Jag har försökt lista ut vad det är för kök jag har i min lägenhet då jag vill byta ut luckorna. Är det någon som känner igen köket?
Måtten stämmer inte överens med Ikeas nuvarande eller äldre skåp. Det står inte heller något märke någonstans i skåpen.

Även bänkskivan om det är någon som känner igen den? Har försökt hitta liknande men hittar ingenstans. Bänkskivan är inte slät.

• Modernt kök, rostfritt kylskåp, vita skåp, marmormönstrad stänkskydd, diskbänk, fläkt, svart bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla gångjärnen, de kan ev avslöja tillverkare.

Vad är det för mått på luckorna?
Man kan alltid specialbeställa oavsett vad det är.

Vad är det med bänkskivan?
Att hitta EXAKT samma blir ju alltid svårt efter några år, men en svart laminatskiva liknande den finns ju att köpa var som helst.

Det finns många leverantörer som säljer nya luckor till befintliga stommar oavsett märke. Vi köpte från Vänerluckan för ca 20 år sedan, först besökte vi deras visningsrum för att välja utseende, sedan kom de hem och tog mått, några veckor senare kom nya luckor och lådor och de monterade. De sålde nog bänkskivor också, men vi ville ha en lite tjockare för att få upp höjden lite. Du kan passa på att få en lucka ovanför kyl/frysen också.

Tack för tips, ja specialbeställning är ju ett alternativ. Men jag tänkte fråga i första hand om någon visste vad det var för kök, så jag hade kunnat köpa färdiga luckor.

Bänkskivan är liksom skrovlig och inte jämn som de flesta andra. Vet inte om ni kan se. Hade velat ha ett matchande stänkskydd.

• Induktionshäll, svart, modern, touchkontroller, Electrolux logotyp, inbyggd i köksbänk, oanvändskick, köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hur gammalt är köket?
Det borde gå att få fram genom att kolla vitvarornas tillverkningsår (när det gäller Electrolux-koncernen så är första siffran i serienumret sista siffran i årtalet). Luckmodeller säljs ju bara under några år i många fall och jag har tittat mycket på kök de senaste åren men inte sett några sådana där infällda handtag/grepp.

En skrovlig bänkyta låter inte så bra, det måste bli svårt att hålla ordentligt rent.
Kan det tänkas vara mikrocement?
Det har ju varit populärt för att fräscha upp ytor de senaste åren.

Är det en tunn stenskiva som ligger på en annan bänkskiva?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.