Hej,

Har hittat ett begagnat kök i bra skick och pris från 2007 (ca.). Nuvarande ägare är nyinflyttad och osäker på vilket märke det är, men tror att det är Ballingslöv. Jag skulle vilja veta för att eventuellt komplettera med invändiga lådor osv. Är det möjligen någon byggahusare som vet vad detta är?

Närbild av kökslådans hörndetalj och front för identifiering av möjligt Ballingslöv-märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Har du prövat med att skicka bilder och information om var hålen i stommarnas sidor finns till Ballingslövs kundtjänst?
En bild som visar hur en lådfront är uppbyggd säger inte så mycket.

Mina lådor i ett Ballingslövkök från cirka 2003 ser ut så, men det beror nog på att Ballingslöv och nästan alla andra använder beslag från Blum.

Oavsett fabrikat så gissar jag att det är svårt att gå till kökstillverkaren och be om invändiga lådor till ett kök från 2007. Hade man ens börjat med sådant då?

....säger inte att det inte går, men det blir ju en anpassad lösning ändå (inget fel med det).

BirgitS
Vi har ett kök som antagligen är från 2003 och det har så vitt jag kan se samma lådlösning med två stora lådor och en liten högst upp, förutom en stomme med 5 små lådor. Jag har inte upplevt något behov av några inre lådor utan de stora lådorna fylls ändå rätt högt upp med torrvaror, kastruller osv.

MathiasS MathiasS skrev:
Oavsett fabrikat så gissar jag att det är svårt att gå till kökstillverkaren och be om invändiga lådor till ett kök från 2007. Hade man ens börjat med sådant då?
Nej, det har ju kommit senare men om hålbilden fortfarande är samma som 2007 borde ju nytillverkade lådor passa.

BirgitS BirgitS skrev:
Vi har ett kök som antagligen är från 2003 och det har så vitt jag kan se samma lådlösning med två stora lådor och en liten högst upp, förutom en stomme med 5 små lådor. Jag har inte upplevt något behov av några inre lådor utan de stora lådorna fylls ändå rätt högt upp med torrvaror, kastruller osv.

Nej, det har ju kommit senare men om hålbilden fortfarande är samma som 2007 borde ju nytillverkade lådor passa.
Ja det var det som var min poäng, det spelar inte så stor roll vilken kökstillverkare det är med avseende på att kunna lägga till lådor.

Det där ser ut som Ballingslövs Birka Björk. Tillverkades från ca <2000~>2016.
Fronten Birka tillverkas fortfarande men i MDF. Möjligt att Ballingslöv fortfarande har fronter i Björk pga deras 20 års garanti.
Tror dock att de nya lådorna ser annorlunda ut.

Redigerat:
arneri68 arneri68 skrev:
Möjligt att Ballingslöv fortfarande har fronter i Björk pga deras 20 års garanti.
Ja inte alls osannolikt, vi hade sönder en delad dörr till ett hörnskåp och det kom en ny på posten, kostnadsfritt. Det var den andra varianten på björkkök de hade då, med spegel och ram.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja inte alls osannolikt, vi hade sönder en delad dörr till ett hörnskåp och det kom en ny på posten, kostnadsfritt. Det var den andra varianten på björkkök de hade då, med spegel och ram.
Vi har Birka Ek. I mitt tycke en praktisk front som är enkel att hålla ren och relativt robust mot kanthack. 3 skiktlimmad och stabila.
Trä gulnar med tiden och om hen lyckas få tag på komplementfrontar kommer de troligtvis vara ljusare än de äldre.
Blir ytskiktet slitet finns gott om slipmån.

arneri68 arneri68 skrev:
praktisk front
japp spegeldörrarna är snygga men runt diskho etc blir det fult med skräp i ramen....

Den nya dörren vi fick var förstås mycket ljusare, men det gulnar rätt snabbt och nu syns det inte alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.