Byggahus.se
Hej, har ett hus med källare ursprungligen från 1946 men pga av utbyggnad och en senare reparation i samband med ett dörrbyte verkar det finnas 3 olika typer av betong i källaren. Undrar vilka betongtyper detta är? Bild 1) Utbyggnad? Bild 2) Till höger reparation?

Håller på att fästa invändigt foder runt fönstret på bild 1, men eftersom fönsterhålet inte är i vågrätt lod vid karmunderstycke vill jag
fylla upp under fodret för att få det i lod, vilken typ av bruk eller fix kan jag använda här?
 
  • Ett fönster i en verkstadslokal visar en regnig dag ute.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar längs en ojämn betongvägg, oavslutad konstruktion eller renovering, mörkt och grovt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

N Norschan skrev:
Hej, har ett hus med källare ursprungligen från 1946 men pga av utbyggnad och en senare reparation i samband med ett dörrbyte verkar det finnas 3 olika typer av betong i källaren. Undrar vilka betongtyper detta är? Bild 1) Utbyggnad? Bild 2) Till höger reparation?

Håller på att fästa invändigt foder runt fönstret på bild 1, men eftersom fönsterhålet inte är i vågrätt lod vid karmunderstycke vill jag
fylla upp under fodret för att få det i lod, vilken typ av bruk eller fix kan jag använda här?
Det är inte betong, det är murbruk. Du kan använda ett C-mur och putsbruk.
Tror du menar att få smygen i lod och inte fodret, lättare att lägga något emellan än att hålla på med bruk. Foder sätts efter smyg.
På bild 2 ser det ut att vara lättbetongblock till vänster, till höger betonghålstensblock samt lecablock högst upp.
 
  • Gilla
Norschan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.