Nimajneb skrev:
för all del även 4WD.
Under November, December, Januari, Februari, Mars och April - varje dag. Det räcker väl. d^_^b

Drivning fram:

Mindre drivlineförluster vilket ger bättre bränsleekonomi.

Billigare att bygga, du kan förmonterna hela drivlinepaketet och sätta in det sen. Ring Volvo och fråga om du inte tror mig:).

Understyrning är i de flesta fall att föredra än överstyrning, i alla fall för en "normal" förare.

Du får mer plats i cupen och kan ha kortre motorutrymme med tanke på placeringen av motorn, växellådan och så vidare.

Bilar är i regel tyngre där fram, speciellt dieslar och en högre vikt på drivande hjul ger bättre fäste när det är halt.

För att sammanfatta så går det att säga att ungefär 70% handlar om ekonomi, det ÄR billigare att bygga framhjulsdrivet. Ringa och fråga vilken tillverkare som helst om ni inte tror mig:).

Locos skrev:
För att sammanfatta så går det att säga att ungefär 70% handlar om ekonomi, det ÄR billigare att bygga framhjulsdrivet. Ringa och fråga vilken tillverkare som helst om ni inte tror mig:).
Billigast för tillverkaren ja, det säger inget om kvaliteten eller vad som faktiskt är det bästa.

Att byta nåt på en enhet bestående av motor, växellåda, koppling, differential som är konstruerat just för att det ska fort och enkelt att montera i ett tomt chassi är inte lika kul när karossen och resten av bilen är monterat runt omkring.
Det som blev billigt att bygga blir plötsligt dyrt att serva och reparera och svårt eller omöjligt att lämna på annat än märkesverkstad.
Mest nackdelar för mej som kund skulle jag säga, men visst det är säkert en bra affär för Volvo och övriga tillverkare :rolleyes:

Men nu säger ju förståsigpåarna att bästa däcken ska sitta bak.
Det finns olika skolor där. De jag hört:

* Bästa däcken på drivande axel. Bäst acceleration, bättre väghållning då drivande axel tenderar att släppa först.
* Bästa däcken fram (Vägverket brukade förorda detta). För att inte tappa styrförmågan.
* Bästa däcken på lättaste axeln (normalt sett bak). Återigen, lättaste axeln släpper lättare greppet.

Välj vem ni litar på. Jag misstänker att det inte spelar någon större roll...

Det heter ju inte vägverket längre, men på transportstyrelsens hemsida kan man hitta följande:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Vinterdack/
Transportstyrelsen skrev:
Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Jag kan tänka mig att varianten att skifta mellan fram och bak varje säsong är bättre under vissa omständigheter, men att folk inte antas kunna hålla reda på detta eller vilka omständigheter det rör sig om. Rekommendationer skall vara tillräckligt enkla.

Erik

Det heter ju inte vägverket längre
Därav mitt ordval "brukade".

Det verkar ju dock som om mer än namnet ändrats (jag jobbar till viss del mot dem, så jag vet att rätt mycket ändrats), även rekommendationerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.