Hej,

Vi ska precis till att välja färg till vårt nya hus. Vi har bestämt oss för vitt. Då fönsterkarmar och dörrar är i "Stockholmsvit" (NCS-0502) föreslog hustillverkaren även denna kulör till fasaden för att få en enhetlig känsla. Problemet är att vi inte alls tycker om denna nyans när vi tittat på andra hus i området, utan har totalt snöat in på helvitt ("base white"), som tydligen inte har någon NCS-kod. Detta kommer ju ge en viss brytning mot fönstren och dörrarna, som riskerar se lite gula och smutsiga ut, men detta känner vi att vi kan stå ut med eftersom vi hellre vill ha den helvita fasaden.

Smaken är som baken, men innan vi bestämmer oss helt och fullt skulle vi gärna vilja få in lite andra personliga åsikter (och gärna resonemanget bakom åsikterna) kring detta inte helt enkla beslut :)

/ Tony

En bekant har ett hus helt i 0502 och det är superfräscht, en av anledningarna till det är att inga detaljer är brutna. Att det är 0502 är inget man direkt tänker på då allt är enhetligt, 0502 är ju en färg som enligt min uppfattning mest framträder om man ställer den mot en obruten. Så om ni väljer en obruten vit hade jag målat om de detaljer som nu är i 0502.

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
Vintertid är hus målade m 0502 ljust gula...inte jättefint. Vi kollade runt mycket i nybyggda områden och en fin vit färg jag rekommenderar är Demidekk helmatt vit 1624.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ser vit ut även med snö på marken

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
Jag brukar ta Stockholmsvit och be dem ta bort det gula.

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
Kör med bas vitt, ni kommer att bli mycket nöjda. Stör 0502 färgen, då får ni måla de oxå i basvitt.
Vi har målat vårt hus med basvitt och är nöjda. Fönster och dörrar var målade ned 0502 och det har jag inte gjort nåt åt. Det stör inte. Men de är i behov att målas.

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
Otsef skrev:
Jag brukar ta Stockholmsvit och be dem ta bort det gula.
Det är 0500

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det är 0500
Nej, i 0500 finns 1ml/ 9 liter orange oxå. Man kan inte ta bort gul från en kulör och hoppas att det blir vitare. Det är en kombination av olika färger som utgör en kulör.
0500 utan gul är 5ml grå/ 9 liters basvitt vilken är mörkare färg än 0500 som har en ljusare nyans pga den oranga tillsatsen.

Redigerat:
  • Gilla
Tonka
  • Laddar…
0500-N är den neutrala versionen av 0502-Y

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.