Det var ju inte dyrt alls, ni verkar ju använda elpannan ganska mkt.
För oss handlar det om ngr timmar per natt. Vi eldar så fort vi vaknat sen håller tanken 6-10 timmar
beroende på hur kallt det är ute

Hej!
Har hjälpt en släkting med sin k158 som inte ville komma upp i någon vidare diftstemp och om man vill få upp en laddtemp upp mot 70 - 80 grader så måste man ta bort känselkroppen som stänger dragluckan, anars är draget helt stängt när pannan är över 70 grader, kommer inte i håg om det är den högra eller vänstra panelen på framsidan man tog bort, men det är bara att följa ledningen som går från skivan som reglerar draget på nedre luckan. plockar man bort en av de smala panelerna på framsidan kan man dra ut känselkroppen ur dykröret och låta den ligga löst innanför plåten, då kan man ladda med +80 grader till tank utan problem. alternativt kan man köra med nedre luckan på glänt, som nödlösning för att prova.

Var ett bra tips, men kör med luckan på glänt för dragluckan funkar inte. Får inte laddtemp över 70 grader förens det blivit typ 70 nere. Så innan det blivit 70 grader nere så har jag en laddtemp på ca 64 grader :(

Har du någon typ av laddomat till pannan? har du inte det är det att om möjligt försöka minska(strypa) flödet genom pannan som gäller, men har du en laddomat kan man börja med att sänka hastigheten på pumpen och se hur långt man kommer med det, går det fortfarande inte att komma upp mot 80 grader eller mer måste man byta termostatpatronen i laddomaten till en med högre öppningstemp. men i båda fallen gäller det att man drar ur känselkroppen ur dykröret på pannan, pannan jag gjorde detta på klämde igen det där runda skivan för draget helt! långt innan pannan var uppe i öppningstempen för laddomaten. så det är prio 1 att få bort känselkroppen till spjället om man inte vill köra med nedre luckan öppen. Har för mig att den stänger draget redan vid ca 60 grader.

har laddomat som går på hastighet 3 av 1. Har prövat förut med att sänka den till 2:an och 1:an men tyckte inte det gav något resultat. Men kan pröva igen. Dragluckan är trasig för mig så jag måste köra med luckan lite öppen

Prövade läge 1 på laddpumpen nu och då får jag 70 grader till acktanken.
Då är det ca 38 grader nere i tanken och 76 grader uppe

Som jag då ser det så måste du antingen ha en trasig termostat patron i din laddomat som gör att den inte stänger så du får upp tempen i pannan, alternativt har du en patron med väldigt låg öppningstemp som kombinerat med den lilla pannans effekt gör att det inte blir högre temp ut från pannan. är det en laddomat 21 du har? http://www.termoventiler.se/media/upload/Lm21_Manual.pdf så kan du se här hur det är tänkt att fungera. om du stänger dom tre ventilerna på laddomaten kan du skruva upp locket på ovansidan av pumpen, där sitter termostat patronen, har för mig att det ska stå instansat vad den har för öppningstemp. med en fungerande 78 graders patron i laddomaten borde du hamna någonstans mellan 80-90 grader som tanken laddas med.

80-90 grader även när acktanken är typ 35-40 grader både uppe och nere?
För nu har jag laddtemp på 62-64 grader när acktanken är 35-40 grader. Efter 1 till 1.5 timmar ärdt 72 grader
uppe i tanken o den laddar med samma temp tills det har blivit 60-70 grader nere. Då laddar den med mellan 70-82 grader

bobie81 skrev:
Prövade läge 1 på laddpumpen nu och då får jag 70 grader till acktanken.
Då är det ca 38 grader nere i tanken och 76 grader uppe
Då har du nästan säkert en 63 graders patron i laddomaten, en 78 graders patron och du hamnar gissningsvis 85 grader till tanken, men som sagt skruva upp och kolla vad som sitter i.

så om jag skulle byta till en 78 graders patron så skulle tanken laddas fortare? Om jag nu har en 68 graders patron i vill säga. Om jag nu skulle byta patron vilktet läge skulle jag köra laddomaten på då? har ju 3 lägen

bobie81 skrev:
80-90 grader även när acktanken är typ 35-40 grader både uppe och nere?
För nu har jag laddtemp på 62-64 grader när acktanken är 35-40 grader. Efter 1 till 1.5 timmar ärdt 72 grader
uppe i tanken o den laddar med samma temp tills det har blivit 60-70 grader nere. Då laddar den med mellan 70-82 grader
Ja, laddomaten bryr sig inte om vilken temp du har i tanken när den fungerar som den ska släpper den inget vatten till tanken förän öppningstempen på termostaten är uppnådd. dvs den tar vattnet från panntoppen och trycker in den i botten igen när sedan hela pannan är uppe i 78 grader om du nu använder en 78 graders termostat börjar termostaten öppna och blanda in vatten från tanken och på det viset kommer du alltid att ha 78 grader på vattnet som går in i botten på pannan, vilken temperatur du då får ut till tanken beror på pannans effekt men jag gissar att det i ditt fall blir ca 85 grader med en 78 graders patron. med en 72 graders patron någonstans kring 80 grader till tank gissningsvis.

bobie81 skrev:
så om jag skulle byta till en 78 graders patron så skulle tanken laddas fortare? Om jag nu har en 68 graders patron i vill säga. Om jag nu skulle byta patron vilktet läge skulle jag köra laddomaten på då? har ju 3 lägen
Nej tanken kommer inte att laddas fortare men du kommer att få ett skarp gräns mellan varmt och kallt vatten i tanken och få energin koncentrerad i toppen av tanken där du har nytta av den. t.ex om huset kräver 55 grader ut på elementen för att hålla önskad temperatur inne blir du ju inte gladare av att ha en tank som är 50 grader varm, men om du har samma energimängd i tanken fast temperaturen är fördelad så att du har 80 grader i toppen och 30 grader i botten har du ju fortfarande användbar energi kvar i toppen där vattnet tas ut. Hur fort tanken laddas beror på pannans effekt och verkningsgrad samt eldarens förmåga att pilla in mer ved då det behövs.:)

20130110_183326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130110_183334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser laddomaten ut, har ingen aning om vad det är för märke. Den vita dosan slår på strömmen eller börja lysa rött när man eldat i 10-15 min och sen slår den av när man laddat klart tanken och det har blivit 40 grader nere i tanken igen, alltså den slår inte ifrån laddomaten tror jag förens tempen i nedre delen av tanken har sjunkit till ca 40 grader efter eldning

Verkar vara en sådan här. http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Monterings_bruksanvisningar/TERMOVARPKT_SE_200612.pdf
Laddomater brukar styras av rökgastemperaturen. dvs. det brukar sitta en känselkropp på rökröret som slår på laddomaten när man börjar elda och sedan när elden brunnit ut så slås den av. laddomaten ska bara gå då du eldar och laddar tanken, om den går hela tiden blir resultatet att den blandar runt vattnet i tanken och sabbar skiktningen i tanken.

Den surrar även efter att man slutat elda. Slutar inte förens tempen nere i tanken är 40 grader. Tempen är lika
ända uppe o nere i tanken ända ner till 60 grader. Sen sjunker tempen snabbare nere i tanken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.