Det va ju positiva nyheter. Får hoppas att det stämmer och syns snart på prislappen. 

Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag tror inte att man skall stirra sig blind på hyllkantspriset på en byggmarknad. Om du handlar någonstans där du kan förhandla pris, så misstänker jag att det går att få ned en hel del på en såpass stor order. OM grossist priserna har gått ned, vilket jag tror de har gjort.
Butiker som säljer utan prisförhandling kommer att sänka långsammare. Om vi tänker oss att deras inköpspris går ned med 10%, så misstänker jag att de hellre tar ett viss bortfall av kunder, om det de säljer ger 10% mer marginal (10 procentenheter kan innebära 40 - 50% högre vinst).
Butiker som säljer utan prisförhandling kommer att sänka långsammare. Om vi tänker oss att deras inköpspris går ned med 10%, så misstänker jag att de hellre tar ett viss bortfall av kunder, om det de säljer ger 10% mer marginal (10 procentenheter kan innebära 40 - 50% högre vinst).
Min granne arbetar på ett av de större distributörerna. Enligt honom har de gjort vissa sänkningar, ungefär 10% i höstas, men efterfrågan håller uppe priserna. Folk köper helt enkelt mer hus än någonsin oavsett, så det finns få skäl att sänka. Hans analys är att det planar ut men det kommer krävas rätt mycket för att det ska sjunka.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Ja, många hus är uppskjutna pga av priserna. Jag känner två som pausade sitt bygge för att materialen blev för dyra. Men de orkar inte vänta längre och sätter igång nu i vår, ett år senare än initialt.
Så jag tror heller inte att efterfrågan är minskat. Möjligen på tryckat virke, eftersom permitteringarna nästan upphört, så hobbysnickrandet har minskat, men det är ju marginellt i det stora hela.
Så jag tror heller inte att efterfrågan är minskat. Möjligen på tryckat virke, eftersom permitteringarna nästan upphört, så hobbysnickrandet har minskat, men det är ju marginellt i det stora hela.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Det va både klent och grovt men averkningspriset drog iväg.Maskintok skrev:
Den vart nästan 10000 över än vad vi fick för virket, men med bonusar o grejjer så vart det någon tusenlapp men i princip så gav vi bort virket, och bolagen i sin tur tar dessa priser.
satan..P pleqtiz skrev:
Ja ni får ju erat pris.. Sedan så säljer bolagen för 3-5 gånger pengarna... minst...
Sådär har nu fått en uppdaterad offert och tyvärr som snacket har varit här inne så va det ingen jättesänkning på materialet. Men en viss sänkning på några procent va det iaf.
Vad jag har förstått är det småsmulor av brädgårdarnas höjningar som kommit skogsägarna till del och det efter 25-30 år med mycket långsam prisutveckling i deras led. Nu var väl den senaste prishöjningen en främst en konsekvens av att den svenska sågverkskapaciteten inte räckte och då är det väl kanske naturligt att det i första hand blir sågverken som kan ta hem vinsterna av detta. Jag hoppas att de skogsägare som har råd kostar på sig att avvisa uppköparnas propåer med att "visst kan du få köpa men priset är xxxx kr/m3" och tar till ett xxxx som ligger rejält över vad det normalt går att förhandla fram. Jag har från en person med viss insyn i branschen fått höra att priserna ut från sågverken fallit markant även om de inte är tillbaka på nivåerna innan, och transport från sågverken till bygghandlarna kan ju inte vara så stor del av priset så visst vore det hög tid att börja sänka i detaljistled!P pleqtiz skrev:
Jag har svårt att förstå varför man gallrar om det inte ger ett netto? Skogen sköter sej själv och om man inte äger någon pappersmaskin verkar olönsamma gallringar vara ebberödsbankP pleqtiz skrev:

