Byggahus.se
Hannuse Hannuse skrev:
Ok, det är möjligt, jag har inte koll på Verisures prisbild.
Men dom säljer väl larmet med väktartjänst?
Köper du ett larm för 20kkr så måste du ju lägga till väktartjänst för att kunna jämföra prisbilden?
Om det nu är väktartjänst du vill ha.
Väktartjänst är inte så dyrt heller ca 100-150kr i månaden, blir sjukt mycket billigare ändå. Sen har dom flesta inte behov av väktartjänst, för dom flesta är det bättre att få en notis eller ett sms när det går larm.
 
X xdigger skrev:
Väktartjänst är inte så dyrt heller, blir sjukt mycket billigare ändå. Sen har dom flesta inte behov av väktartjänst, för dom flesta är det bättre att få en notis eller ett sms när det går larm.
Ja, men ska man inte ha väktartjänst, då förstår jag faktiskt inte varför man ens bryr sig om att ta in Verisure i sitt resonemang?
Det är ju en helhetslösning.
Så, fixa själv brukar ju alltid vara billigare, och det är ju helt ok.
 
S
Galaxy eller SPC är väl de två mer självklara valen. De som går bort direkt är alla firmor som Verisure, sector osv. Osv.
 
  • Älska
xdigger
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, men ska man inte ha väktartjänst, då förstår jag faktiskt inte varför man ens bryr sig om att ta in Verisure i sitt resonemang?
Det är ju en helhetslösning.
Så, fixa själv brukar ju alltid vara billigare, och det är ju helt ok.
Om man köper ett verisure så har man inte välmöjligheten att välja något annat heller, tex byte av vaktbolag.

1. Friköpt larm, kostnad på ungefär hälften mot såna ”larmföretag” där jag tar verisure som ett exempel på såna aktörer som jag avser.

2. Med det billigare alternativet så är du sen fri att välja vilket vaktbolag du vill tex om du inte skulle vara nöjd.

3. Med ett friköpt larm så kan du välja att få notiser/sms och/eller vaktbolagatjänst.

4. Trådbundet vs trådlöst. Med trådar får du mer för pengarna än med trådlöst. Du får 3-4 trådande ir detektorer mot 1 trådlös som exempel.

5. Med friköpt får du MYCKET mer för pengarna.

Vad är det bästa då? Jo DSC, Ksenia, SPC eller något annat mer etablerat fabrikat. AJAX om du vill köra helt trådlöst är inte heller dumt, samtliga av dessa klår ”larmföretagens” utpressarpriser.
 
X xdigger skrev:
Om man köper ett verisure så har man inte välmöjligheten att välja något annat heller, tex byte av vaktbolag.

1. Friköpt larm, kostnad på ungefär hälften mot såna ”larmföretag” där jag tar verisure som ett exempel på såna aktörer som jag avser.

2. Med det billigare alternativet så är du sen fri att välja vilket vaktbolag du vill tex om du inte skulle vara nöjd.

3. Med ett friköpt larm så kan du välja att få notiser/sms och/eller vaktbolagatjänst.

4. Trådbundet vs trådlöst. Med trådar får du mer för pengarna än med trådlöst. Du får 3-4 trådande ir detektorer mot 1 trådlös som exempel.

5. Med friköpt får du MYCKET mer för pengarna.

Vad är det bästa då? Jo DSC, Ksenia, SPC eller något annat mer etablerat fabrikat. AJAX om du vill köra helt trådlöst är inte heller dumt, samtliga av dessa klår ”larmföretagens” utpressarpriser.
Ja, visst är det så, men företag som Verisure levererar ju en helhet.
Sedan är det ju fritt att välja om man vill ha det konceptet eller inte.
Jag säger inte att det är prisvärt, har ingen uppfattning om det.
Men ska man jämföra så bör man ju jämföra med samma koncept.
Men då har jag i alla fall ett förtydligande på din tanke, så det är jag tacksam för.
Alltid bra att få mångas tankar till egna beslut i framtiden.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, visst är det så, men företag som Verisure levererar ju en helhet.
Sedan är det ju fritt att välja om man vill ha det konceptet eller inte.
Jag säger inte att det är prisvärt, har ingen uppfattning om det.
Men ska man jämföra så bör man ju jämföra med samma koncept.
Men då har jag i alla fall ett förtydligande på din tanke, så det är jag tacksam för.
Alltid bra att få mångas tankar till egna beslut i framtiden.
Alla leverantörer kan leverera en helhetslösning om du vill ha det.

