gemensamma
Hej på er!

Jag och sambon vill få till en bättre lösning för inköp som vi ska dela på, t.ex mathandling / upplevelser.
Vi har idag ett gemensamt medlemskort hos Coop samt ett ICA kort där båda har en stående överföring på samma belopp från våra egna konton.

Vad för lösning skulle kunna passa oss? Ett vanligt kreditkort får man ju en faktura på sina inköp, men det ger en manuell hantering varje månad och krångligt att fördela.

Våra matinköp görs till 80% hos ICA och resterande hos Coop. Vi gör sällan utlandsresor så vi ser inga fördelar med poäng/fördelar på flygbolag. Det vore önskvärt att få kickback på det man handlar. Ser att t.ex kreditkort från Komplett bank ger 1% bonus på allt man handlar. Men erbjuder inte extrakort.

Öppna ett separat "matkonto" i er bank. Dit överför ni vardera ett bestämt belopp varje månad. När någon av er har handlat, spar ni kvittot och plockar ut beloppet från ert "matkonto".

För kort så kan jag tipsa om bensinkorten, kickback på 1%, och om du kopplar det till autogiro så är det ingen manuell hantering.
Krånglet att fördela måste ni nog lösa på annat sätt än via kort, jag haft god erfarenhet av att samla kvitton i en burk som gås igenom vid månadsskiftet.

engs
M mtboy skrev:
Jag och sambon vill få till en bättre lösning för inköp som vi ska dela på, t.ex mathandling / upplevelser.
Vi har idag ett gemensamt medlemskort hos Coop samt ett ICA kort där båda har en stående överföring på samma belopp från våra egna konton.
Förstår inte riktigt, ni har ju redan lösningen? Nästan i vilket fall.
Vi kör så, ett ICA-konto för mat och räkningar, sen ett extra sparkonto där som används för dels buffert (utjämning för högre räkningar vintertid) och sällanköp. Samt varsit kontokort kopplat till vardagskontot på ICA.

Immobil Immobil skrev:
Öppna ett separat "matkonto" i er bank. Dit överför ni vardera ett bestämt belopp varje månad. När någon av er har handlat, spar ni kvittot och plockar ut beloppet från ert "matkonto".
tttomten tttomten skrev:
För kort så kan jag tipsa om bensinkorten, kickback på 1%, och om du kopplar det till autogiro så är det ingen manuell hantering.
Krånglet att fördela måste ni nog lösa på annat sätt än via kort, jag haft god erfarenhet av att samla kvitton i en burk som gås igenom vid månadsskiftet.
Det är det jag vill slippa. När man handlar och det är ett inköp som ska delas så använder man det gemensamma kortet.
Vi skulle då kunna ha en stående överföring så båda sätter in lika mycket.

engs engs skrev:
Förstår inte riktigt, ni har ju redan lösningen? Nästan i vilket fall.
Vi kör så, ett ICA-konto för mat och räkningar, sen ett extra sparkonto där som används för dels buffert (utjämning för högre räkningar vintertid) och sällanköp. Samt varsit kontokort kopplat till vardagskontot på ICA.
Ja, vi är nästan i mål. Det går inte att få extrakort till ICA utan att säga upp mitt och teckna ett nytt för båda. Tänkte då istället om det fanns bättre kort som man registrerar till ICA och då får dubbel bonus.

Vi kör två Coop med autogiro, dras från gemensamt konto. Lätt att föra över olika belopp om man vill variera månad för månad, men det brukar jämna ut sig i längden. Coop har bra bonuspoäng med många valmöjligheter.

Vi håller oos med kreditkort, med faktura vsrje månad. Det ger egentligen ingen extra hantering, fakturan dras direkt från mitt konto, jag får bara kontrollera i samband med den månatliga fakturabetalningen avv allt annat, att saldot på mitt konto räcker.

