Köp en elbil och laddare med 50% avdrag. Vinst ca 12 kr milen x1500/år.bra mycket mer än solcellerna tror jag

• Gilla
Strommenpeter och 2 till
  • Laddar…
Jag får det till förlust när jag räknad på elbil. Så den vinsten är nog rejält överskattad.

• Gilla
  • Arg
Snicklas och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag får det till förlust när jag räknad på elbil. Så den vinsten är nog rejält överskattad.
Det hade varit intressant att se din kalkyl!

• Gilla
FixarLars
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu gillar jag elbilar, men ogillar glädjekalkyler.
Milkostnaden för en hyffsad bensin/diesel bil med allt inräknat, dvs bränsle, däck, värdeminskning mm är väl snarare 30-40kr milen.
Bränslet utgör en mindre del av den kostnaden.
För en elbil så kan det ju tänkas att totalkostnaden blir lägre då man har en lägre bränslekostnad, dock är bilarna tunga, dvs dyra däck, till en ny el-skoda kostar bara däcken utan fälg 24', bilarna är bra mkt dyrare, dvs högre värdeminskning och mkt osäkert andrahandsvärde, jag läste en amerikansk undersökning om att elbílar har mer verkstadstid och är dyrare i rep fast det borde vara tvärtom. Men framförallt är det inte osannolitk att de där batterierna behöver bytas, dvs det finns en dold bränslekostnad, denna lär sannolikt avspegla sig i andrahandsvärdet efter ett antal mil och år.
Problemet idag är batterierna, det blir riktigt tunga fordon och det lär inte hända så mkt där på ett tag.
Att tex en elkombi/compactsuv skulle vara billigare i totalkostnad för en standard brukare (1500 mil/år) än en motsvarande diesel är tyvärr ytterst osannolikt. Men de är ruskig trevliga :)
Jag har en begagnad Nissan Leaf 2014 som jag köpte feb.2019. Jag har kört lite över 5000mil (7000mil på mätaren nu), har bytt däck och kupéfilter som på vilken bil som helst för övrigt inga och jag menar inga andra kostnader för service. Det är fakta, sen kan man ju lita på vad som skrivs i media om man hellre vill det! Att sen säga att Skoda Enyaq iV fälgar kostar 24000 är ju inte sant om du frågar mig (faktapris 2817kr/styck https://skodatillbehor.se/Product/5LG071499A FL8). Källa på den där amerikanska undersökningen tas tacksamt emot!

• Gilla
nitrocean och 5 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Jag har en begagnad Nissan Leaf 2014 som jag köpte feb.2019. Jag har kört lite över 5000mil (7000mil på mätaren nu), har bytt däck och kupéfilter som på vilken bil som helst för övrigt inga och jag menar inga andra kostnader för service. Det är fakta, sen kan man ju lita på vad som skrivs i media om man hellre vill det! Att sen säga att Skoda Enyaq iV fälgar kostar 24000 är ju inte sant om du frågar mig (faktapris 2817kr/styck [länk] FL8). Källa på den där amerikanska undersökningen tas tacksamt emot!

Nu stod det dyra däck utan fälg;)

• Gilla
kils och 4 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nu stod det dyra däck utan fälg;)
:crysmile:
Ursäkta! Uppenbart att jag blev upprörd av inlägget jag svarade på. Det är kraftiga överdrifter på det mesta i det inlägget!

