Har en planlösning som jag själv justerat lite och vore nu otroligt glad om jag kunde få feedback på vad som absolut skulle kunna bli "problem" eller någon smart idé som jag borde tänka på, lägga till, ta bort osv. Vi vill bygga så ekonomiskt som möjligt, kan "få" ta hyfsade lån men vi vill inte gärna belåna oss så högt.
Kraven är 5 sovrum, tre toaletter, allrum, kök, vardagsrum och även förråd. Man kan alltså inte ta bort några rum utan bara förändra, stuva om osv.
En stor sak jag känner att jag inte fick till nu är ett indrag som jag hade önskat att göra vid köket, skulle vilja dra in ytterväggen något för att få en lite mer skyddad plats för grill osv utanför köket, bara så att man kan stå ut och grilla vid regn. Tänkte att det smidigaste är att utnyttja det tak som "redan finns" så att säga men här känner jag mig mycket osäker. Har ni några andra ideér för det t.ex.?

• Handritad planritning för ett hus med markerade rum och mått, anteckningar och ändringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack men då är det ju en mer kostsam konstruktion tänker jag samt att det verkar spontant svårare att få in det "saknade" sovrummet, badrummet och förråd" men tack för svar iaf =)

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Utgå hellre från detta och modifiera. Verkligen trevlig planlösning!
[länk]

Åsa Lund
Nja, det som jag visade på är bara 156 m2. Hur stort är ditt?
25000 eller nåt per m2 så är det inte säkert att mitt är dyrare

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nja, det som jag visade på är bara 156 m2. Hur stort är ditt?
25000 eller nåt per m2 så är det inte säkert att mitt är dyrare
"Mitt" är ca 167.

Åsa Lund
Ok
Det är lite svårt att granska med t ex rutat papper mitt i
Kan du rita rent?

J Jezzie skrev:
Har en planlösning som jag själv justerat lite och vore nu otroligt glad om jag kunde få feedback på vad som absolut skulle kunna bli "problem" eller någon smart idé som jag borde tänka på, lägga till, ta bort osv. Vi vill bygga så ekonomiskt som möjligt, kan "få" ta hyfsade lån men vi vill inte gärna belåna oss så högt.
Kraven är 5 sovrum, tre toaletter, allrum, kök, vardagsrum och även förråd. Man kan alltså inte ta bort några rum utan bara förändra, stuva om osv.
En stor sak jag känner att jag inte fick till nu är ett indrag som jag hade önskat att göra vid köket, skulle vilja dra in ytterväggen något för att få en lite mer skyddad plats för grill osv utanför köket, bara så att man kan stå ut och grilla vid regn. Tänkte att det smidigaste är att utnyttja det tak som "redan finns" så att säga men här känner jag mig mycket osäker. Har ni några andra ideér för det t.ex.?
Jag hade valt att lägga badrum/toalett så att man kan ha ett fönster i dem.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
BirgitS
Uppfyller något av badrummen tillgänglighetskraven, t.ex. rullstolscirkel och fritt utrymme bredvid toaletten?

När det gäller hallen verkar det opraktiskt att hänga kläder längst in i en avstickare som är ung. 2 meter djup och 130 cm bred, det kommer att bli stockning där redan när två ska få på sig ytterkläderna.

Köket ser inte så praktiskt ut med t.ex. bara 60 cm till den viktigaste arbetsbänken som är mellan diskhon och spisen/hällen, medan det rekommenderade måttet är 80 - 120 cm. Ser ut att vara omöjligt att stå eller sitta på utsidan av köksön eftersom det är så nära till matbordet och matbordet bör inte flyttas till vänster för då kommer det att vara mitt i den centrala gångvägen. Det behöver vara 120 cm mellan köksön och arbetsbänken vid ytterväggen för att man ska kunna mötas eller gå bakom någon som dragit ut en låda.

Det ger ett väldigt trevligt intryck när man kommer in genom ytterdörren och har en fri siktlinje ut genom ett fönster rakt fram (med tanke på att det ser ut som du flyttat på altandörren).

