D09
Ska försöka få in bilen för kontroll hos verkstad imorgon om det fanns ledig tid.

Ska försöka hinna kolla under ikvällen med när jag kommer hem, en fjäder borde man kunna se med bra belysning och en uppvärmd nacke

Bara man vet vad man ska titta efter

Uppdatera oss gärna på vad du/verkstan hittar för något

D09
DeesL skrev:
Uppdatera oss gärna på vad du/verkstan hittar för något
Absolut :)

D09
jojjeblom skrev:
[länk]

Klapprande/klonkande ljud hade jag ibak på V70-04 och där var det klapperstagen som var slut, i länken finnes bild på dom. Köpte biltemas för drygt 100:-st och dom funkar lika bra/dåligt som original.
ImageUploadedByByggahus.se1392717079.080699.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knyckte bilden från länken.

Förmodar att man kan känna med pollygrip i vanlig ordning på länkarmen/knappetstaget ?

D09 skrev:
[bild]

Knyckte bilden från länken.

Förmodar att man kan känna med pollygrip i vanlig ordning på länkarmen/knappetstaget ?
Precis eller bända/bryta med annat lämplig verktyg så brukar glappet visa sig:thumbup:

Är det bakvagnen så gissar också jag på länk/ledstagen till krängningshämmaren, ett mycket klassiskt fel på Volvo från denna tid.
När du letar efter glapp ska du vara noga med att hjulen står i samma nivå, på marken eller fritt hängande brukar inte spela någon roll. Om du hissar upp bilens ena sida så belastas staget och ev. glapp blir svårare att upptäcka.

Annars har framfjädrarna en förmåga att "klonka" på denna modell, även fast de inte gått av. Volvo testade (och åtgärdade?) detta problem med att trä på en typ av gummislang över de nedre varven. Dessa kondomförsedda fjädrar satt i alla fall originalmonterade några år senare.

D09
Bilen var inne på en Volvo verkstad och dom pratade om någon skål till fjädern ovankant om jag inte minns fel.

Så nästa vecka ska den in igen och lagas, sen får vi se om det var rätt eller fel :)

Har själv inte hunnit krypa under än :/

• Gilla
D09
  • Laddar…
Krängningshämmarstagen!

D09
Hej hej :)

Det var en knäckt fjäder bak

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Se så fel man kan ha :) skönt att det har löst sig iaf... prislapp på eländet?

D09
DeesL skrev:
Se så fel man kan ha :) skönt att det har löst sig iaf... prislapp på eländet?
He he vågar inte tänka på det än ;)

Hör av mig när det är dags för betalning så delar vi solidariskt ;)

D09 skrev:
He he vågar inte tänka på det än ;)

Hör av mig när det är dags för betalning så delar vi solidariskt ;)
Låter bra, du tar den ekonomiskt betungande biten så tar jag ansvar för att du gör det. Solidariskt nog?? :D

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.