Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Tjena! Jag har sedan min start som hobbysnickare/byggare och absolut nybörjare investerat i diverse verktyg i Ryobis 18V One+ serie. Dessa har fungerat relativt fint för mig men nu börjar ett gäng verktyg visa tecken på att ge upp och eftersom jag nu vet vilka verktyg jag använder ofta och litar till funderar jag på att ta steget upp till något bättre grejer istället för att bara köpa nya One+-ersättare till de som ger upp. Så, nu undrar jag: om man nu ska investera i ett märkes 18V-serie, i klassen över rena hobbyverktyg, vad skulle ni då satsa på idag?
Förutsättningen är alltså att jag idag inte har några verktyg (förutom just Ryobis förstås) och först ut att köpas in kommer nog vara borrskruvdragare (alt. slagskruvdragare) och cirkelsåg (gärna med skena). Därefter är nog en excenterslip på g. Det ska vara bra kvalité och funktion men givetvis helst inte till alltför horribla priser.
Användningen av verktygen är dels diverse byggande hemma på huset och friggeboden, dels möbelsnickeri.
Jag vill alltså inte behöva köpa ett gäng olika märken för det är trots allt ruskigt skönt att bara ha 1-2 laddare och 2-4 batterier som funkar till allt man vill göra.
Förutsättningen är alltså att jag idag inte har några verktyg (förutom just Ryobis förstås) och först ut att köpas in kommer nog vara borrskruvdragare (alt. slagskruvdragare) och cirkelsåg (gärna med skena). Därefter är nog en excenterslip på g. Det ska vara bra kvalité och funktion men givetvis helst inte till alltför horribla priser.
Användningen av verktygen är dels diverse byggande hemma på huset och friggeboden, dels möbelsnickeri.
Jag vill alltså inte behöva köpa ett gäng olika märken för det är trots allt ruskigt skönt att bara ha 1-2 laddare och 2-4 batterier som funkar till allt man vill göra.
Bosch skulle jag satsat på isåfall. Går o få tag i dem lokala varuhusen. Kör själv Ryobis serie och haft skruvdragaren i ca 3 år. Stått pall ett stort garagebygge men lagrerna låter ibland som satan.
Nästa serie ja kommer köra på är tveklöst milwaukee 18v.
Nästa serie ja kommer köra på är tveklöst milwaukee 18v.
Själv är man fast i Makita träsket
väldigt trevliga att jobba med och där har du väldigt många modeller att välja mellan. Har både 14.4 o 18v, men även ett kit med Ryobi som blev så mkt bättre med nya kraftigare ack. Dom första var på 1,5ah och det är för klent.
På Makita kör jag minst 4ah..
På Makita kör jag minst 4ah..
Redigerat:
Milwaukee har ett väldigt stort sortiment av 18V-maskiner, flera av mina vänner kör det och är väldigt nöjda. Jag använder Festool men det är svårt att motivera den prisklassen som privatperson. Milwaukee är betydligt mer prisvärt och har större utbud!
Makita är bra grejjor och dessutom verkar Makita satsa ordentligt på utveckling av nya maskiner. Annars är ju DeWalt, Bosch, Milvaukee m. fl. dom vanligaste kvalitetsmärkena. Festool och Mafell om man vill ha det absolut bästa men dyrt. Excenterslip skulle jag dock satsa på en Festool Rotex även som amatör. Dom är grymt bra och med fantastisk dammuppsugning i kombination med en dammsugare, gärna Festool den också.
Makita har största sortimentet av maskiner. Fördelen att man kan välja i vilket segment man vill köpa som plånboken tillåter exempelvis skruvdragare. Som använder samma batteri. Problemet med Bosch exvis är att deras gröna och blå maskiner använder olika batteri, så kan inte blanda med vilken kvalitet du önskar.
Sedan är frågan om man verkligen har nytta av möjligheten att köpa en portabel betongvibrator exvis...
Sedan är frågan om man verkligen har nytta av möjligheten att köpa en portabel betongvibrator exvis...
Håller med Stefan n här, inget märke är bäst på allt, ja kör makita Dewalt och blå Bosch, tänk på att som hobbyanvändare kommer man långt med sladd maskiner, är väl skruvdragare som egentligen är ett måste i batteri, de övriga går utmärkt med sladd
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Känns som att Ryobi och Makita finns på flest ställen iallafall, men är du hyffsat nöjd med Ryobi så är väl de kloka att bara köpa nyare varianten på det du redan har? Nya Ryobi modellerna bör ju vara lite bättre än de du har?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Tänker att det passar bra med ett trådlyft såhär i höstmörkret. Det har hänt en del på verktygsfronten de senaste åren. Är fortfarande Ryobi lägst stående märke med brett sortiment (som är värt att köpa)?
Skräp eller mest prisvärt för hobbyfixaren, vet ju hur störande det är att sitta och ångra att man köpt skit som går sönder. Min skara av batteriverktyg är lite spridd så överväger att samla alla inom en 18v familj
Ryobi
Makita
Milwaukee
Dewalt
Skräp eller mest prisvärt för hobbyfixaren, vet ju hur störande det är att sitta och ångra att man köpt skit som går sönder. Min skara av batteriverktyg är lite spridd så överväger att samla alla inom en 18v familj
Ryobi
Makita
Milwaukee
Dewalt
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Du har väl Milwaukee>Aeg>Ryobi i fallande ordning från TTI.
Men jag gör som Stefan, byter mina Dewalt till Festool allt eftersom. Det är väl bänkskågen som kommer få förbli dewalt, så Festool är för dyra där anser min tjej
Men jag gör som Stefan, byter mina Dewalt till Festool allt eftersom. Det är väl bänkskågen som kommer få förbli dewalt, så Festool är för dyra där anser min tjej
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
AEG, Bosch, Hikoki, Metabo och Festool är såklart också nämnbara men har i mitt tycke för litet sortiment.
Stör mig något sjukt att Bosch inte har samma batteriinterface över plattformarna.
Stör mig något sjukt att Bosch inte har samma batteriinterface över plattformarna.