F
G guggen skrev:
Nu gillar jag elbilar, men ogillar glädjekalkyler.
Milkostnaden för en hyffsad bensin/diesel bil med allt inräknat, dvs bränsle, däck, värdeminskning mm är väl snarare 30-40kr milen.
Bränslet utgör en mindre del av den kostnaden.
För en elbil så kan det ju tänkas att totalkostnaden blir lägre då man har en lägre bränslekostnad, dock är bilarna tunga, dvs dyra däck, till en ny el-skoda kostar bara däcken utan fälg 24', bilarna är bra mkt dyrare, dvs högre värdeminskning och mkt osäkert andrahandsvärde, jag läste en amerikansk undersökning om att elbílar har mer verkstadstid och är dyrare i rep fast det borde vara tvärtom. Men framförallt är det inte osannolitk att de där batterierna behöver bytas, dvs det finns en dold bränslekostnad, denna lär sannolikt avspegla sig i andrahandsvärdet efter ett antal mil och år.
Problemet idag är batterierna, det blir riktigt tunga fordon och det lär inte hända så mkt där på ett tag.
Att tex en elkombi/compactsuv skulle vara billigare i totalkostnad för en standard brukare (1500 mil/år) än en motsvarande diesel är tyvärr ytterst osannolikt. Men de är ruskig trevliga :)
Jag garanterar dig att man kan köpa däcken för halva det priset. Det är fram till nu även så att andrahandsvärdena på elbilar är förbannat bra faktiskt. Det är även fastställt att batterierna håller betydligt bättre än vad många trodde från början, naturligtvis är det en degradering men inte alls i den omfattning som många tror. Andrahandspriserna på elbilar rasar när det kommer ett påtagligt tekniksprång på batterierna (halva priset/halva vikten/påtagligt bättre energitäthet)

• Gilla
Folin och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag garanterar dig att man kan köpa däcken för halva det priset. Det är fram till nu även så att andrahandsvärdena på elbilar är förbannat bra faktiskt. Det är även fastställt att batterierna håller betydligt bättre än vad många trodde från början, naturligtvis är det en degradering men inte alls i den omfattning som många tror. Andrahandspriserna på elbilar rasar när det kommer ett påtagligt tekniksprång på batterierna (halva priset/halva vikten/påtagligt bättre energitäthet)
Nu talar jag om de större elbilarna som motsvarar tex en kombi eller mindre suv. Dessa behöver däck för sin vikt och är inte gratis. Andrahandspriset vet vi inte mkt om än men ett par år gammal Tesla eller bmw är väldigt billig idag och med tanke på hur dyra bilarna är så blir det kanske procentuellt samma men väldigt mkt mer pengar.
En vettig större bil med rimlig räckvidd även på vintern får man inte för under 5-600' och det är säkert 30% mer än en traditionell av motsvarande kvalitet.
Jag har svårt att se att det kommer ngt stort teknik språng när det gäller batterier på ett tag, läste just nu att kineserna håller på med batterier med annan teknik pga av svårigheter att få fram material och kunna leverera, men dessa är sämre ur Ah synpunkt.
Jag tror det stora tappet kommer iom billigare bilar från Korea, Kina mm och ny teknik / nyhetens behag generellt. Om en ny elskoda idag kan ta sig strax över 40 mil på sommaren i 90 men under 30 mil om du kör i 110 och kanske 20 mil i 110 i minusgrader, ja en förbättring som gör att den klarar 30-40 mil i minusgrader så kommer nuvarande modeller falla som sten i värde.
Kör man mkt med en elbil och kan ladda gratis eller hemma är det givet, men för en standard-förbrukare i en familjekombi har jag svårt att få ihop det ekonomiskt.
Själv sneglar jag på en liten elbil som andrabil, men som sannolikt ju kommer gå mest mil, det kan fungera.

