Har mesta delen av mitt liv bott utanför tättbebyggt område och därför har det alltid varit självklart att ha viltkollisions tillägg på bilförsäkringen så att man inte har någon självrisk när olyckan är framme med något vilt.

Nu undrar jag om jag behöver det också för min villaförsäkring? Vi har haft oturen att fått vattenläcka i huset på grund av att möss eller råttor gnagt av dem plastledningar som vi har som VVS rör i huset. Nu fick vi reda på från rörmokaren som ska byta ut dessa ledningar att hela det jobbet måste vi betala själva eftersom försäkringsbolaget har meddelat att det inte ingår i vår villaförsäkring. Jag i min enfald trodde att en villaförsäkring täckte alla skador på huset särskilt när man valt Folksam villaförsäkring Stor. Men tydligen måste jag leta efter en tilläggsförsäkring med "viltskada".

Det ska gälla. Prata med försäkringsbolaget. Inte rörmokaren.

Möss och råttor räknas inte som vilt utan pest och skadedjur, det går på försäkringen.

Njaa, det brukar ingå att få dem utrotade, men inte följdskadorna. Fast å andra sidan har man ju försäkring för "maskinskada" (kan nog kallas för olika saker i olika försäkringar), den skall täcka skador på rör ex. om det fryser. Kan ju tycka att den borde täcka även om det är möss/råttor som skadat rören.

H
S salkin85 skrev:
Det ska gälla. Prata med försäkringsbolaget. Inte rörmokaren.
Försäkringsbolaget står kanske inte för rören utan ”bara” skadorna som läckaget orsakat.

H HEM2121 skrev:
Försäkringsbolaget står kanske inte för rören utan ”bara” skadorna som läckaget orsakat.
Beror lite på hur gamla rören är. Är de nyare rör kan man få hjälp med kostnaden för reparation av även dem.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Man får inte bara ta allt som sägs som huggit i sten. När vi hade besök av både två snickare och två rörmokare så förstod jag på dom att dom hade aldrig varit med om att VVS arbetena inte ingick. Så efter lite läsande i villkor och kontroll med Anticimex som hade skadedjursdelen på vår försäkring. Efter kontroll igen med ny handläggare på vårt försäkringsbolag uppdagades att hela VVS arbetet visst ingick i vår försäkring endast med 15% åldersavdrag materialkostnaderna. En betydande skillnad mot tidigare beslut. Tur att man är lite envis och inte bara accepterar.

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.