Vi håller på att renovera upp hela huset som vi nyss köpt.
Som vanligt drar kostnader iväg mer än vad man trodde från början, så vi försöker nu hitta lite billigare alternativ till en del saker och ting.

Kökskakel, verkar vara en dyr historia. Är ganska oerfaren angående kakel. Vill gärna ha en gammeldags stil på mitt kök, har valt offwhite luckor från Lidingö, Ikea.
Men kakel?
Jag har ingen aning om vad det ska vara.. Bänkarna är i massiv ek, luckorna i offwhite. Vill inte att det sticker ut alltför mycket då vi i stora matrummet tänkte ha kortare, vit panel tillsammans med dessa tapeter:

floralprints.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I köket finns knappt några väggar som tapeterna kommer att vara på, endast runt fönstret finns en plats, samt vid ingången. Köket är nästan helt öppet in till matrummet och därför vill jag att rummen ska ha samma stil.

Är osäker på om vi kan få till den där gammeldags känslan. Vad tror ni? Förslag?

Vill gärna hitta ett billigare alternativ till kakel, men det ska ändå vara fint och passa in.

ullberg
Är inte fasad vit 7,5x15 el 10x20, lagt som "tegelskift" ett ganska vanligt val när man vill få en lite äldre känsla?

Heter ju lite olika på olika ställen, men jag har för mig att kaleldags kallar dem för bisaledo eller nåt liknande. De brukar inte vara de allra billigaste, men inte heller speciellt dyra.

/U

Jag gillar dessa plattor som du beskriver, tyärr delar inte min man den uppfattningen ^^
Vi är aldrig överrens :/
Antar att vi får åka till en "kakelaffär" och kika ordentligt. :)

Beror vilket årtionde ni är ute efter. Skall ni "bara" tillbaks till 1950-talet, så är det vita 15x15 kakel som är vanligaste. Annars är det som Ullberg skriver, men kom ihåg att det då inte skall vara något mellanrum för fog mellan kakelplattorna!

Redigerat:
jag vet inte hur gammalt jag har tänkt,
tänker bara på ett stort hus/herrgård, för hundra år sedan.. Nej jag vet faktiskt inte. Men gammeldags och lantligt typ :)
Ska kolla runt lite på nätet..

Ja antingen fasat liggande som nämns ovan eller fasat kvadratiskt vitt är klassiskt och ger en känsla av sekelskifte. Vid sättningen är det viktigt att sätta det i halvförband eller tegelskift som Ullberg nämner. Man bör också för att få helt rätt utseende sätta det med minimala fogar och använda vit fog.

Så här blev det i vårt kök där vi valde just kvadratiskt i storlek 15x15cm med fasade kanter. Inte speciellt dyrt, finns olika varianter hos flera olika butiker.

• aaa.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Petra Cedergren Riström
  • Laddar…
ullberg
En modernare tolkning på samma tema är annars denna (vet ju inte vad maken har emot dem men vissa tycker ju att det blir lite plottrigt, och då kan ju en större platta hjälpa)

ImageUploadedByByggahus.se1355062156.612688.jpg
Skapa konto

Tror de är 15x60, lite annorlunda fasning jämförd med den "vanliga" vita fasade.

/U

ullberg
Sophie skrev:
Så här blev det i vårt kök där vi valde just kvadratiskt i storlek 15x15cm med fasade kanter. Inte speciellt dyrt, finns olika varianter hos flera olika butiker.
Kul med den kvadratiska, tror aldrig jag sett den uppe, en lite annorlunda touch på temat!

/U

Sophie skrev:
Ja antingen fasat liggande som nämns ovan eller fasat kvadratiskt vitt är klassiskt och ger en känsla av sekelskifte. Vid sättningen är det viktigt att sätta det i halvförband eller tegelskift som Ullberg nämner. Man bör också för att få helt rätt utseende sätta det med minimala fogar och använda vit fog.

Tycker att detta kvadratiska var supersnyggt! Det gav faktiskt en gammeldags känsla emot var de avlånga gör.
Min man gillar det inte riktigt, men ska visa honom bilderna så han får en bättre uppfattning :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.