• Wow
Texan
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu talar jag om de större elbilarna som motsvarar tex en kombi eller mindre suv. Dessa behöver däck för sin vikt och är inte gratis. Andrahandspriset vet vi inte mkt om än men ett par år gammal Tesla eller bmw är väldigt billig idag och med tanke på hur dyra bilarna är så blir det kanske procentuellt samma men väldigt mkt mer pengar.
En vettig större bil med rimlig räckvidd även på vintern får man inte för under 5-600' och det är säkert 30% mer än en traditionell av motsvarande kvalitet.
Jag har svårt att se att det kommer ngt stort teknik språng när det gäller batterier på ett tag, läste just nu att kineserna håller på med batterier med annan teknik pga av svårigheter att få fram material och kunna leverera, men dessa är sämre ur Ah synpunkt.
Jag tror det stora tappet kommer iom billigare bilar från Korea, Kina mm och ny teknik / nyhetens behag generellt. Om en ny elskoda idag kan ta sig strax över 40 mil på sommaren i 90 men under 30 mil om du kör i 110 och kanske 20 mil i 110 i minusgrader, ja en förbättring som gör att den klarar 30-40 mil i minusgrader så kommer nuvarande modeller falla som sten i värde.
Kör man mkt med en elbil och kan ladda gratis eller hemma är det givet, men för en standard-förbrukare i en familjekombi har jag svårt att få ihop det ekonomiskt.
Själv sneglar jag på en liten elbil som andrabil, men som sannolikt ju kommer gå mest mil, det kan fungera.
Så dyra tycker jag inte däck är längre. Skall köpa vinterdäck till fruns bil, 255/50-19 XL. Typ 2500kr/st.

Sommar hjulen kostar drygt 2000/st fram och 3000kr/st bak. Fram 275 och bak 345/30-20.

Det är "märkes", inga Marshall, Sailun mfl.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
:crysmile:
Ursäkta! Uppenbart att jag blev upprörd av inlägget jag svarade på. Det är kraftiga överdrifter på det mesta i det inlägget!
Vad var överdrifter?
En kompis till mig har just köpt en sådan.
Grymt skön bil, men billigt är det inte.

• Ledsen
Texan
  • Laddar…
G guggen skrev:
Vad var överdrifter?
En kompis till mig har just köpt en sådan.
Grymt skön bil, men billigt är det inte.
Ledsen men jag tror inte det är lönt att fortsätta denna diskussion som dessutom är Off-Topic.

R Robert-san01 skrev:
Så dyra tycker jag inte däck är längre. Skall köpa vinterdäck till fruns bil, 255/50-19 XL. Typ 2500kr/st.

Sommar hjulen kostar drygt 2000/st fram och 3000kr/st bak. Fram 275 och bak 345/30-20.

Det är "märkes", inga Marshall, Sailun mfl.
Man kan säkert få billigare, men Skoda tar 24' extra för billigaste vinterdäcken utan fälg när du beställer bilen. De har väl 19' som standard. Rent generellt är det väl ca dubbelt så dyrt som för "standard dimensioner", skall man sedan ha höghastighetsdäck på det...
Men dessa fördyrningar kommer främst av att de större elbilarna med räckvidd blir väldigt tunga och såklart att det faktiskt ser rätt fränt ut med stora däck, lite bladerunner känsla. Skall leta upp den där rep rapporten från staterna, men det skulle vara föga förvånande om de stora bilarna var överrepresenterade. En liten elbil har ju normalt inga av dessa "problem". Oavsett jag har svårt att räkna hem en stor elbil jämfört med en traditionell, det kommer säkert ändras när traditionella bränslen stadigt ökar i pris.
Mitt ha begär är dock så stort att det snart inte spelar någon roll. Svårt att slå känslan av att köra el.

T Texan skrev:
Ledsen men jag tror inte det är lönt att fortsätta denna diskussion som dessutom är Off-Topic.
Ok, inga öveřdrifter alltså.
Men håller med Off topic.

• Haha
Texan
  • Laddar…
F
G guggen skrev:
Jo, totala överdrifter. Ett Michelin X-Ice North 4 235/55R19 XL kostar 2400kr, envisas man med 255/50R19 XL så får man lägga på 2-300kr/däck. Det är ETT av alternativa premiumdäck. Det går faktiskt utmärkt att köpa ett Khumo för 1200kr med. Det är rätt svårt att få det till 24000kr

Jag hoppas du begriper att priset på 24000kr är 4st hjul, troligtvis på rätt dyr aluminiumfälg och inte 4 däck.

Redigerat:
  • Gilla
Snicklas och 5 till
  • Laddar…
F
G guggen skrev:
Du hade rätt starka åsikter om vad ett set däck kostar sen hörde vi inget mer, varför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.