Hornsgatan i Stockholm.
Nån som vet?

Gula löv spridda på gråa trottoarplattor intill en kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett lövträd med gula och gröna blad på en stadsgata med byggnader, gående, och fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ginkgoträd eller Kinesisk tempelträd.
Även om det inte ser så ut så är det ett barrträd.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Även om det inte ser så ut så är det ett barrträd.
Enligt Wikipedia är det inte ett barrträd utan en helt egen division inom växtriket. Däremot är barrträd och kottepalmer deras närmsta släktingar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ginkgo

• Gilla
KarinAr och 2 till
  • Laddar…
Ginkgo är ju en av dom varelser som överlevde dinosaurerna så man måste ju bara älska den. Den är dock hotad nu så det är mer tveksamt om den kommer att överleva människan. Men sådana är vi ju tyvärr.

• Gilla
KarinAr och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja ginko har börjat fungera i varma stadslägen numera. Ännu vet vi inte hur det går om det kommer några riktigt kalla vintrar. Den tycks vara värmegynnad för utanför innerstadsmiljöns värmeö så växer det riktigt långsamt, finns t ex ett exemplar som kämpar på ute på Frescati. Långsamt, långsamt.

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja ginko har börjat fungera i varma stadslägen numera. Ännu vet vi inte hur det går om det kommer några riktigt kalla vintrar. Den tycks vara värmegynnad för utanför innerstadsmiljöns värmeö så växer det riktigt långsamt, finns t ex ett exemplar som kämpar på ute på Frescati. Långsamt, långsamt.
Exemplaret jag vet om i Linköping har klarat minus 28,9 och senast det var kallare än det var 1942. Iofs skillnad på enstaka korta perioder och längre av kyla för vissa växter men 28 grader är kallt för oss i söder.
Jag hittar inga uppgifter på nätet om när trädet planterades.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Exemplaret jag vet om i Linköping har klarat minus 28,9 och senast det var kallare än det var 1942. Iofs skillnad på enstaka korta perioder och längre av kyla för vissa växter men 28 grader är kallt för oss i söder.
Jag hittar inga uppgifter på nätet om när trädet planterades.
Det är nog mer värmetillgången som styr var ginko kan odlas med framgång i Sverige snarare än lägsta temperatur enstaka vinterperiod. Att de växer på och utvecklas till ett estetiskt träd tänker jag.

Har ett litet som efter en flytt har börjat få fart på växandet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Finns en restaurang i närheten som heter Morfar Ginko. Är väl en slump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.