707 läst ·
6 svar
707 läst
6 svar
Vilken värmepump passar bäst?
Hej!
Köpte ett hus byggt på 70-talet med självdrag som ventilation och direktel som uppvärmning. Tänker konvertera till vattenburen värme (radiatorer). Vilken är optimal lösning - installera luft- vatten värmepum (med ute-och innedel, kanske Mitsubishi eller Bosch) eller ska man satsa på frånluftvärmepump och fixa även mekanisk ventilation?
Sedan finns det relativ ny varmvattenberedare (jobbar med direktel) i huset. Ska man behålla det eller köpa istället värmepump med inbyggd vattentank? Huset är 165 kvm och varmtvattenbehov är ganska stort i hushållet.
Köpte ett hus byggt på 70-talet med självdrag som ventilation och direktel som uppvärmning. Tänker konvertera till vattenburen värme (radiatorer). Vilken är optimal lösning - installera luft- vatten värmepum (med ute-och innedel, kanske Mitsubishi eller Bosch) eller ska man satsa på frånluftvärmepump och fixa även mekanisk ventilation?
Sedan finns det relativ ny varmvattenberedare (jobbar med direktel) i huset. Ska man behålla det eller köpa istället värmepump med inbyggd vattentank? Huset är 165 kvm och varmtvattenbehov är ganska stort i hushållet.
Huset byggt 1971, enplansvilla, Stockholms förort. Nya fönstrar, tillläggsisolerad fasad.J Josth skrev:
Finns ju jordvärmeanläggning också om vi nu ska dra alla olika varianter.
Beror på förutsättningarna vilket som passar bäst (var i landet, tomtstorlek etc).
Hade definitivt valt en innedel med även varmvatten vilket jag tror dom flesta har.
Kolla bara hur mycket varmvatten den kan leverera om uttaget är stort under kort tid (många som duschar efter varandra).
Fundera också på om du vill ha en med uppkoppling för att kunna styras mot elpris samt möjlighet till att koppla på golvvärme, pool etc om det kan bli aktuellt i framtiden.
Beror på förutsättningarna vilket som passar bäst (var i landet, tomtstorlek etc).
Hade definitivt valt en innedel med även varmvatten vilket jag tror dom flesta har.
Kolla bara hur mycket varmvatten den kan leverera om uttaget är stort under kort tid (många som duschar efter varandra).
Fundera också på om du vill ha en med uppkoppling för att kunna styras mot elpris samt möjlighet till att koppla på golvvärme, pool etc om det kan bli aktuellt i framtiden.
Ok. -71 var innan oljekrisen -74 så det låter väldigt bra att fasaden numera är tilläggsisolerad. I Stockholm blir det i stort sett lika ekonomiskt med luftvatten eller bergvärme. Det sistnämnda kostar mer i investering men ger också en något höge energibesparing per år. Givetvis ingår normalt varmvatten om man byter till något av de alternativen.R Roman Larin skrev:
Hej RomanR Roman Larin skrev:Hej!
Jag hade satsat på en Luft/vattenvärmepump. Kolla med flera olika leverantörer: Nibe, Maitubishi, Bosch osv, och välj den som ger bäst COP när det är kallt ute.
Sen ber du installatörerna att koppla värmepumpen i Serie med bef varmvattenberedare, dvs kallt vatten in i värmepumpen som värmed det till ca 55 grader, sen vidare till varmvattenberedaren som värmer upp det lite till. Då får du summan av de bådas varmvattenkapaciteter. Vi har så hemma och har ca 380 l varmvatten att använda på kort tid.
Lycka till !!
Det är exakt så jag har tänkt själv, men var osäkert om det går att koppla värmepump med separat varmvattenberedare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken frånlufts värmepump mest prisvärd?
Värmepumpar -
Vilken bits passar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken storlek på luft/vatten-värmepump passar på mitt hus?
Frågor och svar om värme -
Vilken luftvärmepump passar mitt garage?
Värmepumpar -
Vilken värmepump passar bäst till mitt hus?
Artikelkommentarer