Hej.
Jag beställde hem ett paket med en Bosch GAL 18V-40 samt två stycken 4,0Ah ProCORE batterier.
Vid första laddningen så börjar vit rök bolma ut från laddaren.
Jag har för mig att någon gång, någonstans, ha läst att en laddare (eller någon annan pryl) kan avge rök vid första laddningen/användningen pga färg som "bränns" bort. Nu vet jag inte var jag läste det eller om jag till och med drömt det..
Känner ni igen fenomenet?
I vilket fall som helst så felanmälde jag det och inväntar svar från Bosch, bara för att vara på säkra sidan.
Jag beställde hem ett paket med en Bosch GAL 18V-40 samt två stycken 4,0Ah ProCORE batterier.
Vid första laddningen så börjar vit rök bolma ut från laddaren.
Jag har för mig att någon gång, någonstans, ha läst att en laddare (eller någon annan pryl) kan avge rök vid första laddningen/användningen pga färg som "bränns" bort. Nu vet jag inte var jag läste det eller om jag till och med drömt det..
Känner ni igen fenomenet?
I vilket fall som helst så felanmälde jag det och inväntar svar från Bosch, bara för att vara på säkra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag håller med, därför jag felanmälde. Och jag läste igenom bruksanvisningen, stod inget där.. Men kan lova att jag läst det någonstansE etompau skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
De va ingen rökmaskin då? 
Den vita röken ska vara *i* elektroniken, när den läcker ut och tar slut så får man byta till ny maskin med fräsch rök. 
Visst kan ny elektronik som blir varm för första gången lukta lite, men inte ryka, då är något garanterat fel.
Undantaget om elektroniken är del av ett våffeljärn eller liknande.
Visst kan ny elektronik som blir varm för första gången lukta lite, men inte ryka, då är något garanterat fel.
Undantaget om elektroniken är del av ett våffeljärn eller liknande.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Då lutar det efter ett stort fel, och förhoppningsvis skickas en ny laddare hem, eller så har nån praktikant monterat en SED istället för LED 
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Hypotetiskt sett så skulle där kunna vara något damm eller annat som hamnat på en väldigt varm komponent som nu "bränns bort".
Men troligtvis var något fel och en komponent har släppt ut "den magiska blå röken".
Men troligtvis var något fel och en komponent har släppt ut "den magiska blå röken".
Ja jag tänkte samma, eller nån färg nånstans.. Men den luktar fortfarande starkt, typ bränd plast eller nått sånt så jag hade ju inte velat behålla den ändå för den lär fortsätta ryka..13th Marine skrev:
Felanmälde till Proffsmagasinet och dom skickade vidare ärendet till Bosch, så väntar på svar
En pryl, där " funktionsröken" har kommit ur sina komponenter, är att betrakta som trasig ! Kan mycket väl vara en liten tantal- lyt, som spruckit/ brunnit. Lita inte på den utan se till att få den utbytt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Troligtvis byter de ut sed....