450 läst ·
3 svar
450 läst
3 svar
Vilken värmepump ska jag byta till
Vår frånluftsvärmepump comfortzone CE50 verkar som att den sjunger på sista versen. Vill förbereda oss för byte!
Skulle vilja ha köpråd av någon (som inte bara säljer ett fabrikat) om någon skulle vilja dela med sig?
Har luft/luft, sedan förra året som komplement, vilket har gjort att frånluftspumpen klarar sig utan elpatronerna. I alla fall så länge vintern är grön som senast (Göteborg) eldar även i braskamin.
Google/AI leder mig till Bosch 3800i EW Eller Nibe S735.
De är ju rätt stor prisskillnad men vill ju bli nöjd. Ljud spelar också roll. Hus byggt 1923, 140kvm, två plan.
Tips eller råd mottages tacksamt!
Skulle vilja ha köpråd av någon (som inte bara säljer ett fabrikat) om någon skulle vilja dela med sig?
Har luft/luft, sedan förra året som komplement, vilket har gjort att frånluftspumpen klarar sig utan elpatronerna. I alla fall så länge vintern är grön som senast (Göteborg) eldar även i braskamin.
De är ju rätt stor prisskillnad men vill ju bli nöjd. Ljud spelar också roll. Hus byggt 1923, 140kvm, två plan.
Vi har en hel del kunniga medlemmar på forumet som kan detta så jag taggar @Josth och @jonaserik så får vi se.Misssarah skrev:
Vår frånluftsvärmepump comfortzone CE50 verkar som att den sjunger på sista versen. Vill förbereda oss för byte!
Den där Bosch skulle i alla fall inte jag byta till. Den kanske skulle dra 5000 kWh/år mer än den du har nu, eller ännu mer. Om du inte tänker elda på mycket mer med din luftvärmepump. Ljudet skiljer nog inte så mycket, båda skulle vara tystare än den du har.
Redigerat:
En arbetskollega har Boschen (jag tror det är den modellen i alla fall), han är allt annat än nöjd. Han har fått byta fläkten på garantin för att den blev klädd i mögel, fick sned viktfördelning och lagren gav upp. Den sitter nämligen på den fuktiga och kalla sidan av kondensatorn. Där var det någon som hade otur när de tänkte...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta bergvärmepump, vilken ska vi välja, inverter eller ej?
Värmepumpar -
Byta golvvärmepump. Vilken, hur?
Golv -
Byta bergvärmepump - vilken storlek är rimlig?
Frågor och svar om värme -
Husets vedpanna skall bytas mot Luft/Vatten-värmepump, men vilken?
Värmepumpar -
Byta värmepump, men till vilken?
Värmepumpar