BirgitS BirgitS skrev:
Uppfyller något av badrummen tillgänglighetskraven, t.ex. rullstolscirkel och fritt utrymme bredvid toaletten?

När det gäller hallen verkar det opraktiskt att hänga kläder längst in i en avstickare som är ung. 2 meter djup och 130 cm bred, det kommer att bli stockning där redan när två ska få på sig ytterkläderna.

Köket ser inte så praktiskt ut med t.ex. bara 60 cm till den viktigaste arbetsbänken som är mellan diskhon och spisen/hällen, medan det rekommenderade måttet är 80 - 120 cm. Ser ut att vara omöjligt att stå eller sitta på utsidan av köksön eftersom det är så nära till matbordet och matbordet bör inte flyttas till vänster för då kommer det att vara mitt i den centrala gångvägen. Det behöver vara 120 cm mellan köksön och arbetsbänken vid ytterväggen för att man ska kunna mötas eller gå bakom någon som dragit ut en låda.

Det ger ett väldigt trevligt intryck när man kommer in genom ytterdörren och har en fri siktlinje ut genom ett fönster rakt fram (med tanke på att det ser ut som du flyttat på altandörren).
Tack för feedback! Jo toaletterna har jag förstått behöver justeras, ska räkna på det. Kan nog även justera och få till större yta mellan spis och diskho, vi har 100 cm idag och jag förstår att det är bra. Köksön och bordet tänkte jag nog skulle fungera då man aldrig sitter vid båda samtidigt och mellanrum mellan köksö och bänk är tänkt att vara 120, vi har det idag och jag vet att det krävs. Man jag ska läsa på mer om toaletter och jämföra med andra kataloghus, antar att det som finns i dem uppfyller krav på tillgänglighet.

BirgitS BirgitS skrev:

Just det ja, glömde fråga om hallen, har du någon spontan ide om hur man gör det bättre? =)

BirgitS
Som jag ser det är det ingen fördel som du har ritat jämfört med att ha garderoberna direkt mot egentliga hallen och få en större toalett bakom som även kan rymma en dusch. Eller ha toaletten närmast ytterdörren ha garderober till vänster längs hallgolvet och kunna utöka duschrummet till vänster eller sovrummet ovanför.

BirgitS BirgitS skrev:
Som jag ser det är det ingen fördel som du har ritat jämfört med att ha garderoberna direkt mot egentliga hallen och få en större toalett bakom som även kan rymma en dusch. Eller ha toaletten närmast ytterdörren ha garderober till vänster längs hallgolvet och kunna utöka duschrummet till vänster eller sovrummet ovanför.
Okej, jag förstår, min tanke var bara att det är skönt att få undan kläderna från synfältet när man kommer in, tanken är att det ska vara två garderober längst in precis som du sa (för kläder som inte används dagligen) och sedan en hatt/skohylla längs väggen mot den lilla toaletten. Sedan kan man bara ha nättare krokar för gästers kläder direkt vid dörren. Vill även få in en liten toalett och ett mindre wc/duschrum i denna del men jag har förstått att jag måste tänka till kring tillgänglighetskraven. Vill hellre ha toaletten med dusch i anslutning till barnens sovdel men det hade nog varit smidigare att göra tvärtom kanske. Vill sen gärna få bort en dörr från väggen i hallen genom att flytta den till gången in till barnens allrum, känns som om att man får bättre möjligheter att faktiskt ställa in en byrå/skänk i hallen då.

BirgitS
Jag föreslår att ni "bygger" upp en sån klädförvaring genom att ställa stolar så ryggstöden får markera väggar, ställer ut skohylla eller skor och något som markerar var kläder hänger samt sen rör er i utrymmet. Finns det någon plats för klädkrogar vid dörren, jag ser inte riktigt var det skulle vara?

• Gilla
Jezzie
  • Laddar…
Tack för alla svar! Har kikat och testat och förstår att det blir trångt mellan köksö, bord och "gång". Vet inte hur jag ska lösa det ännu, bredda huset vore ju det enklaste men allt kostar så om någon har några ideér så får ni gärna komma med dem =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.