Byggahus.se
B
J JF. skrev:
Enig.[/QUOT
Definition på dolt fel:
Ett dolt fel är något som fanns där redan när du köpte bostaden och som du inte kunde upptäcka vid en noggrann besiktning innan köpet. Du ska heller inte ha behövt räkna med felet med tanke på bostadens ålder, skick och konstruktion.

För att något ska räknas som ett dolt fel måste de här fyra kriterierna uppfyllas:

  • Felet måste ha funnits vid köptillfället. (Det som TS hävdar)
  • Felet ska inte ha varit upptäckbart. (Självklart kan man inte kräva att tomten grävs upp)

  • Felet ska inte ha varit förväntat. (Finns inga tecken på skott borde man inte behöva förvänta sig det)

  • Bostadens egenskaper avviker från uppgifter som säljaren har lämnat (Om inga uppgifter lämnats om parkslide i prospekt är ju detta helt klart)
För övrigt känns ju jämförelsen med en rutten övermålad planka löjlig dels eftersom det är betydligt enkare att upptäcka dels att kostnaderna för att byta en planka är nada jämfört med att bekämpa parkslide
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
M
E schmeeelin skrev:
Vi tycker inte att det är ett stort problem att vi får rycka skott var och varannan dag, det kan vi leva med. Det vi tycker är problematiskt är att detta sänker värdet på fastigheten, och att vi (och andra intressenter) inte hade tillgång till den informationen när vi la bud och köpte huset.
Vissa mäklare har ju en frågelista för säljare där ingår det ibland frågan om man har Parkslide, hade de svarat på att det inte finns så kanske det kan anses som de undangömde information. Men jag skulle nog själv om jag sålde min mammas hus med massa ogräs i trädgården, rensa allt innan visning utan att veta om de är invasiva eller ej.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Ett dolt fel är väl rimligtvis just dolt, dvs varken säljare eller köpare kan se det eller borde misstänka det.
Om en säljare känner till ett ”problem” m fastigheten och gör sitt bästa för att dölja det - då är det väl knappast dolt, däremot bedrägligt beteende eftersom köparen inte kan upptäcka något som avsiktligt döljs....

Vad gäller detta fallet innebär förekomsten av parkslide att TS inte kan göra vad denna vill med sin fastighet. Det går tex inte att bygga altan eller trädäck där det finns parkslide, inte heller en stensatt uteplats. Det kommer inte gå att anlägga ett trädgårdsland någonstans i närheten, inga rabatter etc. Det enda som fungerar är gräs som klipps och möjligen singel, dvs så att man kan rycka skott och ha koll på evt spridning.

Många säger att det ”bara” är att rycka lite men för att detta ens ska vara möjligt måste man ha full tillgång till beståndet och uppsyn över det......
Mao, en avsevärd begränsning av användningen, och att jämföra m kirskål, maskrosor eller lupiner är bara löjligt.
 
  • Gilla
Leifur och 10 till
  • Laddar…
B Bokskogsbacken skrev:
Förra ägaren kanske?
Bra ordmärkning. Ja, förra ägaren / säljaren.
Övriga verkar ha förstått att det var det som avsågs.
 
E schmeeelin skrev:
Hej!
Skicka bild till Facebook gruppen Växtidentifiering eller Vilken växt för att vara helt säker. Jag har Finnslide i min trädgård, en ståtlig perenn som inte är invasiv och kan av vissa misstas för Parkslide


Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
 
  • Gilla
enlitenvilla
  • Laddar…
Danielhallgren Danielhallgren skrev:
Jag blir väldigt förundrad över hur en växt skall försöka klassas som dolt fel? Kommer ni stämma förra ägaren för maskrosorna också? Eller att blommorna i rabatten inte blev lika fina som när när ni var på visning, att smultronen inte var goda? Man kan ju dra det hur långt som helst. Ett dolt fel gäller väl huset? Låt skotten komma upp en bit knäck dem och lägg en presenning över, upprepa tills växten är borta. Tänk på att rycka den kan göra att den sprids. Rötterna är ca 7m långa så ju mer du bråkar med växten desto större är risken att den poppar upp på nya ställen. Lycka till
Men läs tråden innan du svarar. Tröttsamt när samma dumma argument kommer om och om igen, speciellt när de redan är besvarade.
 
  • Gilla
Newgolds och 7 till
  • Laddar…
E
Jag är tacksam för alla svar och åsikter vi har fått, men syftet var från början bara att få parksliden identifierad en extra gång. Sen blev det diskussion om både juridik, moral och annat vilket egentligen aldrig var min mening. Jag har fått ut det jag ville av den här tråden och kommer inte att besvara fler inlägg i den. Skriv ett PM om ni önskar framföra något direkt till mig.