Jag gillar den här lösningen för det blir tydligt hur det riktiga saldot verkligen ser ut. Innan vi hade den här lösningen så inträffade det att vi fick minus på kontot, någon fördröjd betalning kom in oväntat.

Sedan har jag även en rent principiell synpunkt. Om man betalar med betalkort som dras direkt vid inköpet från ditt konto. Och om något blir fel, så det dras för mycket, eller rena plundringar från internet. Då behåller banken pengarna tills frågan är utredd, när du får rätt, så återbetalas summan.

Om du har ett kreditkort så är det tvärtom, om du reklamerar en debitering, så dras den omedelbart bort från fakturan. Banken/kortföretaget utreder. Om de kommer fram till att du har fel, så debiteras beloppet igen, har du rätt så slipper du givetvis att betala. Jag har råkat ut för en falsk debitering för typ 20 år sedan som drogs från kontot, och där banken ville ha 2 veckor för att utreda. Jag bytte bank (från SEB) pga. den hanteringen. Jag hävdadde att om banken inte kan visa en signerad slip, så får de återbetala medan de letar efter den, vilket som sagt slutade med bankbyte.

Jag har för drygt 10 år sedan råkat ut för en falsk debitering på ett kreditkort. Jag hade just återkommit från en resa till Californien, och dagen efter hade någon "köpt" en spisfläkt från en butik i Sanfrancisco. För ca 8000 kr på mitt kort. Jag skickade ett mail till kredikortsbolaget, debiteringen ströks genast, och jag fick även feedback på att butiksföreståndaren hade tagits in på polisförhör. De kunde se att debiteringen hade utförts på en terminal manuellt utan fysiskt kort på plats.

Jag var lite nevös över den händelsen. För samma kväll som jag kom hem från Sanfrancisco, så beställde jag ett lampglas till våran spisfläkt här hemma från Electrolux webshop. De två debiteringarna låg direkt efter varandra på fakturan, min första reaktion var att Electrolux hade gjort något fel. Men jag var lite orolig att sammanträffandet skulle se skumt ut.

Det var som sagt en himmelsvid skillnad i hantering av en falsk debitering med/utan kredikort.

• Gilla
mtboy och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju betala med vilket kort du vill även fast du drar ICA kortet. TEX om du självskannrar så kan du efter dragit ICA kortet byta kort till ett annat att betala med. Jag och min fru delat konto men har 2 kort. Det kostar os 25kr x 2 extra i månaden. ICAkortet är ett mastercard som funkar överallt. Så vi använder det till alla gemensamma inköp. Sen när det tar slut fyller vi på lika mycket. Kan tilllägga att min fru tjänar mer än mig men jag behöver inte mycket fickpengar ;)

Är man sambo och tjänar väldigt olika kan man ju göra en relativ överföring tex 45% av lönen för båda för att göra det rättvist.

H hempularen skrev:
Vi håller oos med kreditkort, med faktura vsrje månad. Det ger egentligen ingen extra hantering, fakturan dras direkt från mitt konto, jag får bara kontrollera i samband med den månatliga fakturabetalningen avv allt annat, att saldot på mitt konto räcker.

Jag gillar den här lösningen för det blir tydligt hur det riktiga saldot verkligen ser ut. Innan vi hade den här lösningen så inträffade det att vi fick minus på kontot, någon fördröjd betalning kom in oväntat.

Sedan har jag även en rent principiell synpunkt. Om man betalar med betalkort som dras direkt vid inköpet från ditt konto. Och om något blir fel, så det dras för mycket, eller rena plundringar från internet. Då behåller banken pengarna tills frågan är utredd, när du får rätt, så återbetalas summan.

Om du har ett kreditkort så är det tvärtom, om du reklamerar en debitering, så dras den omedelbart bort från fakturan. Banken/kortföretaget utreder. Om de kommer fram till att du har fel, så debiteras beloppet igen, har du rätt så slipper du givetvis att betala. Jag har råkat ut för en falsk debitering för typ 20 år sedan som drogs från kontot, och där banken ville ha 2 veckor för att utreda. Jag bytte bank (från SEB) pga. den hanteringen. Jag hävdadde att om banken inte kan visa en signerad slip, så får de återbetala medan de letar efter den, vilket som sagt slutade med bankbyte.

