommer inte vara vägghängd utan placerad på golv. Vad sätter jag för rör ut från väggen? Detta kommer ju synas några cm så man kan ju inte dra ut ett vanligt grått 110rör.

Väggen jag ska igenom är 12-17 cm. Det jag behöver göra nu är att fixa med tätskiktet.
Det måste väll finnas något standardsätt att göra detta på men eftersom det är ovanligt i sverige med P-lås så hittar jag inget tydligt exempel.

Kan man sätta ett vanligt 110rör som man kapar jäms med kaklet för att senare trycka in något lämpligt vitt synligt rör med en stor väggbricka eller vad är standardlösningen?

(Och nej jag ska inte sätta den vägghängd)

googlat runt och hittad diverse. Denna tex men det är ju bara en stump på 135mm
Vitt avloppsrör med integrerad stor fläns för väggmontering som kan anslutas till ett P-lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätta den genom väggen menar du? Det jag behöver är att vara helt säker på att rätt förberedelser görs eftersom röret genom väggen måste vara på plats och tätas mot när jag sätter tätskiktet. Måste väll finnas någon standard som är garanterat OK.

hmmm ingen som vet... får ta en sväng till hornbach men tveksam till om man får någon hjälp....

Spontant gissar jag att det borde funka bra rent tekniskt iaf att sätta ett vanligt 110 rör med muff i linje med kaklet. Sedan komma med ett vitt rör liknande det jag visa och sätta en väggbricka som täcker det fula...

man bör väll kanske ha lite lut på detta röret dock...

Ingen som vet vad standardlösningen är? Frågat på ett par byggvaruhus men dom är inte kompetenta nog att ge ett svar....

Hej.
Hur löste det sig?

Jag satte ett 125mm ventilationsrör över avloppsrören för att få det snyggt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.