Trevlig första maj till er allihop! Nu ska vi ut och knäcka parkslide... :)
 
  • Gilla
Hellacopter och 21 till
  • Laddar…
KristinaRT
Lycka till!
Om ni går vidare får du gärna uppdatera tråden, då detta sannolikt är något som kan ha relevans för fler framöver.
 
  • Gilla
Bo Rås och 4 till
  • Laddar…
Du kan omvandla dina 99% till 100%
Det är Parkslide !
 
Instämmer

KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är parkslide. Tyvärr

De vissnar inte ner förrän efter frost, mao borde man sett dem i augusti om de inte medvetet avlägsnats...
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är parkslide. Tyvärr

De vissnar inte ner förrän efter frost, mao borde man sett dem i augusti om de inte medvetet avlägsnats...
 
TS gjorde ett psykologiskt misstag utan att veta om det. Här på forumet orsakar orden "dolt fel" en kaskad av upprörda känslor och kommentarerna blir därefter.

Att problemet med parkslide både i naturen och i människors trädgårdar ökar i takt med att växten sprider sig torde vara en rimlig slutsats, det är inte maskrosor vi talar om. Jag har ett stort trädgårdsintresse och har följt parkslidens framfart i mer än tio år, växten fascinerar mig av flera olika anledningar. Personligen tycker jag det vore ett stort värde i att få ärendet prövat, kanske just som "dolt fel" det skulle hjälpa många blivande husägare som ännu aldrig hört talas om parkslide. Eller en annan rubrik, förr eller senare måste parksliden hanteras juridiskt.

Här skrivs redan mängder med "goda råd" jag vill istället hänvisa till ett omfattande och välskrivet dokument av en medlem STB här på forumet. Läs detta innan ni kastar er över tangenterna;

Utrota Parkslide - Google Dokument

..och för allt i världen, börja inte smågräva och krafsa runt växterna om ni hittar skott på tomten. Det krävs framförallt kunskap och ett långsiktigt systematiskt arbete.
 
  • Gilla
Frisse50 och 7 till
  • Laddar…
Lycka till! Jag köpte själv ett hus med parkslide längs husgrunden; som faktiskt växte in i huset... Men jag var nyfiken på om när ni varit på visningar/besök? Mina skott kom i år runt slutet mars, då väldigt låga. Det är först nu i slutet april som de kommit upp ordentligt. Ingen hade, i början av april, kunnat gissa att jag har parkslide trots att jag inte försökt dölja växten.
 
  • Gilla
Phdanielw och 4 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Intressant avgörande i FMI rörande mäklaransvar och hur Parkslide betraktas finner du här: https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=19-0480
Mvh
Lars
 
E schmeeelin skrev:
Det hade vi såklart inte gjort om ogräset fanns på tomten vid något av de tillfällen vi besökte huset innan inflytt. Det gjorde det inte, eftersom han helt uppenbart dolt det.

Parkslide verkar definitivt vara ett helvete, och därmed något som säkerligen påverkar fastighetens värde, så självklart känner vi oss lurade efter att ha betalat en bra bit över utgångspris.
Tro inte allt som skrivs om parkslide, det är klart överdrivet. Ta skotten, salta, så håller det sig borta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Det hade vi såklart inte gjort om ogräset fanns på tomten vid något av de tillfällen vi besökte huset innan inflytt. Det gjorde det inte, eftersom han helt uppenbart dolt det.

Parkslide verkar definitivt vara ett helvete, och därmed något som säkerligen påverkar fastighetens värde, så självklart känner vi oss lurade efter att ha betalat en bra bit över utgångspris.
Läser man om parkskide så kan man verkligen bli förfärad, men mycket känns överdrivet. Vi har växten på tomten, visste inte vad det var för växt då vi köpte huset 2016, men det är en ganska fin växt och när den blommar är det mumma för bin och andra pollinatörer. Nu växer den förvisso inte intill husgrund utan i kanten av tomten, men ändå bara ett par meter från huset, och visst får man rycka skott som dyker upp där man inte vill ha dem, precis som man gör med annat ogräs, men under de nu 5 år vi bott här så har den inte ställt till med några problem för oss, och växten har ju funnits här långt längre än 5 år, då den sannolikt planterats av tidigare ägare och inte heller då har den ställt till några problem som att växa in i husgrunden eller liknande. Det är trådar som denna som får folk att bli överdrivet rädda och tro att de gjort en dålig husaffär när de upptäcker parkslide.
Jag håller med andra som skrivit att det inte är så farligt som en del gör gällande. Där parksliden växer på vår tomt gränsar en liten skogsdunge, man skulle kunna tro att hela dungen skulke vara full av parkslide utifrån hur växten beskrivs. Men så är inte fallet. Det finns ingen parkslide alls där, och där går definitivt ingen och drar skott. Så alla ni som tror att växten kommer ta över hela tomten och växa in i huset bör slappna av lite och istället glädjas över att ni köpt det hus ni ville ha! :)
 
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.