Hörde faktiskt från en lokal virkeshandlare idag att en prisnedgång på ca 15-20% kommer under första kvartalet.
 
Det va ju positiva nyheter. Får hoppas att det stämmer och syns snart på prislappen. :D(y)
 
Jag tror inte att man skall stirra sig blind på hyllkantspriset på en byggmarknad. Om du handlar någonstans där du kan förhandla pris, så misstänker jag att det går att få ned en hel del på en såpass stor order. OM grossist priserna har gått ned, vilket jag tror de har gjort.

Butiker som säljer utan prisförhandling kommer att sänka långsammare. Om vi tänker oss att deras inköpspris går ned med 10%, så misstänker jag att de hellre tar ett viss bortfall av kunder, om det de säljer ger 10% mer marginal (10 procentenheter kan innebära 40 - 50% högre vinst).
 
  • Gilla
Bengt Winter och 2 till
  • Laddar…
Min granne arbetar på ett av de större distributörerna. Enligt honom har de gjort vissa sänkningar, ungefär 10% i höstas, men efterfrågan håller uppe priserna. Folk köper helt enkelt mer hus än någonsin oavsett, så det finns få skäl att sänka. Hans analys är att det planar ut men det kommer krävas rätt mycket för att det ska sjunka.
 
U
Ja, många hus är uppskjutna pga av priserna. Jag känner två som pausade sitt bygge för att materialen blev för dyra. Men de orkar inte vänta längre och sätter igång nu i vår, ett år senare än initialt.

Så jag tror heller inte att efterfrågan är minskat. Möjligen på tryckat virke, eftersom permitteringarna nästan upphört, så hobbysnickrandet har minskat, men det är ju marginellt i det stora hela.
 
  • Gilla
Honkan
  • Laddar…
Jag trodde ju i min enfald att priserna hade gått ner under hösten, så var tvungen att kolla. Här er från byggmax (via wayback machine).
Linjediagram som visar prisökning på olika virkestyper hos Byggmax från juni 2020 till februari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga prisfall här inte...
 
  • Gilla
  • Wow
JockeHå och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Jag kör nästan dagligen förbi ett sågverk och jag tycker mig se att det bara ligger mer och mer virke på gården i väntan på inmätning. Kanske normalt för säsongen, jag vet inte?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I vår ska jag köpa virke så jag kan brädslå mitt förråd, får se vad det blir å kosta. Skulle blivit runt 7000:- om jag hade tagit det i höstas.
 
P
Maskintok skrev:
hörde mig för på ett kontrakt på gallring..
Jag skulle få nästan 40 % högre avverkningskostnad mot ifjol...
Så nej.. det blir isåfall manuellt..
Det gör du rätt i, vi gick nästan minus på vår senaste gallring!
 
  • Gilla
Brolle85 och 1 till
  • Laddar…
P
P pleqtiz skrev:
Det gör du rätt i, vi gick nästan minus på vår senaste gallring!
klent eller var det höga avverkningspriser?
 
P
Maskintok skrev:
klent eller var det höga avverkningspriser?
Det va både klent och grovt men averkningspriset drog iväg.
Den vart nästan 10000 över än vad vi fick för virket, men med bonusar o grejjer så vart det någon tusenlapp men i princip så gav vi bort virket, och bolagen i sin tur tar dessa priser.
 
P
P pleqtiz skrev:
Det va både klent och grovt men vverkningspriset drog iväg.
Den vart nästan 10000 över än vad vi fick för virket, men med bonusar o grejjer så vart det någon tusenlapp men i princip så gav vi bort virket, och bolagen i sin tur tar dessa priser.
satan..
Ja ni får ju erat pris.. Sedan så säljer bolagen för 3-5 gånger pengarna... minst...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sådär har nu fått en uppdaterad offert och tyvärr som snacket har varit här inne så va det ingen jättesänkning på materialet. Men en viss sänkning på några procent va det iaf.
 
  • Gilla
Skankyhank
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Det va både klent och grovt men averkningspriset drog iväg.
Den vart nästan 10000 över än vad vi fick för virket, men med bonusar o grejjer så vart det någon tusenlapp men i princip så gav vi bort virket, och bolagen i sin tur tar dessa priser.
Vad jag har förstått är det småsmulor av brädgårdarnas höjningar som kommit skogsägarna till del och det efter 25-30 år med mycket långsam prisutveckling i deras led. Nu var väl den senaste prishöjningen en främst en konsekvens av att den svenska sågverkskapaciteten inte räckte och då är det väl kanske naturligt att det i första hand blir sågverken som kan ta hem vinsterna av detta. Jag hoppas att de skogsägare som har råd kostar på sig att avvisa uppköparnas propåer med att "visst kan du få köpa men priset är xxxx kr/m3" och tar till ett xxxx som ligger rejält över vad det normalt går att förhandla fram. Jag har från en person med viss insyn i branschen fått höra att priserna ut från sågverken fallit markant även om de inte är tillbaka på nivåerna innan, och transport från sågverken till bygghandlarna kan ju inte vara så stor del av priset så visst vore det hög tid att börja sänka i detaljistled!
 
P pleqtiz skrev:
Det va både klent och grovt men averkningspriset drog iväg.
Den vart nästan 10000 över än vad vi fick för virket, men med bonusar o grejjer så vart det någon tusenlapp men i princip så gav vi bort virket, och bolagen i sin tur tar dessa priser.
Jag har svårt att förstå varför man gallrar om det inte ger ett netto? Skogen sköter sej själv och om man inte äger någon pappersmaskin verkar olönsamma gallringar vara ebberödsbank
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.