21 821 läst ·
33 svar
22k läst
33 svar
Vindskive beslag!
Till alla som vill veta så gäller detta efter en slutförd besiktning: Efter en utförd besiktning, har Ni rätt att påvisa fel/brister 6 (sex) månader efter utförd besiktning (§ 60 Konsumenttjänstlagen).
E har utöver fel som angivits i utlåtandet eller bilagor till detta, skyldighet att avhjälpa fel som kan påtalas av myndighet, skorstensfejare under förutsättning att ansvaret för dessa faller inom ramen för entreprenadåtagandet.
Konsumenttjänstlagen: ”60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsdiktaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554)”.
E har utöver fel som angivits i utlåtandet eller bilagor till detta, skyldighet att avhjälpa fel som kan påtalas av myndighet, skorstensfejare under förutsättning att ansvaret för dessa faller inom ramen för entreprenadåtagandet.
Konsumenttjänstlagen: ”60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsdiktaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554)”.
Vet inte vad ni tycker om dessa beslag men vore tacksam om någon expertis gav mig sin syn på allt detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det e nog ungefär så här det brukar se ut om man använder byggmarknadens standardplåtar, dock ok, tycker som sagt det är bättre med måttanpassade plåtar till samtliga positioner/sidor för den bästa passformen, kostar ju samma många gånger.
Det var välskruvat på sidan vid ventilationshuven, den lär inte blåsa loss ☺
Det var välskruvat på sidan vid ventilationshuven, den lär inte blåsa loss ☺
Kan man använda Visk 110 på Bender Candor dubbelkupig betongpanna. Såg någonstans att man använder dom till enkelkupig. Stämmer det? Vad är skillnaden mellan deras vattenbrädebeslag och visk. Det är väl samma sak egentligen?
Redigerat:
Har kammat igenom hela internet för att hitta något som visar hur man ska sätta upp gavelbeslag men ingenting finnes att hitta. Var idag och köpte visk 110 och kom överens med takläggaren att han får hel enkelt byta ut dom. Dock försöker jag räkna ut om visk 110 kommer att hjälpa mig. Mätte idag i butik och lutningen är 4,5 cm mer på en visk 110 jämfört med den jag har idag. Dock får jag en tankeställare hur det blir uppe vid nocken och hur man ska göra skarven. Någon vänlig själ som har en bra anvisning eller som kan förklara hur man skarvar. Hittade denna film, fast se bilden hur man skarvar. Hos mig är problemet att han satt vindskivan lite högre än måtten på betongpannan. Har även läst att visk 110 är gjord för vindskiva som är uppsatt lite högre än pannorna.
Logga in
Skapa konto
Vid nock tar man en plåt som vid behov klipps i den vinklade delen + på utsidan och sedan "knäcker" man den över nock. Eller så gör man en fals på toppen och låter två plåtar mötas. Jag gick på alt1 eftersom det är enklare att få bra. Det är väl också så din byggare gjort så han vet ju hur man gör.
Tog ett kort på grannens tak. Grannen har samma tak, samma betongpannor och hans ser ut så här.
Som det ser ut på plåten så har han också visk 110. På bilden ser det ut som han gått med en plåt ända upp till nockpannan, dvs nedre del av nockpanna, och sedan överlappat med en bit till över nockpannan. Det ända han gjort är böjt plåten.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Den nedvikta kanten på utsidan, när man viker plåten över nock blir det ju för mycket låt där så man klipper och lägger plåten omlott. Hittar ingen bild på det. Det är gjort så på ditt hus idag antar jag.