Jag har för drygt 10 år sedan råkat ut för en falsk debitering på ett kreditkort. Jag hade just återkommit från en resa till Californien, och dagen efter hade någon "köpt" en spisfläkt från en butik i Sanfrancisco. För ca 8000 kr på mitt kort. Jag skickade ett mail till kredikortsbolaget, debiteringen ströks genast, och jag fick även feedback på att butiksföreståndaren hade tagits in på polisförhör. De kunde se att debiteringen hade utförts på en terminal manuellt utan fysiskt kort på plats.

Jag var lite nevös över den händelsen. För samma kväll som jag kom hem från Sanfrancisco, så beställde jag ett lampglas till våran spisfläkt här hemma från Electrolux webshop. De två debiteringarna låg direkt efter varandra på fakturan, min första reaktion var att Electrolux hade gjort något fel. Men jag var lite orolig att sammanträffandet skulle se skumt ut.

Det var som sagt en himmelsvid skillnad i hantering av en falsk debitering med/utan kredikort.
Det stämmer i det du säger, men hur gör ni med betalningen av den fakturan? Om ni ska dela på kostnaden så måste du kolla beloppet på fakturan och sambon göra en överföring till dig? Jag skulle vilja ha något som sköter sig själv utan så mycket manuell hantering.

M mtboy skrev:
Det är det jag vill slippa. När man handlar och det är ett inköp som ska delas så använder man det gemensamma kortet.
Vi skulle då kunna ha en stående överföring så båda sätter in lika mycket.
Jaha, fyra kort då, ett till dig, ett till partner, ett till gemensamt + extrakort gemensamt.

Edit, Glömde ett kort:oops:

Redigerat:
Och här har jag frugan helt och fulltständigt gemensam ekonomi. Förstår inte hur man orkar dela upp inköp osv. Iofs är vi gifta och har 3 barn tillsammans, kanske är annorlunda då.

Bästa svaret

Vi har ett gemensamt konto som båda har stående överföringar till. Betalning av gemensamma saker sker sedan med varit kreditkort kopplat till samma faktura. Just nu är kreditkorten från circle-k men det ändras då och då beroende på vem som har bäst bonussystem

Som hemmapularen skriver så blir det större säkerhet med kreditkort. Vi har också valt en relativt låg kredit för att få en fingervisning om att det gått mycket pengar till något.

M mtboy skrev:
Det stämmer i det du säger, men hur gör ni med betalningen av den fakturan? Om ni ska dela på kostnaden så måste du kolla beloppet på fakturan och sambon göra en överföring till dig? Jag skulle vilja ha något som sköter sig själv utan så mycket manuell hantering.
Vi kör helt gemensam ekonomi.

I praktiken går det till så att alla vanliga fakturor betalar vi först från min frus konto. Sedan flyhttar hon över allt som blir över till ett gemensamt "huskonto". Vi lämnar 4000 som är tänkt för kontantuttag, swisch osv.

Sedan betalar jag kreditkortsfakturan, eller rättare sagt kontrollerar så jag har tillräckligt på kontot, den dras automatiskt. och flyttar ev., överskott till det gemensamma kontot. Därifrån dras ränta amortering osv. Nu har vi ett onödigt stort saldo på huskontot. Men lite svårt att bedöma om det är läge att lägga in i en fond just nu.

Men vi har inget tänk om mina/dina pengar. Allt vi tjänar är våra pengar, alla kostnader är våra kostnader.

I praktiken händer det väl en eller två gånger om året att kredikortsfakturan är större än min lön, då får jag nalla lite från det gemensamma kontot. Brukar vara efter jul, eller s samband med utlandssemester.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.