Är bara allergisk mot företag som egentligen bara är intresserade av att få in kunder på dyra månadskostnader i onödan. Bättre att ta dom pengarna och lägga på något prisvärt istället.

Jag tänker att gemeneman inte riktigt vet vad dom får, därför jag går ut ganska hårt, var inte meningen att köra över.

Jag tycker att människor ska veta att det finns bättre och billigare alternativ, att en månadskostnad inte alltid är rätt väg att gå. Sen efter den rapporten om larmföretag som sitter och tittar i kamerorna, så blir man mäkta förvånad att dom får behålla sina kunder överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Bortsett från att alla verkar vara överens om att verisure är odugliga tips på vad som är bättre? Kan tänka mej köra hybrid med större delen trådad installerar gärna själv. Förslag ?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Bortsett från att alla verkar vara överens om att verisure är odugliga tips på vad som är bättre? Kan tänka mej köra hybrid med större delen trådad installerar gärna själv. Förslag ?
DSC Neo skulle jag rekommendera med varm hand. Dessutom sjukt enkelt att handha.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Bortsett från att alla verkar vara överens om att verisure är odugliga tips på vad som är bättre? Kan tänka mej köra hybrid med större delen trådad installerar gärna själv. Förslag ?
Tycker du ska kika på Vanderbilt SPC. Finns en megatråd med hjälp på detta forum. Kan enkelt integreras med t.ex Home Assistant, Homey eller KNX.
 
K
E Elnovis skrev:
Vilket hemlarm tycker ni är bäst?
Har du blivit något klokare? Jag antar att valet inte blivit lättare.

Jag tänker att du behöver bestämma dig om två saker. Systemets huvudsakliga syfte och din finansieringsmodell. Vilken produkt det blir är i flera fall en direkt följd av de valen.

Det är skillnad på system som är byggda för larm och de som är byggda för automation. Det betyder inte att båda inte kan göra den andras uppgifter med mer eller mindre framgång.

Som din ursprungliga fråga är ställd är det huvudsakliga syftet specifikt villalarm som du är intresserad av. Stämmer det?
 
K kva skrev:
Har du blivit något klokare? Jag antar att valet inte blivit lättare.

Jag tänker att du behöver bestämma dig om två saker. Systemets huvudsakliga syfte och din finansieringsmodell. Vilken produkt det blir är i flera fall en direkt följd av de valen.

Det är skillnad på system som är byggda för larm och de som är byggda för automation. Det betyder inte att båda inte kan göra den andras uppgifter med mer eller mindre framgång.

Som din ursprungliga fråga är ställd är det huvudsakliga syftet specifikt villalarm som du är intresserad av. Stämmer det?
Ja det är ett villalarm jag söker. Ajax verkar vara ett bra alternativ. Både funktionsmässigt och prismässigt. Särskilt eftersom man när som helst kan koppla det till larmcentral/väktare om man känner att det behövs.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E Elnovis skrev:
Ja det är ett villalarm jag söker. Ajax verkar vara ett bra alternativ. Både funktionsmässigt och prismässigt. Särskilt eftersom man när som helst kan koppla det till larmcentral/väktare om man känner att det behövs.
Jag hade troligen också kört Ajax om man kan leva med att det tar 18 min innan hubben signalerar att den förlorat förbindelse med sensorer.
 
S snowjim skrev:
Jag hade troligen också kört Ajax om man kan leva med att det tar 18 min innan hubben signalerar att den förlorat förbindelse med sensorer.
Tyvärr är trådlöst inte så precist, jag kör själv bara trådat då jag inte är så imponerad av dom trådlösa systemen.
 
S snowjim skrev:
Jag hade troligen också kört Ajax om man kan leva med att det tar 18 min innan hubben signalerar att den förlorat förbindelse med sensorer.
Vad säger ni som kör Ajax, stämmer det? Verkar ju väldigt dålig eftersom jag läst att Ajax testar förbindelsen var 12e sekund.
 
E Elnovis skrev:
Vad säger ni som kör Ajax, stämmer det? Verkar ju väldigt dålig eftersom jag läst att Ajax testar förbindelsen var 12e sekund.
Om man testar förbindelsen för ofta så drar det fruktansvärt mycket batterier. Däremot skulle jag tro att enheterna skickar sina larm direkt när det händer något, så man behöver inte testa förbindelsen så ofta, 5-20 min borde vara alldeles lagom. Glöm inte att en ir tex skickar både sabotage och larm direkt när det händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.