Hej!

Vi har i början av sommaren flyttat in i ett hus som värms med luftvattenpump (CTC Ecoair 105, monoblockpump med inbyggd styrning). Huset är 1 plan med källare, på bostadsvåningen finns golvvärme och radiatorer, och i källaren golvvärme. Pumpen värmer en ackumulatortank (500 liter tror jag) som även har slinga/inre tank för varmvatten. I acktanken finns även en elpatron på 6 kW. Det finns även en elektrisk VVB som ligger efter acktanken, under sommaren har pumpen varit avstängd och VVB har värmt allt varmvatten.

Just nu är pumpen inställd på att stänga av när returvattnet är 41 grader och starta igen när det sjunkit med 5 grader, alltså när returvattnet är 36 grader. Under optimala förhållanden värmer pumpen vattnet till ca 55 grader (tror jag).

Så till problemet: Varmvattnet blir inte tillräckligt varmt med VVB avstängd. När returvattnet sjunkit tillräckligt mycket för att pumpen ska starta är temperaturen i toppen av tanken bara ca 40 grader. Elpatronen är avstängd just nu, den sitter ca 2/3 nere på tanken och jag inbillar mig att om jag ställer upp den så varmvattnet håller minst 50 grader hela tiden, så kommer den även värma nedre delen av tanken (= returvattnet till pumpen) såpass att pumpen aldrig startar. Eller stiger det varma vattnet från elpatronen så effektivt att vattnet i botten förblir "kallt"?

Lösningen jag hade tänkt mig är att "eftervärma" varmvattnet med VVB så att det kommer upp i legionellafri temperatur. Finns det någon anledning till att det är en dålig ide? Förslag på bättre lösning? (Nytt värmesystem blir om några år när vi har kapital att göra något "riktigt bra").

Tack för att ni orkade läsa mitt långa inlägg!

Edit: stavning och grammatik!
 
Krokben
Det bästa är att låta värmepumpen arbeta med flytande kondensering, dvs den gör så varmt vatten den behöver för tillfället. Sen att låta pumpen förvärma VV är riktigt bra, många som gör så. Värmepumpar är effektivast när dem gör så varmt vatten som behövs. Jag skulle som sagt kört flytande kondensering och sen koppla VVB i serie.
 
Krokben Krokben skrev:
Det bästa är att låta värmepumpen arbeta med flytande kondensering, dvs den gör så varmt vatten den behöver för tillfället. Sen att låta pumpen förvärma VV är riktigt bra, många som gör så. Värmepumpar är effektivast när dem gör så varmt vatten som behövs. Jag skulle som sagt kört flytande kondensering och sen koppla VVB i serie.
Det låter bra! Tack för svaret. Flytande kondensering, innebär det att jag egentligen borde ha termostaterna på radiatorer och element öppna och istället sänka vid vilken temp som pumpen startar? Är novis på detta:seenoevil:
 
Krokben
H Havstomat skrev:
Det låter bra! Tack för svaret. Flytande kondensering, innebär det att jag egentligen borde ha termostaterna på radiatorer och element öppna och istället sänka vid vilken temp som pumpen startar? Är novis på detta:seenoevil:
Ja i princip. Oftast genom utegivare och en kurva. Då reglerar du på värmekurvan hur varmt vatten som produceras, utifrån vad det är för utetemp. Kurvan får man finjustera efter behag. Termostaterna ska alltid vara helt öppna, om det inte är så att du råkar vilja ha lite svalare i t ex sovrummet men inte övriga huset.

Förresten, varför har du en acktank? Har du den ansluten till en pellets eller vedpanna?
 
Redigerat:
Krokben Krokben skrev:
Ja i princip. Oftast genom utegivare och en kurva. Då reglerar du på värmekurvan hur varmt vatten som produceras, utifrån vad det är för utetemp. Kurvan får man finjustera efter behag. Termostaterna ska alltid vara helt öppna, om det inte är så att du råkar vilja ha lite svalare i t ex sovrummet men inte övriga huset.

Förresten, varför har du en acktank? Har du den ansluten till en pellets eller vedpanna?
Har ingen avancerad styrning på pumpen tyvärr, det enda jag kan styra är vid vilken temp den ska slå till och från.

Angående acktanken har det varit oljepanna innan men nu bara luftvatten med elpatron. Har alltså ingen innedel till pumpen, enda styrningen är utedelens inbyggda. Gissningsvis pajade pannan/oljepriserna gick upp och tidigare ägare kunde/ville inte lägga pengarna på en pump med innedel.
 
Krokben
H Havstomat skrev:
Har ingen avancerad styrning på pumpen tyvärr, det enda jag kan styra är vid vilken temp den ska slå till och från.

Angående acktanken har det varit oljepanna innan men nu bara luftvatten med elpatron. Har alltså ingen innedel till pumpen, enda styrningen är utedelens inbyggda. Gissningsvis pajade pannan/oljepriserna gick upp och tidigare ägare kunde/ville inte lägga pengarna på en pump med innedel.
Var med på att det var en Monoblock, men tänkte att monoblocks också kan ha mer avancerad styrning. Antar att pumpen är för gammal för att komplettera med något? Den måste nästan ha tio år på nacken. Om du är bunden till dem varianten du har nu skulle jag helt enkelt fortsatt som innan men alltid ha VVBn på. Som du själv tänkt helt enkelt.

Och eftersom du har elpatron i acktanken; stäng av tills du behöver den för att stötta upp med värmen till huset!
 
Ja, pumpen har några PR p
Krokben Krokben skrev:
Var med på att det var en Monoblock, men tänkte att monoblocks också kan ha mer avancerad styrning. Antar att pumpen är för gammal för att komplettera med något? Den måste nästan ha tio år på nacken. Om du är bunden till dem varianten du har nu skulle jag helt enkelt fortsatt som innan men alltid ha VVBn på. Som du själv tänkt helt enkelt.

Och eftersom du har elpatron i acktanken; stäng av tills du behöver den för att stötta upp med värmen till huset!
Ja, pumpen har några år på nacken..

Men då fortsätter vi på inslagen väg i några år till! Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.