1 044 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vilken uppvärmning?? Panna
Vilken panna skall man välja?
Vi har uppvärmning med grundvatten, eget hål i trädgården som var gjort 1984. Väldigt effektivt har jag hört. Nu har vår panna gått sönder (också från 1984 och går inte att laga) och har haft ett antal experter 2 har sagt vi skall köra på samma då detta är så jättebra. Varför byta system som har fungerat så bra så länge. 2 har sagt att man inte skall välja detta då om hålet sinar, pumpen går sönder etc så måsta man göra nytt hål vilket kan kosta upp emot 75 000kr att borra. Och sagt vi skall köra luft/vatten system. Vad tycker ni? Tack på förhand.
Vi har uppvärmning med grundvatten, eget hål i trädgården som var gjort 1984. Väldigt effektivt har jag hört. Nu har vår panna gått sönder (också från 1984 och går inte att laga) och har haft ett antal experter 2 har sagt vi skall köra på samma då detta är så jättebra. Varför byta system som har fungerat så bra så länge. 2 har sagt att man inte skall välja detta då om hålet sinar, pumpen går sönder etc så måsta man göra nytt hål vilket kan kosta upp emot 75 000kr att borra. Och sagt vi skall köra luft/vatten system. Vad tycker ni? Tack på förhand.
Luftvattenvärmepumpar fungerar väldigt bra i Skånes milda klimat. I södra Skåne blir det ju inte kallare än ca -10°. Jag tycker ni ska be om offerter på båda alternativen. Beroende på vad som kan återanvändas av nuvarande system kan det nog skilja en hel del i pengar för ny grundvattenvärme. Har ni bara ett hål i dag? Normalt har man två borrhål för grundvattenvärme, ett där vattnet hämtas och ett där det dumpas tillbaka. Fördelen med grundvattenvärme är en stadig värmekälla från vattnet men det är lite komplext med bland annat en extra värmeväxlare och kraftig pump som cirkulerar vattnet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken panna för vattenburen golvvärme i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken ersättningspanna till Zanda Nored?
Övrigt Off Topic -
Vilken färg till betong framför vedpanna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken vedpanna plus acktank volym för uppvärmning hus 2022?
Ved, Pellets, Flis -
Byte av panna i sommarstuga, vilken uppvärmning ska jag välja?
Olja & El