Hej

Har luft/vattenvärmepumpen kopplad i parallellt med vedpannan och skulle behöva koppla in en termoventil så att hetvattnet från pannan inte kommer in i värmepumpen när jag eldar.

Att koppla in en ESBE VTA372 på retursidan före cirkpumpen som tar "kallvatten" från den varma sidan på värmepumpen borde göra susen, om inkommande vatten är för varmt så cirkulerar den runt samma vatten genom pumpen hela tiden som inte går igång eftersom vattnet är tillräckligt varmt

Pumpen är en 24Kw värmepump (Cirkulationspump Wilo RS 25/6 - 3 P) som är inkopplad med 22 mm kopparrör.

Men då är frågan vilken ESBE VTA372 jag ska ha, tänker den med 30-70 grader men vilken kvs?

Räcker kvs 3,4 eller behöver jag kvs 4,5?

När jag ställer den här frågan till chatgpt så säger den 4,5. Stämmer det tro?

Redigerat:
Tänker du så att vid eldning så ska inte flödet kunna gå ut till VP och tvärtom när VP går så ska inte flödet gå genom pannan och kylas ner. Vad för VP och är den kopplad som en ON/OFF eller invertermodell. Har du tankar för eldningen och hur stora.

J jonaserik skrev:
Tänker du så att vid eldning så ska inte flödet kunna gå ut till VP och tvärtom när VP går så ska inte flödet gå genom pannan och kylas ner. Vad för VP och är den kopplad som en ON/OFF eller invertermodell. Har du tankar för eldningen och hur stora.
Hej

Det är framförallt när jag eldar som jag vill begränsa temperaturen på inkommande vatten till pumpen, flödet från pumpen går aldrig genom pannan eftersom pumpen jobbar mot tankarna (1000 liter). Så det är inget problem när jag inte eldar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.