Ginkgoträd eller Kinesisk tempelträd.
Även om det inte ser så ut så är det ett barrträd.
Även om det inte ser så ut så är det ett barrträd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Enligt Wikipedia är det inte ett barrträd utan en helt egen division inom växtriket. Däremot är barrträd och kottepalmer deras närmsta släktingar.D Daniel 109 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ginkgo
Ginkgo är ju en av dom varelser som överlevde dinosaurerna så man måste ju bara älska den. Den är dock hotad nu så det är mer tveksamt om den kommer att överleva människan. Men sådana är vi ju tyvärr.
Ja ginko har börjat fungera i varma stadslägen numera. Ännu vet vi inte hur det går om det kommer några riktigt kalla vintrar. Den tycks vara värmegynnad för utanför innerstadsmiljöns värmeö så växer det riktigt långsamt, finns t ex ett exemplar som kämpar på ute på Frescati. Långsamt, långsamt.
Exemplaret jag vet om i Linköping har klarat minus 28,9 och senast det var kallare än det var 1942. Iofs skillnad på enstaka korta perioder och längre av kyla för vissa växter men 28 grader är kallt för oss i söder.Claes Sörmland skrev:
Jag hittar inga uppgifter på nätet om när trädet planterades.
Det är nog mer värmetillgången som styr var ginko kan odlas med framgång i Sverige snarare än lägsta temperatur enstaka vinterperiod. Att de växer på och utvecklas till ett estetiskt träd tänker jag.Z z_bumbi skrev:
Klicka här för att svara